1 500 504 läst · 24 663 svar
1501k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kikade på överlåtelser på blocket och det var färre än vad jag trodde! Trodde nästan man kunde välja och vraka bland leasade elbilar som folk vill bli av med där nere, men det kanske kommer nu när kylan gör sig påmind.
Ska fortsätta hålla ögonen öppna då våran elbil kanske inte hinner komma iår och ena dieselbilen ska bytas ut.
Ska fortsätta hålla ögonen öppna då våran elbil kanske inte hinner komma iår och ena dieselbilen ska bytas ut.
Ni riktigt snåla får höja budet till 100 öre så får ni en del timmar att kunna tanka Eller så letar du upp en gratisladdare och tar 4 timmars promenad.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Den tog! Jag är verkligen snål när det kommer till det här, samtidigt som jag skulle säga att det inte är representativt för min inställning till pengar i övrigt.R Rkarlsson skrev:
Det har blivit en sport. Det har varit så lätt att matcha lågt elpris med både laddning och en del annat (jag har exempelvis även en tråd om timtaxa i fritidshus) att det delvis blivit irrationellt.
Att exempelvis ladda på natten istället för på dagen och att om möjligt välja billigare snarare än dyrare nätter tycket jag fortfarande är klokt, men ska man nära i tiden åka långt får man förstås finna sig i att man inte lyckas tajma en natt när den volatila vindkraften slaktar elpriset. För sådana nätter lär vi få igen, för vi ska inte glömma att det är elpriset när det inte blåser vi drabbas av nu, gasen skulle ju vara balanskraft till vinden, inte baskraft. Väl…
Det finns som synes säkert en politisk aspekt i det här också. Ett försök att spela en situation som vi, om det hade fattats klokare politiska beslut, inte skulle behöva vara i.
Så ja, jag är snål. Jag är det utan att behöva vara det; jag har råd att ladda även när det är dyrare. Jag experimenterar dock gärna för att se hur man kan göra något billigare utan att tappa komfort. I experimenterandet ingår förstås att misslyckas ibland, som igår.
Jag hoppas att min snålhet inte upplevs som ett poserande, utan som ett sätt att se hur billig man kan få elbilsdriften. Men jag ska tänka på att inte låta för gnällig, för jag är oerhört nöjd med mitt elbilsägande.
Vad har du för styrning av laddningen? Alternativen känns ju som att antingen köra Tibbers smartladdning, hålla koll på priserna dagligen och låta bli att stoppa in laddkabeln när det är dyrt, alternativt att få till en smartare laddning med Home assistant och rutinmässigt koppla in kabeln dagligen. Nackdelen med det sistnämnda är ju att man inte får del av Tibbers garanterade 50% garanti jämfört med övrig förbrukning.Nötegårdsgubben skrev:Den tog! Jag är verkligen snål när det kommer till det här, samtidigt som jag skulle säga att det inte är representativt för min inställning till pengar i övrigt.
Det har blivit en sport. Det har varit så lätt att matcha lågt elpris med både laddning och en del annat (jag har exempelvis även en tråd om timtaxa i fritidshus) att det delvis blivit irrationellt.
Att exempelvis ladda på natten istället för på dagen och att om möjligt välja billigare snarare än dyrare nätter tycket jag fortfarande är klokt, men ska man nära i tiden åka långt får man förstås finna sig i att man inte lyckas tajma en natt när den volatila vindkraften slaktar elpriset. För sådana nätter lär vi få igen, för vi ska inte glömma att det är elpriset när det inte blåser vi drabbas av nu, gasen skulle ju vara balanskraft till vinden, inte baskraft. Väl…
Det finns som synes säkert en politisk aspekt i det här också. Ett försök att spela en situation som vi, om det hade fattats klokare politiska beslut, inte skulle behöva vara i.
Så ja, jag är snål. Jag är det utan att behöva vara det; jag har råd att ladda även när det är dyrare. Jag experimenterar dock gärna för att se hur man kan göra något billigare utan att tappa komfort. I experimenterandet ingår förstås att misslyckas ibland, som igår.
Jag hoppas att min snålhet inte upplevs som ett poserande, utan som ett sätt att se hur billig man kan få elbilsdriften. Men jag ska tänka på att inte låta för gnällig, för jag är oerhört nöjd med mitt elbilsägande.
Krångla inte till det, sätt laddning mellan 1-5 alla dagar i veckan. Då hamnar du nära lägstapriserna.R rindler skrev:Vad har du för styrning av laddningen? Alternativen känns ju som att antingen köra Tibbers smartladdning, hålla koll på priserna dagligen och låta bli att stoppa in laddkabeln när det är dyrt, alternativt att få till en smartare laddning med Home assistant och rutinmässigt koppla in kabeln dagligen. Nackdelen med det sistnämnda är ju att man inte får del av Tibbers garanterade 50% garanti jämfört med övrig förbrukning.
Edit: annars måste du mata in ditt förväntade behov och låta någon logik räkna på hur mycketnladdning som skall ske, så mycket vinner du dock inte på det jämfört med kl 1-5.
Hehe. Halva grejen med hemautomatisering är ju att krångla till det. Tänker att jag ändå ska ladda nattetid, men att jag utifrån batterinivå och förväntat pris under natten får bestämma hur mycket jag laddar. Om det är dyrt laddar jag bara för att klara dygnsbehovet, och är det under förbestämt värde laddar jag upp till 80%. Dock har mitt förbestämda värde fått gått upp lite jämfört med vad jag hade tänkt tidigare. Hehe.pacman42 skrev:
Är spotpriset över 2kr är det än så länge billigare att snabbladda hos Ionity.
Det var inte så allvarligt menat =) Jag är väl lite värre egentligen, bara det att de drabbar mig betydligt hårdare då jag inte har timpris och kan inte ha ännu. Jag väntar fortfarande på ngenic så jag kan styra bergvärmen som är gammal. Sen ska jag prova om det är lönt då.Nötegårdsgubben skrev:Den tog! Jag är verkligen snål när det kommer till det här, samtidigt som jag skulle säga att det inte är representativt för min inställning till pengar i övrigt.
Det har blivit en sport. Det har varit så lätt att matcha lågt elpris med både laddning och en del annat (jag har exempelvis även en tråd om timtaxa i fritidshus) att det delvis blivit irrationellt.
Att exempelvis ladda på natten istället för på dagen och att om möjligt välja billigare snarare än dyrare nätter tycket jag fortfarande är klokt, men ska man nära i tiden åka långt får man förstås finna sig i att man inte lyckas tajma en natt när den volatila vindkraften slaktar elpriset. För sådana nätter lär vi få igen, för vi ska inte glömma att det är elpriset när det inte blåser vi drabbas av nu, gasen skulle ju vara balanskraft till vinden, inte baskraft. Väl…
Det finns som synes säkert en politisk aspekt i det här också. Ett försök att spela en situation som vi, om det hade fattats klokare politiska beslut, inte skulle behöva vara i.
Så ja, jag är snål. Jag är det utan att behöva vara det; jag har råd att ladda även när det är dyrare. Jag experimenterar dock gärna för att se hur man kan göra något billigare utan att tappa komfort. I experimenterandet ingår förstås att misslyckas ibland, som igår.
Jag hoppas att min snålhet inte upplevs som ett poserande, utan som ett sätt att se hur billig man kan få elbilsdriften. Men jag ska tänka på att inte låta för gnällig, för jag är oerhört nöjd med mitt elbilsägande.
Har iallafall börjat köpa in smartpluggar till huset, vad smidigt det var att man kunde lägga in flera tider för att starta och stänga =)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Jag kör bara timpris på landet, och där har jag som @pacman42 var inne på en defaultinställning på nattladdning. Men ibland är det roligt att både ha koll och försöka slå systemet, så jag valde att inte ladda bilen fredag–lördag, utan chansade på att priset skulle gå ner till efterföljande natt. Det gjorde det inte…R rindler skrev:
Som sagt, ibland har man fel, men jag är mest häpen över att de riktigt billiga nätterna helt försvunnit för stunden. Vi får väl se om vindarna börjar friska i under hösten, eller om gaspriserna kommer fortsätta slå igenom alla dygnets timmar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Jag huserar i Stockholm, chefen i Göteborg.
Ibland har vi möte här eller där, standard har varit att mötet börjar kl 10.
Nu har chefen skaffat elbil, så mötestiden från hans sida är flyttad till ca 12.30.
Eller som han sa "det går att åka hit på en laddning, men då får vi ta mötet dagen efter"
Ibland har vi möte här eller där, standard har varit att mötet börjar kl 10.
Nu har chefen skaffat elbil, så mötestiden från hans sida är flyttad till ca 12.30.
Eller som han sa "det går att åka hit på en laddning, men då får vi ta mötet dagen efter"
Förtydligande, din chef har skaffat en elbil med för litet batteri om han kör den sträckan regelbundet. Göteborg-Sthlm ska vara peanuts med ett kortare laddstopp med en longrangebil.Isakare skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 426 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 426 inlägg
Vår 64kWh Kona foxade den resan i 120km/h med 2x 25min laddstopp. Nästa elbil som beställts har 80kWh och laddar dubbelt så snabbt...W witten skrev: