V Villaägarenr1 skrev:
Tycker jag också. Men vissa fattar inte stt de kostar om man inte kavlar upp ärmarna själv.
Problemet är att det enligt lag är förbjudet att kavla upp ärmarna och göra de flesta enkla elektrikerjobb. Just därför är det så fult att utnyttja detta till fullo genom att lura kunder på pengar.

I det här fallet gällde dock frågan varför man uppger ett pris men sen drar till med det dubbla. Borde kunden ha fattat det med?

• Gilla
Mest_ohändig och 55 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det hela är rätt märkligt. Enligt fakturan är det jordade uttag, men har jordade uttag installerats? I ett rum med ojordat uttag??? Jordade och ojordade uttag får inte blandas i samma rum. Om det är så det installerats får de göra om och göra rätt.

Vidare saknar jag klammer, vilket ändå är rimligt att ta betalt för.

Pris på elmateriel som köps med installation är väl i regel skyhögt, så förhandlas det inte i förväg får man stå sitt kast kan jag nog nästan tycka.

Hur som helst så har ni fått en ungefärlig kostnad efter ROT, men fakturan har en orimlig avvikelse. Uttryckte de vid installationen att det var mer komplext än de kunde väntat sig? Om inte borde fakturan varit nära den ungefärliga kostnaden, och då den inte är det borde ni bestrida denna.
Jag dubbelkollade eluttagen och de är ojordade. Men som du säger står det jordat. Vilka är dyrast tro

• Gilla
Mtorn
  • Laddar…
Ahlsell priser är ett jävla påhitt.

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt material

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem

• Gilla
Bengt Numelin och 22 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Håller med till 100%

Vissa företag har 2 timmar som minsta debiterbar tid å sedan jämna timmar.

Vissa moment är det lättare att vara två på.

”Reskostnad” är troligen mer för att täcka kostnaderna för fordonet, själva restiden ingår troligen i upptagna arbetstiden.
Just därför jag funderade på om dessa moment verkligen var lättare och inte tvärtom. Båda va rätt unga och såg knappt erfarna ut ens

Kludden33 Kludden33 skrev:
Är nog inget större fel på fakturan.
Självklart kan ju materialpriser och priset för testinstrument diskuteras. Men framförallt bör inte ett muntligt lämnat pris bli dubbelt så dyrt när fakturan kommer. Det är något de borde upplyst dig om i så fall.

Som jag tolkar din beskrivning skulle det uppgraderas från ojordat till jordat, vilket kan innebära att ledningar behöver dras om från centralen, i detta fall är det lämpligt att vara två montörer. Perfekt tillfälle att plocka med en lärling som är billigare för dig som kund. Att ta betalt för en lärling är inte alls konstigt, denne utför ett arbete. Hade varit en annan sak om det var en praktikant från skolan.
Dubbelkollade och som jag hade För mig så är det ojordade uttag de förlängt bara. Alltså inget extra med omvandling mm. Behövs verkligen två ungdomar då

BirgitS
A Alwaysandforever2012 skrev:
Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla..
För mig så låter det där som att din man har fått ett ungefärligt pris för hela jobbet inklusive arbetstid, material, reskostnad etc.. Ett sånt pris får inte överstigas med mer än 15 % enligt konsumenttjänstlagen.
https://www.arn.se/vanligafall/ngefarligt-pris-far-inte-overskridas-mer-an-15-procent/
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/

• Gilla
Mest_ohändig och 21 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För mig så låter det där som att din man har fått ett ungefärligt pris för hela jobbet inklusive arbetstid, material, reskostnad etc.. Ett sånt pris får inte överstigas med mer än 15 % enligt konsumenttjänstlagen.
[länk]
[länk]
Svåra är väl när det är ord mot ord.. å ja maken är inte den som vågar stå på sig. Synd det inte va jag som va i samtalet

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ahlsell priser är ett jävla påhitt.

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt material

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem
Jo, det kan vara ett problem.
Det säljs mycket dåligt skit som är ett elände att få ihop något vettigt av så som fd elektriker har jag viss förståelse för att man inte vill jobba med saker folk köpt själva. Att det är CE-märkt garanterar inte mycket.
Sen kan prissättningen vara en annan historia.

• Gilla
jalle_h och 3 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför skulle man kunna diskutera materialpriset. Självklart skall materialet va dyrare jämfört med näthandeln. Eget inköpspris styr inget annat
Självklart är det så, jag har ingen aning om vilket inköpspris de har eller vilka påslagen är. Men det jag menar är att där finns en möjlighet att diskutera påslaget utifrån inköpspris. Men det måste man göra upp innan!

• Gilla
Henark och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Svåra är väl när det är ord mot ord.. å ja maken är inte den som vågar stå på sig. Synd det inte va jag som va i samtalet
Du kan alltid pröva med att mejla dem och säga att det har blivit något fel på fakturan för vi fick ett ungefärligt pris på 2000 kr och 2000 + 15 % är bara 2300 kr.

• Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan alltid pröva med att mejla dem och säga att det har blivit något fel på fakturan för vi fick ett ungefärligt pris på 2000 kr och 2000 + 15 % är bara 2300 kr.
Ja det kan jag ju göra . Och påpeka felet på fakturan att det står jordade eluttag vilket det inte är. Samt fråga in avgiften för vad det nu är de gjort

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Antar de lämnade den inköpta Eurotestern hos er ?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mest_ohändig och 21 till
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Men det jag menar är att där finns en möjlighet att diskutera påslaget utifrån inköpspris.
Problemet är att det här här Ahlsells och elektrikernas bedrägeri kommer in i bilden. Om elektrikern uppger inköpspris så är det Ahlsells listpris, som bekant är satt på ett sådant sätt att elektrikern kan lägga på i princip vilket orimligt påslag som helst men ändå få slutkundens faktura att visa att man fått en generös rabatt.

• Gilla
  • Arg
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Dubbelkollade och som jag hade För mig så är det ojordade uttag de förlängt bara. Alltså inget extra med omvandling mm. Behövs verkligen två ungdomar då
Ok, svårt att säga utan att veta alla omständigheter. Det är klart att en person förmodligen kan klara uppdraget ensam. Men totalt fyra timmar känns inte som allt för mycket. I timmarna ingår ju resa fram och åter samt själva arbetet och avfallshantering.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Problemet är att det här här Ahlsells och elektrikernas bedrägeri kommer in i bilden. Om elektrikern uppger inköpspris så är det Ahlsells listpris, som bekant är satt på ett sådant sätt att elektrikern kan lägga på i princip vilket orimligt påslag som helst men ändå få slutkundens faktura att visa att man fått en generös rabatt.
Det är det jag menar med att göra upp om ett påslag på inköpspriset istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.