Ja, du blandar begrepp. Vilket gör det lite svårt att förstå. Jag har full koll på vad verkningsgrad är. Var det alltså det du menade?
Det är bara det att även gamla kraftverk har hög verkningsgrad. Visst får man upp den vid moderniseringar. Men det handlar om enstaka procent, det är inte i närheten av de siffror du nämner. Det är inte jag som vägrar ta till mig fakta, det är du som hittar på den.

”Om du menar att vattnet tillför en energi om 20MW, men turbinen inte kan tillgodogöra mer än 13MW & att det ändå skulle räknas vara "fullt utnyttjad", så talar vi olika språk.”
Jag uppenbarligen pratar vi olika språk. Energi kan inte mätas i MW, det är effekt. Dessutom exemplifierar du en orimligt låg verkningsgrad.

Ja, det finns en högre energitillgång i norr, något som det lägre priset signalerar. Dessutom byggs effekten ut i vattenkraften.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...r/2019/600-mw-mer-effekt-i-vattenkraften-2023
Men det handlar om mer effekt, inte mer energi. De får även upp verkningsgraden till 92-96%. Men de utgick inte från dina 67% om man säger så.

Vattenkraften kan sannolikt bidra med mer effekt när priset är högt. Men inte med att leverera märkbart mer energi än i dag.

Det leder till att vattenkraften kommer att tjäna brutalt mycket pengar när flaskhalsarna tas bort. Kan man gissa att den speciella fastighetsskatten på vattenkraft återinförs då?

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
70% regeln är baserat på kabelns överföringskapacitet, inte på producerad elkraft.

/Jawen
Javisst.

• Gilla
Staraction
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Exemplet beskriver funktionen med relativa tal.
Du kan alltså inte tillskriva absoluta tal. Jag skulle likagärna kunnat skrivs 4x och 3x. Det viktiga är att kablarna inte mättas.
Men jag ändrar mig och skriver såhär.

Så länge vi inte mättar elkablarna så får vi samma pris som området/områdena vi levererar till som också har högre pris. Ringhals räcker inte för att mätta kablarna. 2021 lades 2800mw till i området. Ringhals kan producera 1700mw.
Prismodellen ger område A samma pris som område B om område A har överskott men inte lyckas mätta kablarna.

bygga dvs stamnätet ut mellan se1-se4 så får 1 och 2 högre priser och 3 och 4 lägre. Bra kan en tycka men katastrofalt för industrin och utländska aktörer som blickar på sverige.

Det är det exemplet beskriver. Om du är intresserad kan du läsa mer på nordpol om hur prissättningsmodellen funkar.
[länk]

Annex c beskriver problem och ekvationen.
om du är riktigt intresserad kan du säkert ringa nordpol eller eu och fråga om hur undantagsfallen ser ut rent juridiskt. Och det är inte sverige som sviker övriga europa. Det är mellan europa som intr fyller sin kvota. Men ring gärna dem och red ut det.
Jag är mer intresserad av vilka kablarna är. 2800 MW tillagt år 2021 känner jag inte till. Pratar du om Norges kablar?

Ringhals har högre effekt än 1700 MW, det var denna effekt man tog bort när man stängde R1 och R2. Kvarvarande effekt är 2190 MW. Hade alla varit kvar hade Ringhals haft 4000 MW.

• Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Jag är mer intresserad av vilka kablarna är. 2800 MW tillagt år 2021 känner jag inte till. Pratar du om Norges kablar?

Ringhals har högre effekt än 1700 MW, det var denna effekt man tog bort när man stängde R1 och R2. Kvarvarande effekt är 2190 MW. Hade alla varit kvar hade Ringhals haft 4000 MW.
För att behålla god ton - förra året lades NordLink NO-UK till på 1400 MW. Och North Sea Link NO-DE, 1400MW. Så det betyder 2800MW överföringskapacitet som slutfördes förra året.

och r1 och r2 uppgår till drygt 1700mw. Så bara förra året skapas överföringskapacitet som r1 och r2 inte kommer i närheten av. Och innan 2021 har mer kapacitet lagts till. Och i år också.

det här är saker du kan googla fram. Men nu ursäktar jag mig från vidare dialog om detta.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
För att behålla god ton - förra året lades NordLink NO-UK till på 1400 MW. Och North Sea Link NO-DE, 1400MW. Så det betyder 2800MW överföringskapacitet som slutfördes förra året.

och r1 och r2 uppgår till drygt 1700mw. Så bara förra året skapas överföringskapacitet som r1 och r2 inte kommer i närheten av. Och innan 2021 har mer kapacitet lagts till. Och i år också.

det här är saker du kan googla fram. Men nu ursäktar jag mig från vidare dialog om detta.
Med risk för att vara dryg. NordLink går till Tyskland och NSL till UK.

U uplj skrev:
Du får vara dryg. Det är ok. Det är ditt val. Fundera på vad som händer med vår export om vi exporterar till ett land som i sin tur börjar exportera mer och då själv behöver mer el för att täcka upp för sitt behov.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
U uplj skrev:
V Viktorbyggahus skrev:
Du får vara dryg. Det är ok. Det är ditt val. Fundera på vad som händer med vår export om vi exporterar till ett land som i sin tur börjar exportera mer och då själv behöver mer el för att täcka upp för sitt behov.
Som lök på laxen så vill Norge dra ner sin export pga. låga vattennivåer. Frankrikes problem fortsätter ända in i vinter också, fast majoriteten av reaktorerna ska vara startade innan november. Är svårt att vara positiv nu :(, mycket som kan gå fel.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lättförståerlig överblick över El-läget, kanske inget för de som dividerat här de senaste :giggle:

• Gilla
Thomas' och 7 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Lättförståerlig överblick över El-läget, kanske inget för de som dividerat här de senaste :giggle:

[media]
Superbra. Ringhals tillsammans med oskarshamn hade kanske räckt. Mkt bättre hade det varit iaf. Bra också för de som säger att vi måste leverera 70% att vi inte kan det. Mkt svar i videon. Rekommenderas!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Superbra. Ringhals tillsammans med oskarshamn hade kanske räckt. Mkt bättre hade det varit iaf. Bra också för de som säger att vi måste leverera 70% att vi inte kan det. Mkt svar i videon. Rekommenderas!
Det där stämmer inte riktigt. Om vi tar generatorerna, det viktiga är vilken typ de är av, inte främst storleken. Det är synkrongeneratorer som ger svängmassa. Det har inte vindkraft, solkraft eller småskalig vattenkraft. Men det går att lösa ändå. Även om det naturligtvis måste få kosta. Antingen har man stora massor som roterar, eller också löser man det syntetiskt med batterier eller rörelseenergin i vindkraftverk.

Det är inte så att vi enbart får använda 30% av nätet för eget behov. Det finns inget land som är i närheten av den typen av siffror. Året innan det här 70% kravet blev skarpt så avvek man från det några få gånger. Jag har inte uppdaterade siffror. Men jag skulle vara mycket förvånad om det var stora avvikelser.

Visst är det för komplext att dra under en snabb presentation. Men jag vill mena att det han sa gav en väldigt felaktig bild av hur det fungerar.

V Viktorbyggahus skrev:

Det spelar ingen större roll för Sverige vad Norge gör givet att det inte är väldigt hög överföringskapacitet mellan Sverige och Norge.. Vad är egentligen överföringskapaciteten till Norge?

D Daniel 109 skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Om vi tar generatorerna, det viktiga är vilken typ de är av, inte främst storleken. Det är synkrongeneratorer som ger svängmassa. Det har inte vindkraft, solkraft eller småskalig vattenkraft. Men det går att lösa ändå. Även om det naturligtvis måste få kosta. Antingen har man stora massor som roterar, eller också löser man det syntetiskt med batterier eller rörelseenergin i vindkraftverk.

Det är inte så att vi enbart får använda 30% av nätet för eget behov. Det finns inget land som är i närheten av den typen av siffror. Året innan det här 70% kravet blev skarpt så avvek man från det några få gånger. Jag har inte uppdaterade siffror. Men jag skulle vara mycket förvånad om det var stora avvikelser.

Visst är det för komplext att dra under en snabb presentation. Men jag vill mena att det han sa gav en väldigt felaktig bild av hur det fungerar.
Hur löser man stabiliseringen av elnätet syntetiskt med batteriet och rörelseenergin i vindkraft rent tekniskt? Och varför gör man inte det redan nu? Och vad kostar det per kWh?

Om du inte har märkt det ännu, så är det ganska höga priser på el sedan kärnkraften tvingades stänga. Om du har rätt så är det inte alls höga priser på el och allt är frid och fröjd med elen.

C cbrolin skrev:
Det spelar ingen större roll för Sverige vad Norge gör givet att det inte är väldigt hög överföringskapacitet mellan Sverige och Norge.. Vad är egentligen överföringskapaciteten till Norge?
Sverige och Norge har ett gemensamt synkront elnät med goda förbindelser.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sverige och Norge har ett gemensamt synkront elnät med goda förbindelser.
Lägg av, det är inte ett gemensamt nät. Det är två olika nät med olika ägare. Sverige har fyra elområden SE1-4 och Norge har fem NO1-5. Det finns en koppling mellan NO1-SE3. Det finns ingen direktkoppling mellan SE4 och Norge.

Jo, vi har ett gemensamt elnät med Norge, Finland och Själland. Det är helt ihopkopplat och alla generatorer snurrar i fas.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.