1 135 681 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Minns mest att vi som var barn på 1970-talet tyckte dessa automater var spännande eftersom det var ett herrans smygande kring dem, och vi fattade noll. Jag är född 1965 och ungefär samtida som "jag uppmärksammade" de där Durex (hetter väl ibland Adamson?) automaterna så hade mina vänners äldre bröder gömt tidningar i vissa ihåliga träd.... det var också spännande och förbjudet att kolla efter.Keiller skrev:
Dessa äldre bröder, man visste aldrig vem det var utöver att dom var fullständigt livsfarliga.Maria T skrev:Minns mest att vi som var barn på 1970-talet tyckte dessa automater var spännande eftersom det var ett herrans smygande kring dem, och vi fattade noll. Jag är född 1965 och ungefär samtida som "jag uppmärksammade" de där Durex (hetter väl ibland Adamson?) automaterna så hade mina vänners äldre bröder gömt tidningar i vissa ihåliga träd.... det var också spännande och förbjudet att kolla efter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Porrtidningar gömde jag aldrig i skogen. Däremot sprit. Hade en polare vars pappa var professor på SU och sonen extrajobbade där. Betydde frii tillgång till läkarsprit.
En gång gjorde vi egen Baileys genom att hälla läkarsprit i oboy . Sedan när festen var över gömde jag resten i skogen. Någon vecka senare när jag kom tillbaka till gömman var inte mjölken speciellt fräsh
En gång gjorde vi egen Baileys genom att hälla läkarsprit i oboy . Sedan när festen var över gömde jag resten i skogen. Någon vecka senare när jag kom tillbaka till gömman var inte mjölken speciellt fräsh
Redigerat:
Det första verktyget vet jag faktiskt inte vad det är, men resten är ju standardgrejer som likaväl kunde köpts idag. Ingen amatörlödare som pillar med chip saknar väl en PLCC-utdragare... Och gör dom det så kostar dom typ 50 spänn
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Nej, inte riktigt. Det sista fotot är för manuell virning, och det är ganska svårt idag att få tag på utrustning för det. Det är en teknik som i stort sett helt dött ut. Av goda skäl skall sägas; den duger inte mycket till för de frekvenser som är aktuella idag (eller rättare, den klarar inte ens en bråkdel av de frekvenser som är aktuella idag).L Lucif3r skrev:
Det första är ett verktyg, som håller fast en DIL-kapslad krets, så att den rättar sina ben till en sockel eller direkt i ett mönsterkort.L Lucif3r skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Idag är det så billigt cadda och beställa kort så man behöver nästan inte dessa verktyg längre. Finns ju också simulatorer för diskreta kretsar så man behöver knappt ens bygga dem på prototypkort.
Jag kom ihåg på 80-talet då etsade farsan sina egna slutgiltiga kort för produktion
Jag kom ihåg på 80-talet då etsade farsan sina egna slutgiltiga kort för produktion
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Barndomsminnen det där. Mins inte riktigt när de började skicka de på tillverkning måste nog varit mot slutet av 80-talet men minns inte.HasseTeknik skrev:
Det var ju småserier detta för specialkunder inom försvar och industri.