Vart man ska och när man vill kunna åka påverkar helt klart. Håller iofs. med om att Sthlm–Gbg är lite långt att köra, och ekonomiskt olönsamt om man åker ensam utan packning, men de förutsättningarna gäller ju inte alltid.

”Snart” har vi förhoppningsvis elflyg på sträckor upp till något 100-tal mil och då slipper vi kanske den stelbenta, storstadsfokuserade långdistansjärnvägen. Järnväg på sträckor över tiotalet mil har nog inte mycket till framtid för sig.
 
Ändå.
Fem timmars tidsspillan jämför med tre timmars effektivt arbete och hyrbil i ändpunkterna.
 
Fairlane
Nu gillar jag iofs tåget (när det fungerar), men om man kan jobba på tåget eller inte beror ju på vad man jobbar med. Behöver man ha med sig större utrustning fungerar det kanske sämre. Jobbar man med känsligt material så bör man tänka till också, även om många inte gör det.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Dörr till dörr tid, krångel med att boka resa, hyrbil, timing, avgångssäkerhet. Och någon timme jobba på tåget, eller om man kan ta möten/samtal i bilen.

I bilen behöver man inte oroa sig för sekretess på samma sätt och det är lätt att få med sig saker.
Bra att utvärdera alternativ, men det är tyvärr rätt klumpigt att åka kollektivt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Grundfrågan är väl varför man åker mellan Göteborg och Stockholm för att ha ett möte? Jag antar att resan har fler syften än detta möte, annars är det ju helt meningslöst resursslöseri...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Eller att det är ett sådant där möte som man fortfarande måste ha fysiskt av någon anledning.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Eller att det är ett sådant där möte som man fortfarande måste ha fysiskt av någon anledning.
Jamen visst blir man nyfiken? Yoga? AW? Handelsresande i damunderkläder? :D
 
Jag ser två skäl att ha fysiska möten:
Chefer- poltiker som vill prata öga mot öga med varandra, utan dokumentation, via mail, telefon, risk för avlyssning.
Tjänstepersoner som vill mötas, med exempelvis studiebesök, kunna resonera med varandra utan att mötena forceras som det lätt blir i via digitala plattformar.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jag ser två skäl att ha fysiska möten:
Key-signing är ett tredje. :geek:
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
Och beteendemässigt är vi olika därför väljer vi olika sätt att mötas, är bara att konstatera att det är så.
 
Oavsett var det väldigt skönt under pandemin när man som utvecklare slapp ta emot säljare stup i kvarten, utan ett kort videosamtal räckte.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Med tanke på att tågen knappast kan sägas gå i tid i Sverige nuförtiden så förstår jag en viss tvekan att använda sig av tåg om det är viktigt att komma i tid. Ska man vara säker på att vara på en plats vid en viss tid skulle jag inte rekommendera någon att använda sig av tåg.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Oavsett var det väldigt skönt under pandemin när man som utvecklare slapp ta emot säljare stup i kvarten, utan ett kort videosamtal räckte.
Ett enkelt ”nej, tack” räcker vanligtvis, nu som då.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fan, det är ju som att vara i humortråden det här.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
El-MC. Polestars conceptbygge.
Polestars eldrivna motorcykelkoncept i svart och vitt med gula fjädringselement, parkerad framför en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.