888 922 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
https://mobile.twitter.com/peterantman/status/1561785646666104832mnils skrev:Så fort kablarna till utlandet är mättade så går priset i Sverige ner, det har jag och många andra visat ett antal gånger i flertalet trådar. Hela den Svenska "energikrisen" är skapad av de senaste regeringarna, man har lagt ner produktion i landet och byggt ut kapaciteten till dyrländer med motiveringen att de skall förse oss med ström de få timmar på året när vi har underskott. Resultatet är att vi importerat deras priser istället något som tydligen ingen såg komma...
https://twitter.com/hansbrattberg/status/1561816373516435456
https://mobile.twitter.com/peterantman/status/1561279489828655106
https://www.nordpoolgroup.com/globa...head-coupling/euphemia-public-description.pdf
Jag gillar kärnkraft. Alla har rätt i att det är idioti att lägga ned dem. Men vi hade ändå hadt de här priserna givet rådande situation även om r1 och r2 varit igång.
Jag håller inte med om resonemanget där (kollade en av twitterlänkarna), det finns ju andra kraftkällor än kärnkraften i Sverige så det betyder att ni skulle kunna mätta kablarna oftare än i dagsläget och få lägre priser oftare än idag, ändå beroende på vinden alltså, men ändå en bättre situation då det inte behöver blåsa lika hårt för att mätta kablarnas kapacitet som idag. De behöver således inte mätta exporten 100% av tiden för att ha en positiv effekt.
Dock om alla de andra nedlagda reaktorerna var igång hade ni kunnat mätta alla ledningar hela tiden.
Med det sagt är ju hela EUs prissättningsmodell och inställning till elproduktion en total katastrof.
Dock om alla de andra nedlagda reaktorerna var igång hade ni kunnat mätta alla ledningar hela tiden.
Med det sagt är ju hela EUs prissättningsmodell och inställning till elproduktion en total katastrof.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
r1 och r2 hade hjälpt med effekten. Och vissa dagar hade vi haft lägre priser ja. För det är ett tillskott på 1000-1700 mw om jag förstår rätt?. Men med tanke på att nya kablar byggs hela tiden så blir det svårare och svårare att mätta kablarna. Så iom att det finns en brist i tyskland/baltikum och stora överföringsmöjligheter sit så är det i slutändan prissättningsmodellen som måste ändras.DennisCA skrev:Jag håller inte med om resonemanget där (kollade en av twitterlänkarna), det finns ju andra kraftkällor än kärnkraften i Sverige så det betyder att ni skulle kunna mätta kablarna oftare än i dagsläget och få lägre priser oftare än idag, ändå beroende på vinden alltså, men ändå en bättre situation då det inte behöver blåsa lika hårt för att mätta kablarnas kapacitet som idag. De behöver således inte mätta exporten 100% av tiden för att ha en positiv effekt.
Jag har stora förhoppningar att vidare integration av elnätet mot europa är en död politisk sak, eller politiskt självmord. Så jag tror det kommer ändras oavsett, vi har nått en punkt där modellen slutat fungera.
Jodå, det har hela tiden varit uppenbart för väldigt många. Men fortfarande tror ju många att vi skulle lösa ”problemet” med mer interna ledningar. Det medför snarare höjda elpriser i norr, inte sänkta i söder. Norra Sverige kan inte producera mer el bara för att det blir fler ledningar.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Ja, de definierar till och med (den delen av) gränsen som jag förstått det. Dvs. gränsen är medvetet lagd så att de skall hamna i SE3. Instämmer att den effekten till synes hade varit väl tillgänglig för SE4, även om förbrukarna i SE4 fortfarande får betala mer för den produktionen än om den hade legat inom området.DennisCA skrev:
Ja, det tar inte lång tid att förstöra och riva ner. Men åt andra hållet är det trögare.
Att köra Sverige i botten har gått ganska snabbt (vi är ju inte riktigt där ännu men mer av rådande politik så är det bara en tidsfråga), måste kännas tungt för de som var med och byggde upp landet. Nu är de ju på utdöende så snart finns nog bara nedärvda minnen kvar.
Att köra Sverige i botten har gått ganska snabbt (vi är ju inte riktigt där ännu men mer av rådande politik så är det bara en tidsfråga), måste kännas tungt för de som var med och byggde upp landet. Nu är de ju på utdöende så snart finns nog bara nedärvda minnen kvar.
Stämmer inte. Vad jag kan se så är rätt ofta nära max export på linorna ut mot kontinenten. Idag är ett undantag då vi verkar exportera noll till Frankrike.D Daniel 109 skrev:
Energiforsks rapport konstaterade att när vi mättat exporten så frikopplas svenska marknaden och mer produktion / inhemsk import kommer sänka priserna i SE3 och SE4.
Vad är det som inte stämmer?J JockeHX skrev:Stämmer inte. Vad jag kan se så är rätt ofta nära max export på linorna ut mot kontinenten. Idag är ett undantag då vi verkar exportera noll till Frankrike.
Energiforsks rapport konstaterade att när vi mättat exporten så frikopplas svenska marknaden och mer produktion / inhemsk import kommer sänka priserna i SE3 och SE4.
Gör det? Vattenkraften i norr kan inte producera mer energi för att det byggs fler ledningar. Konsumtionen i norr går kanske ner lite med högre priser och man kan flytta produktionen i tid en aning. Men det finns ingen outnyttjad energi i Norrland. Så påverkan på priset i Södra sverige är marginell medan det blir stor skillnad i norra.J JockeHX skrev:
Du får gärna peka på källor som säger att SE1 och SE2 redan går på max på sin produktion idag och inte har et överskott.D Daniel 109 skrev:Gör det? Vattenkraften i norr kan inte producera mer energi för att det byggs fler ledningar. Konsumtionen i norr går kanske ner lite med högre priser och man kan flytta produktionen i tid en aning. Men det finns ingen outnyttjad energi i Norrland. Så påverkan på priset i Södra sverige är marginell medan det blir stor skillnad i norra.
Behöver du en källa på det?