130 062 läst · 732 svar
130k läst
732 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Nu ett helt annat problem..elektriskt. Kul(?) nja märkligt då..att det var ett sådant problem som orsakade att jag startade gårdshusrenoveringsprojektet för tre år sedan!, elcentralens trådar var då uppätna av möss som låg kvar som skelett mellan elanslutningarna...
Huset har helt ny elinstallation och eget säkringsskåp med JFB som bryter vid jordfel på alla anslutna förbrukare utom Kyl/frys som ha en egen JFB.
Jag har fått en begagnad Elektrolux 400V spis. Kopplas in med en grön kontakt (bild)i vägguttaget som har tre faser, jord och nolla. Spishällen fungerar bra men när ugnen koplas på löser JFB ut. Tråkigt.
Jag skaffade en annan spis Elektrohelios, som är lite äldre (i grunden samma modell men har ett annat namn) och har en liknande inkoppling, grå kontakt (bild) Även den beter sig likadant! dvs pattorna kan slås på, men när ugnen startas så löser JFB ut!
Hur sannolikt är det att båda spisarna har defekta ugnar??
Testat att ingen annan förbrukare trollar med mig, slagit av alla säkringar utom de tre till spisen.
Huset har helt ny elinstallation och eget säkringsskåp med JFB som bryter vid jordfel på alla anslutna förbrukare utom Kyl/frys som ha en egen JFB.
Jag har fått en begagnad Elektrolux 400V spis. Kopplas in med en grön kontakt (bild)i vägguttaget som har tre faser, jord och nolla. Spishällen fungerar bra men när ugnen koplas på löser JFB ut. Tråkigt.
Jag skaffade en annan spis Elektrohelios, som är lite äldre (i grunden samma modell men har ett annat namn) och har en liknande inkoppling, grå kontakt (bild) Även den beter sig likadant! dvs pattorna kan slås på, men när ugnen startas så löser JFB ut!
Hur sannolikt är det att båda spisarna har defekta ugnar??
Testat att ingen annan förbrukare trollar med mig, slagit av alla säkringar utom de tre till spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Snyggt!!B bopakoster skrev:
Vilken fin utsikt. Det där kommer att bli kalasbra att sitta på och njuta av livet.
Ang. elproblemen så får du nog ta dit elektrikern som installerat och be honom kolla - det låter konstigt att två spisar skulle ha jordfel på bara ugnen...
Edit: Du skulle ju kunna fråga i Elforumet och se om någon där kan hjälpa till med felsökning innan du ringer elektrikern. De brukar vara hjälpsamma även om de är tydliga med att man inte ska göra något själv
Edit: Du skulle ju kunna fråga i Elforumet och se om någon där kan hjälpa till med felsökning innan du ringer elektrikern. De brukar vara hjälpsamma även om de är tydliga med att man inte ska göra något själv
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
Jag gissar att spisarna inte är kopplade på 400 V egentligen, utan 3*230 och att det är något fel på den fasen som är kopplad till ugnen. Men du får nog ett precisare svar med bra felsökningsråd snart, annars kan det nog lösas om du postar frågan direkt i delforum el.
Edit: tvåa på bollen.
Edit: tvåa på bollen.
Håller med. Han är ombedd att komma, ska bara avslut sin semester först. Tålamod...ska bygga trappen till altanen under tiden.T Testarn skrev:
I helgen har en bekant som är lärare på och utbildar elektriker på gymnasieskolan kollat installationen av central o vägguttag. Felfria enligt honom.
Tack @Nötegårdsgubben! kontakterna på båda ugnarna saknar ju en pigg, övre högra som väl är nollan i väggkontakten eller är det jord...kan det orsak jordfel?, ska tillägga att JFB bröt inte omedelbart utan efter en kort tid..Nötegårdsgubben skrev:
Kan dessa etiketter göra att du förstår om de är kopplade, som du skriver 3x230V eller inte?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kan dessa etiketter ge någon ledtråd?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
B bopakoster skrev:
Jag har nu i sommar tillverkat vangstycken med plansteg på 290 mm. Nackdelen var att det blir aningen för djupt för två 145 mm trallbrädor, om man ska ha lite ”överhäng”. Ca 280 mm blir nog bättre. Ska du ha reglar som plansteg finns ju dock större dimensioner att välja på.B bopakoster skrev:
Tack,7ender skrev:
Tack @7ender !7ender skrev:
Jag ska användra 28x120mm trall till plansstegen. det blir 2 och en halv trallbrädbredd, samma som på trappen till "ramp"dörren..Den byggde jag utan vangstycken, använde tre liggande 45x145 ramar på varandra istället, men den aktuella trappen klir högre och ska se smidigare ut bredvid den luftiga altanen..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag tolkar etiketterna som att båda spisarna kan kopplas in till 2-fas ELLER 3-fas om man kopplar om dem enligt schemat.B bopakoster skrev:
Beroende på hur spisarna är konfigurerade och vad du har i uttaget så borde det påverka, och det kan ju stämma med att plattorna funkar men ugnen löser ut PSAn ("jordfelsbrytaren").
När då ugnen sluter kretsen så blir det knas i kopplingen...
Det här borde elektrikern kunna hjälpa till att lösa. (om jag inte helt missat hur det fungerar, men det tror jag inte )
Jag inväntar elektrikern. rapport kommer därefter.T Testarn skrev:Jag tolkar etiketterna som att båda spisarna kan kopplas in till 2-fas ELLER 3-fas om man kopplar om dem enligt schemat.
Beroende på hur spisarna är konfigurerade och vad du har i uttaget så borde det påverka, och det kan ju stämma med att plattorna funkar men ugnen löser ut PSAn ("jordfelsbrytaren").
När då ugnen sluter kretsen så blir det knas i kopplingen...
Det här borde elektrikern kunna hjälpa till att lösa. (om jag inte helt missat hur det fungerar, men det tror jag inte )
Tror det blir för lite med tre på 1700 mm bredd även om du har lite överhäng på stegen åt sidorna. Gissar att det kommer svikta med 28 mm virke. Hade varit skillnad med 34 mm.B bopakoster skrev:
Skulle ta fyra vanger.
Råd från en amatörsnickare: använd skruvar inte spik! Om du gör fel, nej inte om du gör fel utan när du har gjort fel så går det lättare att ändra när du ser hur fel det blev.....jag placerade syllplankorna på fel sida om de stolpar som ska vara kring trappen...löste problemet genom att att skruva loss 5 trallbrädor, vrida 4 stolpar med urtag för syllarna 180°och flyttade syllarna till rätt sida om stolparna.
Se där, inga problem! ........med att ordna arbete att fylla dagarna med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
B bopakoster skrev:Råd från en amatörsnickare: använd skruvar inte spik! Om du gör fel, nej inte om du gör fel utan när du har gjort fel så går det lättare att ändra när du ser hur fel det blev.....jag placerade syllplankorna på fel sida om de stolpar som ska vara kring trappen...löste problemet genom att att skruva loss 5 trallbrädor, vrida 4 stolpar med urtag för syllarna 180°och flyttade syllarna till rätt sida om stolparna.
[bild][bild][bild][bild]
Samma orsak i båda spisarna, elektrikern hittade spår av fukt och smuts vid anslutningen av el till ett av de två övre ugnselementet, rensade bort detta och fick bort orsaken till att JFB löste ut. Sannolikt kom fukten från ugnens ventilationsrör som mynnar strax ovanför elementets anslutning.B bopakoster skrev: