194 084 läst · 381 svar
194k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Spännande att det gick till budgivare 1. Det var han jag misstänkte var bulvanen. Men icke. Men någonting känns fuffens med hela den här bostadsaffären ändå. Kan inte sitta fingret på vad det är men något är konstigt. Men bara att gratulera budgivare 1 som fick ett mysigt ställe. Men till ett överpris det tycker jag verkligen. Det såldes ett helt bostadshus med kök, badrum, två våningar och en ladugård för 320 000:- på förhandsbud i samma område nu i januari. Var och kollade men fastnade inte helt för det av någon outgrundlig anledning, ångar mig lite idag men vägrar erkänna det för maken som blev kär och körde en rejäl övertalningskampanj. Men jag vek mig inte. Men vi var nära att lägga förhandsbud. Med detta sagt anser jag detta hus som tråden avser har gått för ett rejält överpris. Har förhoppningar om att hitta ett litet billigt ruckel inne i nån skog Någon gång blir det väl vår tur!
Okej, TS. Lite tuff kärlek nu. Men lägg ner. Huset såldes INTE för "överpris". Det var helt enkelt flera intresserade av huset (du som verkar närmast besatt, budgivare 1 och den andra). Huset såldes för det pris som någon var beredd att betala för att få just det huset. Det är inte överpris. Kanske överpris i ditt tycke, men inte överpris på något konstigt sätt.T Tessebubblan80 skrev:Spännande att det gick till budgivare 1. Det var han jag misstänkte var bulvanen. Men icke. Men någonting känns fuffens med hela den här bostadsaffären ändå. Kan inte sitta fingret på vad det är men något är konstigt. Men bara att gratulera budgivare 1 som fick ett mysigt ställe. Men till ett överpris det tycker jag verkligen. Det såldes ett helt bostadshus med kök, badrum, två våningar och en ladugård för 320 000:- på förhandsbud i samma område nu i januari. Var och kollade men fastnade inte helt för det av någon outgrundlig anledning, ångar mig lite idag men vägrar erkänna det för maken som blev kär och körde en rejäl övertalningskampanj. Men jag vek mig inte. Men vi var nära att lägga förhandsbud. Med detta sagt anser jag detta hus som tråden avser har gått för ett rejält överpris. Har förhoppningar om att hitta ett litet billigt ruckel inne i nån skog Någon gång blir det väl vår tur!
Nej, ofta säljer man inte till den med högst bud för kanske kom man väl överens med den som lade det näst högsta budet. Varför skulle man göra det, kanske du undrar? Är man redan nöjd med "överpriset" (som du kallar det) kan man välja den person som man kom bäst överens med (d.v.s. antagligen minst problem efteråt), man kanske gärna såg den familjen i ens hus och så vidare. En massa känsloargument alltså.
Ibland är den med högsta budet krånglig, kanske gnällt och klagat på något i huset och då vill man inte riskera att få en dryg köpare på halsen som ringer och klagar på saker hen hela tiden vetat om. Eller en köpare som tror man är "kompisar" och är påflugen.
Hela den här tråden visar bara att du måste lära dig att ta det lugnt. Håll huvudet kallt vid fastighetsaffärer. Det handlar om stora summor pengar, det finns mycket som ska vara rätt och att bli helt besatt är sällan en fördel.
Som någon skrev, budgivare 1 behöver ju inte vara samma när budgivningen började om.T Tessebubblan80 skrev:Spännande att det gick till budgivare 1. Det var han jag misstänkte var bulvanen. Men icke. Men någonting känns fuffens med hela den här bostadsaffären ändå. Kan inte sitta fingret på vad det är men något är konstigt. Men bara att gratulera budgivare 1 som fick ett mysigt ställe. Men till ett överpris det tycker jag verkligen. Det såldes ett helt bostadshus med kök, badrum, två våningar och en ladugård för 320 000:- på förhandsbud i samma område nu i januari. Var och kollade men fastnade inte helt för det av någon outgrundlig anledning, ångar mig lite idag men vägrar erkänna det för maken som blev kär och körde en rejäl övertalningskampanj. Men jag vek mig inte. Men vi var nära att lägga förhandsbud. Med detta sagt anser jag detta hus som tråden avser har gått för ett rejält överpris. Har förhoppningar om att hitta ett litet billigt ruckel inne i nån skog Någon gång blir det väl vår tur!
Är säljaren överhuvudtaget i kontakt med budgivarna innan påskrift, sköter inte mäklaren det där?M Millymoo skrev:Okej, TS. Lite tuff kärlek nu. Men lägg ner. Huset såldes INTE för "överpris". Det var helt enkelt flera intresserade av huset (du som verkar närmast besatt, budgivare 1 och den andra). Huset såldes för det pris som någon var beredd att betala för att få just det huset. Det är inte överpris. Kanske överpris i ditt tycke, men inte överpris på något konstigt sätt.
Nej, ofta säljer man inte till den med högst bud för kanske kom man väl överens med den som lade det näst högsta budet. Varför skulle man göra det, kanske du undrar? Är man redan nöjd med "överpriset" (som du kallar det) kan man välja den person som man kom bäst överens med (d.v.s. antagligen minst problem efteråt), man kanske gärna såg den familjen i ens hus och så vidare. En massa känsloargument alltså.
Ibland är den med högsta budet krånglig, kanske gnällt och klagat på något i huset och då vill man inte riskera att få en dryg köpare på halsen som ringer och klagar på saker hen hela tiden vetat om. Eller en köpare som tror man är "kompisar" och är påflugen.
Hela den här tråden visar bara att du måste lära dig att ta det lugnt. Håll huvudet kallt vid fastighetsaffärer. Det handlar om stora summor pengar, det finns mycket som ska vara rätt och att bli helt besatt är sällan en fördel.
Det är vanligt att man är det! Dessutom märker säljaren om köparen krånglar vid budgivningen.K Kurtivan skrev:
En del mäklare bannlyser säljaren under visningarna och vill inte att de har kontakt i övrigt heller. Andra mäklare får lyssna på sina kunder, eller bli utan... Det är ju olika det där.
Nu förstod nog de flesta att TS syftade på att hon tyckte det var ett överpris.M Millymoo skrev:Okej, TS. Lite tuff kärlek nu. Men lägg ner. Huset såldes INTE för "överpris". Det var helt enkelt flera intresserade av huset (du som verkar närmast besatt, budgivare 1 och den andra). Huset såldes för det pris som någon var beredd att betala för att få just det huset. Det är inte överpris. Kanske överpris i ditt tycke, men inte överpris på något konstigt sätt.
Huruvida det var det eller ej kan vi inte veta, men man kan ju hoppas att köparen är nöjd med sitt köp.
Långsiktigt sett är det ju mycket sällan fel att köpa fastigheter.. mark tillverkas som bekant inte längre :/
För TS har det varit allt från överpris (hela tiden under budgivningen), bulvaner, säljaren har fått snea ögon på sig för de inte avslutat tillräckligt snabbt (det bestämmer ju köparen själv) med mera. Min poäng var att detta är ett tecken på TS beteende som är ett problem för TS. Det är också därför TS gick med på att buda mycket högre än deras ursprungliga budget medgav (!).GlennB skrev:
Någon tyckte det var värt det priset. Så länge man inte ser på sitt bostadsköp som en fastighetskarriär (ingen borde det, och nu borde verkligen ingen det) handlar det bara om vad objektet är värt för någon. Så överpris, nej, men överpris för ens egna budget? Javisst! Men det är där man måste ha vett att sätta stopp i tid.
Vet inte hur det ska räknas med sjöar som växer igen..... fast de ägs väl som mark oavsettGlennB skrev:
Då har vi kvar landstigning och erosion.
Tror erosionen tar mer land än landstigningen "tillverkar"
Men vi behöver inte fara så långt ... bara till Island. Där tillverkas det land titt som tätt (aka vulkanutbrott med lavatrömmar i havet)
Fast nu börjar vi hamna ganska "off topic"
Tycker det är tråkigt med påhopp. Jag har inte haft annat än en trevlig ton hela tiden. Givetvis kan ett hus säljas för överpris om man jämför med marknaden och om de har avlopp/rinnande vatten mm. Och nej jag är inte besatt men det var ett hus jag gärna ville ha och det var mycket konstiga turer. Detta är inte första gången jag budar eller säljer. Jag har en del erfarenhet. Och för femte gången budgivare 1 är samma person som budade första gången. Mäklaren har sagt detta på telefon. Han sa att budgivare 1 är beredd att börja buda igen när omgång 2 drog igång.
Ja, ok, men det märktes inte.T Tessebubblan80 skrev:Tycker det är tråkigt med påhopp. Jag har inte haft annat än en trevlig ton hela tiden. Givetvis kan ett hus säljas för överpris om man jämför med marknaden och om de har avlopp/rinnande vatten mm. Och nej jag är inte besatt men det var ett hus jag gärna ville ha och det var mycket konstiga turer. Detta är inte första gången jag budar eller säljer. Jag har en del erfarenhet. Och för femte gången budgivare 1 är samma person som budade första gången. Mäklaren har sagt detta på telefon. Han sa att budgivare 1 är beredd att börja buda igen när omgång 2 drog igång.
Du har ju bara med denna rubrik, och flera inlägg även efter du hoppat av, påstått att andra begår bedrägeri och brott. Det är väl ändå en tråkig ton och påhopp?
Hade du inte varit mer eller mindre besatt av huset hade du inte haft så många funderingar som du inte ens har att göra med alla gånger. Dessutom är det inte konstigt om säljaren inte säljer direkt de fått ett högt bud - så peka inte på dem som om de gjorde fel. Ni hade ändå inte råd och hoppade av.
(Och budgivare kan ångra sig och gå in med högre bud senare, ha fått låna mer pengar m.m. och därför höjer budet mer än de gjorde från början. Inte konstigt det heller).
Skillnaden där är att 99% av befolkningen behöver el (1% har valt att leva utan. Påhittade siffror som exempel) och om alla elavtal säger 5kr/kWh är det inte mycket att göra där och då. Bara att betala. De flesta som köper hus är däremot inte hemlösa eller kommer att bli hemlösa om de inte köper en ny bostad. De betalar vad de tycker är värt det, eller låter bli och letar någon annanstans. Har man verkligen inte råd kan man inte köpa oavsett vad priserna på marknaden säger.B b8q skrev:
Jag orkar inte sitta och argumentera. Du får tycka och tro vad du vill om mig. Har fått massa positiv feedback och tips mm. Det är jag glad för. Tycker man kan skippa personangrepp och hålla god ton även om man som du uppenbarligen tycker jag är dum i huvudet…
Jag tycker inte att du är dum i huvudet och har inte heller skrivit det. Tillskriv mig inte något du hittar på.T Tessebubblan80 skrev:
men det går visst bra för dig att misstänkliggöra andra människor utan att det är otrevligt eller problematiskt för dig. Det är hyckleri.
Ja, jag får tycka vad jag vill eftersom det är ett diskussionforum och jag har heller inget utbyte av att diskutera mer med dig. Men du bör ta till dig det flera skrivit om hur du flög iväg på detta objektet. Ohållbart och farligt rent ekonomiskt. Ibland kan det vara svårt att acceptera att man inte vinner, men det är inte fuffens för det.