89 856 läst · 281 svar
90k läst
281 svar
Angående tomgräns
Börja med att du har för avsikt att gräva upp häcken på din mark. För att sätta ett smidigare staket i tomtmark. Upplys grannen att om han vill ha plantorna kan han själv få gräva upp dem då de har planterats av honom. Sätt en deadline.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Utifrån den där bilden så kan en lösning vara att du ber grannen flytta sitt staket till sin sida av gränsen. Sen köper du carporten av honom, kan bli billig eftersom han då slipper flytta/riva den. Då har du löst problemet och skaffat dig en carport
Och det har som sagt inget med nuvarande konflikt att göra, men det kan ju vara ett bra tillfälle att teckna ett skriftligt avtalsservitut med bonden angående delen mellan din tomt och vägen så att det är reglerat inför en eventuell framtida försäljning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 679 inlägg
Stämmer gränsen på bilden skulle jag vara rätt hård med att kräva tillbaka marken. Att döma av hur era bilar är parkerade klämmer ni ju ihop er helt utan vettig anledning.
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Kanske. Men trots det känns det märkligt. Du menar att markremsan skulle ha ett odlingsvärde för (dåtida) bonden? Men rimligtvis skulle markremsan även då varit upptagen av uppfartsväg till de avstyckade fastigheterna, vilket borde omöjliggöra all odling som kräver plöjning och andra markberedningar. Kvar finns väl tillvaratagandet/slagningen av gräset för användning till djurfoder. Känns mycket marginellt.R Räknenisse skrev:
Nej, TS måste inte bevisa att något inte finns, det är den som påstår att något finns som har bevisbördan.L l3ander skrev:
Bevisbördan i civilrättsliga tvister ligger på den som åberopar en omständighet.
Jag måste inte kunna bevisa att mina grannar inte har rätt att plantera potatis på min gräsmatta...
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Beror så mycket på när avstyckningen gjordes och hur omgivningarna så ut då så det blir väldigt hypotetiskt om jag ska spekulera i det. Blir lite väl OT. Men det finns absolut situationer när det inte behöver ha varit konstigt utifrån hur man då såg på markanvändningen/fastighetsbildning.TRJBerg skrev:Kanske. Men trots det känns det märkligt. Du menar att markremsan skulle ha ett odlingsvärde för (dåtida) bonden? Men rimligtvis skulle markremsan även då varit upptagen av uppfartsväg till de avstyckade fastigheterna, vilket borde omöjliggöra all odling som kräver plöjning och andra markberedningar. Kvar finns väl tillvaratagandet/slagningen av gräset för användning till djurfoder. Känns mycket marginellt.