J JJJBBBJJJ skrev:
Spännande panna! Precis något sådant tänkte jag mig i tråden [länk]

Har du fnulat till den själv? Effekt, pump, hydropress?
Japp, ett hemmabygge, tror det finns lite byggbilder i början av tråden.
3kw elpatron och tvåstegs termostat ställbar mellan 0-45 grader.
Både pumpen och elpatron är inköpta på tradera.
Bild av en Grundfos cirkulationspump modell UPM3 AUTO L, använd i hemmabygge för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en Marco ackumulatortank för ett hemmabygge med specifikationsetikett.
Skapa konto

• Gilla
Do-it och 5 till
  • Laddar…
Går som smort detta! själv håller jag på att planera en liten manskapsbod med dusch och tvätt innan det riktiga bygget drar igång.

Hur har du gjort med AMP? fick en mall av min KA att utgå ifrån.

O oswim skrev:
Går som smort detta! själv håller jag på att planera en liten manskapsbod med dusch och tvätt innan det riktiga bygget drar igång.

Hur har du gjort med AMP? fick en mall av min KA att utgå ifrån.
Menar du ArbetsMiljöPlan?
En sådan behövs väl bara om du som byggherre anlitar byggare/entrepenörer?
Vi utför allt i egen regi så förutom kontrollplanen (från vår KA) så kräver inte kommunen några ytterligare papper.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
precis, arbetsmiljöplan. som jag har fattat det så är det ett krav att ha en, oavsett. men som du säger kanske det skiljer sig mellan kommuner. jag måste iaf uppföra en OM arbetsmiljöverket skulle göra en kontroll.

Men Arbetsmiljöverket bryr sig väl inte om du som egenbyggare har en kass arbetsmiljö?Finns inget förbud mot att ha livsfarliga ställningar, trasiga stegar, förstöra sin hörsel eller svetsa iförd badbyxor. Så länge du gör det som privatperson.

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Gör man allt själv så är det inga problem. Tar man däremot in flera företag minst två (t.ex. elektriker och röris) som arbetar samtidigt så har an ansvar för dom.

Ja det låter rimligt, då är vi överens. Men vi har alltså ingen sådan framtaget och har inte fått något sådant krav från KA eller kommun.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
O oswim skrev:
Gör man allt själv så är det inga problem. Tar man däremot in flera företag minst två (t.ex. elektriker och röris) som arbetar samtidigt så har an ansvar för dom.
Är det så? Fasen vad sjukt isf.
Anlitar jag ett företag så är det väl företagets egna ansvar att följa arbetsmiljökraven?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Är det så? Fasen vad sjukt isf.
Anlitar jag ett företag så är det väl företagets egna ansvar att följa arbetsmiljökraven?
Företagen kommer aldrig ifrån eget ansvar, men när flera företag ska jobba samtidigt måste det finnas någon som har ansvar för samordning.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
O oswim skrev:
g
För att upprätta en arbetsmiljöplan så krävs oftast att du har utbildning i BAS-U och BAS-P.
Det som är vanligt är att man delegerar ansvaret på firman när de utför arbetet.
Detta måste göras skriftligt.
Scenario 1:
1. Byggherre delegerar ansvar till byggföretag.
2. Byggföretag tar in elektriker.
Fungerar

Scenario 2.
1. Byggherre delegerar ansvar till byggföretag.
2. Byggherre tar in egen elektriker.
3. Byggherre tar då över arbetsmiljöansvar igen.
Byggherre måste återigen delegera ansvar till byggföretag.

Snårigt som fasen. Jag gick BAS-P (Byggarbetsmiljösamordnare Projektering) och BAS-U (Byggarbetsmiljösamordnare Utförare) och det enda jag lärde mig var att man inte skulle vara det :)

• Gilla
drailj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
Men Arbetsmiljöverket bryr sig väl inte om du som egenbyggare har en kass arbetsmiljö?Finns inget förbud mot att ha livsfarliga ställningar, trasiga stegar, förstöra sin hörsel eller svetsa iförd badbyxor. Så länge du gör det som privatperson.
Jag tror det varierar lite mellan olika kommuner, här krävde de en AMP, fast jag var egenbyggare.
Och det dessutom för drygt 10 år sedan, sånt här skit blir ju bara värre och värre allt vad tiden går.

Kanske hade jag kunnat bråkat bort den (men jag la krutet istället på att slippa byggfelsförsäkring och KA, vilket lyckades) och hittade istället en plan på nätet som jag ogenerat snodde och skrev om lite (förenklade).
Och kommunen brydde sig aldrig om att kolla den, men den satt i alla fall uppklistrad på en regel bredvid ytterdörren nästan hela bygget - det är viktigt att göra rätt för sig. :crysmile: (y) :beer:

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Snygga balkar! Priset är i samma härad som min offert på lättbalkar från 2020. Men då bara 45*400mm... Dock exakt kapade.

Till golvvärmen går det att använda värmekamera, men den är kanske inte inkopplad när innerväggarna reses.

Dag 39,40,41
Jag har vart dålig på att posta uppdateringar. Efter två veckor hemma så gav sig även förkylningen från h-vete. I helgen åkte jag tillbaka till Saxnäs och jobbade vidare.
Hallen har fått en vägg spacklad och målad (övriga väggar ska få panel) en vägg skivad, samt att taket är glesat och innertak monterat.
Lilla sovrummet är spacklat, målat och även där gles och innertak.
I storstugan förbereds för köksmontage.
Ikväll har jag städat och primat hallgolvet så imorgon ska det läggas klinker.
Renovering av hall med nyligen isolerade och reglade väggar samt monterad elcentral.
Skapa konto
Renoverad hall med en nyspacklad och målad vägg, skivad vägg samt elcentral på väggen.
Skapa konto

Renoverad hall med spacklad och målad vägg samt ett monterat innertak, oavslutad vägg mot utsidan.
Skapa konto

Nymålad och spacklad vägg i ett hörn av ett rum med oslaget golv och färdigmonterat innertak.
Skapa konto

Renoveringsarbete med spacklade väggar och monterat innertak i ett halvfärdigt rum.
Skapa konto

• Gilla
Do-it och 29 till
  • Laddar…
Dag 42.
Klinker och åter klinker.
Ca 130 plattor lagda, ett proffs hade väl gjort det på några timmar, för mig tog det tio.
Nästan 60 kilo fix har jag gjort av med oxå.
Delvis lagda klinkerplattor på ett golv i en korridor med hink och verktyg.
Skapa konto
Ny lagd klinkergolv i ett rum med omfattande renovering pågår och verktyg synligt till vänster.
Skapa konto
Nyinstallerade mörkgrå klinkerplattor på ett golv i en korridor, med en vattenpass och några verktyg i förgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerat klinkergolv med grå plattor i ett halvfärdigt rum, verktyg och byggmaterial synligt.
Skapa konto

• Gilla
Erik JL och 21 till
  • Laddar…
Kör du inte med distanser när du lägger?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.