290 661 läst · 653 svar
291k läst
653 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Japp, ett hemmabygge, tror det finns lite byggbilder i början av tråden.J JJJBBBJJJ skrev:
3kw elpatron och tvåstegs termostat ställbar mellan 0-45 grader.
Både pumpen och elpatron är inköpta på tradera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Menar du ArbetsMiljöPlan?O oswim skrev:
En sådan behövs väl bara om du som byggherre anlitar byggare/entrepenörer?
Vi utför allt i egen regi så förutom kontrollplanen (från vår KA) så kräver inte kommunen några ytterligare papper.
precis, arbetsmiljöplan. som jag har fattat det så är det ett krav att ha en, oavsett. men som du säger kanske det skiljer sig mellan kommuner. jag måste iaf uppföra en OM arbetsmiljöverket skulle göra en kontroll.
Men Arbetsmiljöverket bryr sig väl inte om du som egenbyggare har en kass arbetsmiljö?Finns inget förbud mot att ha livsfarliga ställningar, trasiga stegar, förstöra sin hörsel eller svetsa iförd badbyxor. Så länge du gör det som privatperson.
För att upprätta en arbetsmiljöplan så krävs oftast att du har utbildning i BAS-U och BAS-P.O oswim skrev:
Det som är vanligt är att man delegerar ansvaret på firman när de utför arbetet.
Detta måste göras skriftligt.
Scenario 1:
1. Byggherre delegerar ansvar till byggföretag.
2. Byggföretag tar in elektriker.
Fungerar
Scenario 2.
1. Byggherre delegerar ansvar till byggföretag.
2. Byggherre tar in egen elektriker.
3. Byggherre tar då över arbetsmiljöansvar igen.
Byggherre måste återigen delegera ansvar till byggföretag.
Snårigt som fasen. Jag gick BAS-P (Byggarbetsmiljösamordnare Projektering) och BAS-U (Byggarbetsmiljösamordnare Utförare) och det enda jag lärde mig var att man inte skulle vara det
Jag tror det varierar lite mellan olika kommuner, här krävde de en AMP, fast jag var egenbyggare.G Gabbe1 skrev:
Och det dessutom för drygt 10 år sedan, sånt här skit blir ju bara värre och värre allt vad tiden går.
Kanske hade jag kunnat bråkat bort den (men jag la krutet istället på att slippa byggfelsförsäkring och KA, vilket lyckades) och hittade istället en plan på nätet som jag ogenerat snodde och skrev om lite (förenklade).
Och kommunen brydde sig aldrig om att kolla den, men den satt i alla fall uppklistrad på en regel bredvid ytterdörren nästan hela bygget - det är viktigt att göra rätt för sig.
Dag 39,40,41
Jag har vart dålig på att posta uppdateringar. Efter två veckor hemma så gav sig även förkylningen från h-vete. I helgen åkte jag tillbaka till Saxnäs och jobbade vidare.
Hallen har fått en vägg spacklad och målad (övriga väggar ska få panel) en vägg skivad, samt att taket är glesat och innertak monterat.
Lilla sovrummet är spacklat, målat och även där gles och innertak.
I storstugan förbereds för köksmontage.
Ikväll har jag städat och primat hallgolvet så imorgon ska det läggas klinker.
Jag har vart dålig på att posta uppdateringar. Efter två veckor hemma så gav sig även förkylningen från h-vete. I helgen åkte jag tillbaka till Saxnäs och jobbade vidare.
Hallen har fått en vägg spacklad och målad (övriga väggar ska få panel) en vägg skivad, samt att taket är glesat och innertak monterat.
Lilla sovrummet är spacklat, målat och även där gles och innertak.
I storstugan förbereds för köksmontage.
Ikväll har jag städat och primat hallgolvet så imorgon ska det läggas klinker.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 42.
Klinker och åter klinker.
Ca 130 plattor lagda, ett proffs hade väl gjort det på några timmar, för mig tog det tio.
Nästan 60 kilo fix har jag gjort av med oxå.
Klinker och åter klinker.
Ca 130 plattor lagda, ett proffs hade väl gjort det på några timmar, för mig tog det tio.
Nästan 60 kilo fix har jag gjort av med oxå.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto