G
F fribygg skrev:
Nä framtiden är nog att damma av 1700tals konstruktionen kakelugn, men till kommande höst/ vinter får vi nog nöja oss med enkla vedkaminer, oljepannor, pelletsbrännare eller vad vi nu har för möjligheter till eldning för värme
Jo, men det gäller nog inte ałla storstads bostäder/kontor och infrastruktur.
Godnatt från Tyskland där jag semestrar just nu, kanske tar en bastu på hotellet i morgon:p

M Martin_ skrev:
Blir att driva husen med dieselaggregat, vet en bonde som har ett gammalt fint dieselaggregat från 1970 som han dammat av. Rolling coal var väl inne?
Tror du att diesel tillgången och priset på diesel kommer vara sådant att det inbjuder till drift av huset med generator?

F fribygg skrev:
Tror du att diesel tillgången och priset på diesel kommer vara sådant att det inbjuder till drift av huset med generator?
Nu när elpriset slog rekord var det billigare att köra dieselaggregat och experter säger att det kan bli flera gånger så högt i vinter. Jag tror inte dieseln kommer öka lika mycket. Men klart, får vi elstöd igen är det inte värt det. Sedan ska risken ha ökat för strömavbrott. Ryssland stänger också av gasen helt i 3 dagar nu i augusti, men farhågorna är att gasen inte får flöda igen.

Även om risken för avbrott ökar i södra Sverige, så är den fortfarande riktigt låg.

M Martin_ skrev:
Nu när elpriset slog rekord var det billigare att köra dieselaggregat och experter säger att det kan bli flera gånger så högt i vinter. Jag tror inte dieseln kommer öka lika mycket. Men klart, får vi elstöd igen är det inte värt det. Sedan ska risken ha ökat för strömavbrott. Ryssland stänger också av gasen helt i 3 dagar nu i augusti, men farhågorna är att gasen inte får flöda igen.
Jag tänker att den som har oljepanna kvar har den som backup om elpriset blir för högt, det kommer gå åt väldiga mängder villaolja och diesel i Europa om elpriserna är på dagens nivå under hösten och vintern om energibristen/gasbristen inte får någon lösning.

• Arg
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om risken för avbrott ökar i södra Sverige, så är den fortfarande riktigt låg.
Jag vet, men det är mycket som kan hända tills vintern tyvärr.

F fribygg skrev:
Jag tänker att den som har oljepanna kvar har den som backup om elpriset blir för högt, det kommer gå åt väldiga mängder villaolja och diesel i Europa om elpriserna är på dagens nivå under hösten och vintern om energibristen/gasbristen inte får någon lösning.
Ja frågan är vilket som kommer användas mest, eldningsolja eller diesel. Jag tror på eldningsolja men vad vet jag. Imorgon passeras 10kr tydligen i SE4 så alternativen är inte långt borta.

D Daniel 109 skrev:
Nu i Augusti är risken låg men det planeras ju för effektbrist kommande uppvärmnings säsong

M Martin_ skrev:
Ja frågan är vilket som kommer användas mest, eldningsolja eller diesel. Jag tror på eldningsolja men vad vet jag. Imorgon passeras 10kr tydligen i SE4 så alternativen är inte långt borta.
Det är i stort utbytbara produkter om man förvarar dem innomhus, jag betvivlar att man väljer dieseldriven generator om man har möjlighet att värma sig med oljepanna.

• Gilla
Martin_
  • Laddar…
Även då kommer risken att vara låg.

• Gilla
djac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä framtiden är nog att damma av 1700tals konstruktionen kakelugn, men till kommande höst/ vinter får vi nog nöja oss med enkla vedkaminer, oljepannor, pelletsbrännare eller vad vi nu har för möjligheter till eldning för värme
Då är det nog dags å översätta den finska författaren G.E. Asps böcker om finska kakelugnar och bygga modernare och effektivare kakelugnar än de som ni är vana med. Utvecklingen av kakelugnen fortgick i 50 år i Finland efter den blev passé i Sverige. Där finns det skisser på moderna kakelugnar med rost och skild asklucka, en fristående insida som är enklare att bygga än 5-kanalsprincipen samt har sekundärluft för komplettare förbränning.

xmGIRIm.jpg

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Utmärkt hänvisning.

Jag håller med Energiforsk om att det som elmarknaden i Europa nu behöver, är att vi anpassar oss till de ”fysikaliska spelregler” som gäller angående momentan balans av effekt (arbete) i vårt Svenska (och i vårt Europeiska) elsystem.

Elpriset går upp därför att efterfrågan på effekt är större än tillgången. För att fysikaliskt lösa det problemet måste elanvändningen (uttaget av effekt) minska. Sker inte detta så kan elsystemet kollapsa, när man i de europeiska länderna talar om frånkoppling, så är det, (en ”sista”) utväg för att undvika det som är värre, en kollaps av elsystemet.

Att priset höjs är smärtsamt, men en konsekvens av den fysikaliska verkligheten. Oberoende hur man nu hjälper människor att klara sin ekonomi i detta allvarliga läge vi har framöver (vinter). Så måste den uttagna eleffekten minska så att den balanseras av den inmatade eleffekten i elsystemet.

I samband med att Sveriges riksdag 1996 tog beslutet att avreglera elmarknaden så ändrades prissättningen av elpriset till att vara timvis (eller oftare). Detta eftersom elkraft som distributionsform av arbete är svårt (dyrt) att lagra.

Elproducenterna och industriföretag övergick till att debiteras timme för timme medan hushållskunder fick ”bättre” villkor. Det blev visserligen inte den ”schablonmätning” av elenergi (efter en av mig okänd norsk modell, som man då hänvisade till, någon som minns bättre?) som villaägarföreningen föreslog. Utan vi hushållskunder kunde välja bland fast eller rörligt elpris från en mängd elleverantörer runt om i Sverige.

Även om det är dyrare att bygga elgenerering, transmission eller distribution för höga effekter så lät man ändå, inledningsvis bli, att sätta effekttariff på hushållskunder förutom en tariff för säkringsstorlek. Däremot så hade större kunder olika typer av effekttariffer.

Detta sätt att debitera oss hushållskunder har vi vant oss vid. Trots att elkraften är svår (dyrt) att lagra så har många av oss, om vi önskat, hitintills kunnat köpa vår elenergi i årslånga avtal till ett fast pris per kWh.

Det har inneburit att vi, hushållskunder, vant oss att använda och betala för elenergi på ett sätt som inte riktigt stämmer med de fysikaliska villkoren, att elproduktionen alltid måste vara lika stor som elanvändningen på en distributionsform som har dålig (eller ingen) lagringskapacitet.

Utvecklingen sedan 1996 börjar nu hinna upp oss hushållskunder. Förändringen sker med automatik och går mot att marknaden följer villkoren för den avreglerade marknaden. Vi börjar att debiteras effektavgifter och det blir mer tydligt att elpriset varierar när balansen mellan tillgång och efterfrågan varierar.

De som t.ex. har valt luft/luft värmepump märker alltmer att när värmepumpens COP (Coefficient Of Performance) minskar, och stöd av direktelvärme kopplas in, då stiger elpriset och i vissa fall kommer dessutom en effekttariff in. En direkt konsekvens av spelreglerna (från 1996) för den avreglerade elmarknaden.

När vi idag sätter upp solceller då kan det innebära att de elnät vi ansluter oss till måste förstärkas bl.a. på grund av dubbel effektriktning och dubbelt spänningsfall, (jag har skrivit inlägg om det tidigare). Den som har nätkoncession får enligt regelsystemet inte neka oss ansluta vårt hus med eller utan solceller. Men kan ställa rimliga krav vid anslutningen och får ta betalt för kostnaderna.

Jag har absolut inget emot att vi t.ex. installerar luft/luft värmepump eller sätter upp solceller. Men vi bör förstå de fysikaliska och ekonomiska spelregler som gäller

Desto mer vi förstår gällande elsystemet desto bättre kan vi undvika höga kostnader och tekniska bekymmer.

Det jag skrev är en förenklad beskrivning.
Jag kan förenkla det vidare
1. Avreglering
2. Högre priser
3. Allt suger

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F
Skärmdump av elprisområden och kostnader i Sverige från E.ONs webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12 mån fast i SE4 nu...

• Arg
  • Gilla
  • Wow
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
@djac varför blir du arg?

D
F fribygg skrev:
@djac varför blir du arg?
Tack för frågan, min reaktion kanske kunde misstolkas (don't kill the messenger osv), men jag gillar inte när vi bränner fossilt och jag gillar inte när elpriserna tillåts bli så höga att vi frestas att göra det!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack för frågan, min reaktion kanske kunde misstolkas (don't kill the messenger osv), men jag gillar inte när vi bränner fossilt och jag gillar inte när elpriserna tillåts bli så höga att vi frestas att göra det!
Ok, om jag uppfattar dig rätt så du blev inte arg för vad jag tror utan på grund av vad du tycker.

Jag tycker det vore bra om samhället inte motarbetade förbränning av lokalodlat biobränsle som Boverket gjort med vedspisarna, vi borde istället uppmuntra och underlätta för de som vill använda och underhålla sin befintliga eldstad eller skaffa en ny effektiv med låga utsläpp, att basera ett samhälles uppvärmning på el när vi inte har tillräckligt årets alla dagar och timmar är sårbart och i mitt tycke dumt.
Att folk däremot väljer att elda i sin befintliga oljepanna då priset på el till värmepumpen är för högt tycker jag är klokt och det innebär ju oxå att de gamla privata anläggningarna agerar reserv och samhället(det statliga Vattenfall) inte behöver satsa många miljoner på att återstarta oljekraftverket i Stenungsund
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.