120 958 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du glömde svara på det här, så jag ställer frågan igen.kashieda skrev:
Du är alltså emot den större delen av arbetskraftsinvandringen?
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det är klart att du inte vet, hur skulle du kunna veta det?AndersMalmgren skrev:
Det vi vet är att även om ett statsministermord är en stor händelse, så påverkade det inte Sverige speciellt mycket, allting tuffade på ändå.
Mordet på Anna Lindh påverkade kanske Sverige mer än mordet på Palme, det vet du inte heller. Så det är meningslöst att spekulera i det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Skillnaden dock är att under Palme så vart vi mer eller mindre kommunistiska med höga skatter, löntagarfonder osv. Inte säkert han genomfört marknadsreformerna om han suttit kvar. Då hade vi varit körda.Nissens skrev:Det är klart att du inte vet, hur skulle du kunna veta det?
Det vi vet är att även om ett statsministermord är en stor händelse, så påverkade det inte Sverige speciellt mycket, allting tuffade på ändå.
Mordet på Anna Lindh påverkade kanske Sverige mer än mordet på Palme, det vet du inte heller. Så det är meningslöst att spekulera i det.
Som sagt, det är helt meningslöst att spekulera i sådant.AndersMalmgren skrev:
Du har ju redan sagt att Sverige kördes i botten på 90-talet, så enligt dig själv har det värsta redan inträffat ändå.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det är nog inte många som delar den bilden…AndersMalmgren skrev:
Man kan säga att Ukraina delvis körs i botten just nu, att Sverige var i botten innan industrialiseringen. Men att säga att Sverige var kört i botten på 90-talet är oändligt trams.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Mellan 60 och början av 90 kördes landet helt i botten ja. Allt incitament att innovera vart borta. Tillväxten var fucked. Det är bara gråsossar som inte ser det.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 958 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 958 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Jag är född 80 så jag var inte vuxen nej. Men pappa drev ett bolag med 30 anställda under 80talet.BirgitS skrev:
Vi lider fortfarande av dessa tider. Det finns en bra dokumentär på ämnet
Du kan börja titta från 15 minuter ca där går de igenom dessa mörka år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 958 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 958 inlägg
Jag var vuxen under 80-talet och kommer ihåg finansvalpar och yuppisar som levde gott i Stockholms nöjesvärld så nog genererades det pengar på den tiden. Ericsson växte stort pga. innovationer för att ta ett exempel. Likaså var det högkonjunktur under 60-talet som gjorde att allt fler fick råd att flytta från små hyreslägenheter till villa.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Anekdotisk bevisföring. Verkligheten säger något annat. Använd googleBirgitS skrev:Jag var vuxen under 80-talet och kommer ihåg finansvalpar och yuppisar som levde gott i Stockholms nöjesvärld så nog genererades det pengar på den tiden. Ericsson växte stort pga. innovationer för att ta ett exempel. Likaså var det högkonjunktur under 60-talet som gjorde att allt fler fick råd att flytta från små hyreslägenheter till villa.
Tex denna kan du läsa. Men åter igen filmen ovan gör en bra sammanställning
https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/legacy/28-1-ok.pdf