Ser ut som att väggen står i tomtgräns, är väl bara för grannen att flytta vedförrådet och kappa bort överhänget på taket så är allt ok igen
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jordabalken 3 kapitel 12?

Ta bort det där medför inte betydande kostnad eller olägenhet.

Vad erbjuder de för ersättning för att ha kvar carporten?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jordabalken 3 kapitel 12?

Ta bort det där medför inte betydande kostnad eller olägenhet.

Vad erbjuder de för ersättning för att ha kvar carporten?
Ingenting alls...att de ska stå som innan
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
Ta bort nuvarande staket och märk upp gränsen tydligt i för visning. Så att det är tydligt gör spekulanterna vad det är som säljs.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
Mäklarens svar..
 
  • Skärmdump av text med juridisk tolkning om att en carport inte behöver rivas enligt jordabalken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Missy77 skrev:
Ingenting alls...att de ska stå som innan
Fan nu blir jag riktigt arg, och då är det ändå inte min tomt!

Dubbelkolla att kommunens markeringar stämmer, hittade de några pinnar/rör som du inte kände till tex? Ta bild på allt, markeringspinnarna kommer snart försvinna...

Ansök sen om handräckning från Konofogden, skicka kopia på ansökan till mäklaren och grannen. Kontroller att det framgår av prospekt mm var gränsen går, samt markera gränsen på marken med enkelt staket eller dylikt.

https://www.familjensjurist.se/frag...ranne-vagrar-flytta-en-stenhog-fran-min-mark/
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Sahlin och 1 till
  • Laddar…
Foto på bara en pinne från slumpmässig vinkel visar inte oss var gränser går EXAKT!
Sätt ut minst en pinne till i linje med tomtgränsen och ta sedan ett foto i linje med dessa pinnar som också visar carporten så vet vi precis vad som avses.
 
M -MH- skrev:
Fan nu blir jag riktigt arg, och då är det ändå inte min tomt!

Dubbelkolla att kommunens markeringar stämmer, hittade de några pinnar/rör som du inte kände till tex? Ta bild på allt, markeringspinnarna kommer snart försvinna...

Ansök sen om handräckning från Konofogden, skicka kopia på ansökan till mäklaren och grannen. Kontroller att det framgår av prospekt mm var gränsen går, samt markera gränsen på marken med enkelt staket eller dylikt.

[länk]
Ja den stämmer va med när de va här igår och mätte ut..och ja jag har fottat från vägen så har hörn pinnen de fick markera för röret va långt ner i backen.
Ja man blir sur med så giriga människor runt en..suck..
 
Jag förstår till fullo agerandet från grannen. Denne har ju fått en ypperlig utväxlig på denna mark och vill fortsätta med det.

Men då är det bara att bränna broarna tycker jag. Meddela mäklaren och grannen att det var tråkigt att det inte gick att få till en konstruktiv lösning och att ni kommer att lösa detta problem på egen hand utan grannens medverkan. I samma meddelande kan ni ju fråga vilka datum visningen är. Ett perfekt datum att flytta stängslet.

Det tycker jag borde få fart på dom.
 
  • Gilla
Missy77 och 3 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Ja den stämmer va med när de va här igår och mätte ut..och ja jag har fottat från vägen så har hörn pinnen de fick markera för röret va långt ner i backen.
Ja man blir sur med så giriga människor runt en..suck..
:surprised: Om du misstänker att gränspinnen försvinner, gardera dig med en pinne en bit in på ditt område med ett visst mått emellan. Föreslår även att du slår ner ett gränsrör själv. Ett rör med ett par splintar tvärs genom röret. Lycka Till!
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
B boander skrev:
:surprised: Om du misstänker att gränspinnen försvinner, gardera dig med en pinne en bit in på ditt område med ett visst mått emellan. Föreslår även att du slår ner ett gränsrör själv. Ett rör med ett par splintar tvärs genom röret. Lycka Till!
Låt skiten stå där, men flytta ditt staket.
Om du inte hinner innan visning så dunka ner ett par stolpar i tomtgränsen. Det viktiga är ju att den nya ägaren blir varse var gränsen går. Den nya ägaren vill säkert ha ett gott förhållande till grannarna och om de fattar vad de köper samt att säljaren haft en konflikt med dig så finns ju alla möjligheter att det blir rätt i framtiden.
 
  • Gilla
Missy77
  • Laddar…
hsd
Markeringsfärg, finns på sprayburk , linjera tomtgränsen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Exakt vilka jordbalkar kan jag hänvisa till mäklaren?
Hans jurister verkar inte ha nån koll alls.. då inget är skrivet alls inget avtal inget servitut.
 
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske tolkar texten fel, men jag läser detta (fetmarkerat) som att när en ny ägare tar över fastigheten så blir denna skyldig till att avträda marken?

Läser man dessutom vidare så tolkar jag det dessutom som att grannen är skyldig att ersätta er för intrånget.

Jordabalken 3 kap.
12 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.

Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.