228 538 läst · 1 918 svar
229k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Alltså elpriserna har ökat av många skäl. Inflationen är en anledning. Skatter en annan. Och Gazprom började reducera gasen de sålde för ca 1 år sedan (innan kriget). Priserna höjdes på gas. Men även vädret påverkar och nedläggningen av kärnkraft och ett dåligt utbyggt stamnät m.m. Så det finns många anledningar. Spikarna har en korrelation till gazprom. Linjärt stegrande priser till politiker kan man säga förenklat.D daVinci skrev:Om det är som du säger, varför har då elpriserna i Europa varit ganska lika och stabila ända fram till för drygt ett år sedan.
När elpriserna började öka, för drygt ett år sedan, var det något helt annat som hände. Globalt. Som påverkade Europa. Och Sverige indirekt.
Det har exakt inget med vindkraft eller svenska kärnkraftverk att göra.
Sverige har för övrigt en enorm "överproduktion" av el. Det är en netto-export som motsvarar många kärnreaktorer.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
De kunde de ju förut men politikerna såg till att nu går det inte. Har du missat att man enligt mej och en hel del andra lagts ned minst 4 reaktorer "i onödan". Minskar man utbudet och ökar behovet av något som är väldigt nödvändigt ökar priset och eftersom utbudet inte kan öka pga regler, politiker osv så har man skapat en marknad som inte fungerar speciellt bra, det verkar de flesta förstå.D Daniel 109 skrev:
Nej, de har aldrig sålt under marknadspris.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej. Jag skrev aldrig. Inte alltid.
Vinsten beror ju på om de säljer över eller under produktionskostnaden. Periodvis har priset varit så lågt att de inte gjort vinst.
Vinsten beror ju på om de säljer över eller under produktionskostnaden. Periodvis har priset varit så lågt att de inte gjort vinst.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Gud vad du vänder ord...D Daniel 109 skrev:
I snitt över tid har svensk kk sålt el till marknadspris och med vinst, som kund kunde för några år sedan också ha bundet priset. I en marknads ekonomi tjänar man inte alltid på alla affärer, vissa blev inge bra, vissa strategiska med förlust, vi gör det där jag jobbar i alla fall.
Just nu tjänar vk mycket när det blåser.
Enkelt, kapacitet har varit tillräcklig med vettigt prisade energislag. Nu är oljepriset mycket högt, det råder en brist i bla Tyskland som stängt ned kärnkraft, vi själva har stängt kärnkraft, vi har utökat industrin - på det inflation och krig och med det stopp i gasleveranser. Finns det tillräckligt med energi så funkar troligen modellen (så länge inte de stora kör kartellbildning).D daVinci skrev:Om det är som du säger, varför har då elpriserna i Europa varit ganska lika och stabila ända fram till för drygt ett år sedan.
När elpriserna började öka, för drygt ett år sedan, var det något helt annat som hände. Globalt. Som påverkade Europa. Och Sverige indirekt.
Det har exakt inget med vindkraft eller svenska kärnkraftverk att göra.
Sverige har för övrigt en enorm "överproduktion" av el. Det är en netto-export som motsvarar många kärnreaktorer.
Anser du modellen fungerar nu och det är rimligt att kärn och vattenkraft ska kosta 15ggr mer än när priset är satt på produktionskostnad plus en god marginal?
Nät, järnväg, vägar, akutsjukvård och lite annat kan vara dumt att konkurrensutsätta fullt ut då risken finns att bygga parallella system som blir dyrare. Men om man bestämmer att bara en aktör ska kontrollera marknaden så måste det vara en av stat/myndigheter kontrollerad marknad.
Att jag får ett pris satt av Nordpol baserat på ett annat energislag än jag valt. Om jag får det pris Forsmark var villig att sälja till och inte det pris Karlshamn säljer till blir jag mer nöjd.D daVinci skrev:
Vänder jag ord? Det är ju du som påstår att jag säger precis motsatt mot vad jag säger.G OMathson skrev:Gud vad du vänder ord...
I snitt över tid har svensk kk sålt el till marknadspris och med vinst, som kund kunde för några år sedan också ha bundet priset. I en marknads ekonomi tjänar man inte alltid på alla affärer, vissa blev inge bra, vissa strategiska med förlust, vi gör det där jag jobbar i alla fall.
Just nu tjänar vk mycket när det blåser.
Hmm denna tråd verkar ha tappat spåret, hur marknaden fungerar mm är knappast en förberedelse inför en kärv elvinter. Möjligtvis en förberedelse för kommande valet....
Om vi ska ett eller flera elområden är inget som vi på detta forum ändrar inför vintern. Så för att hjälpa de i SE4 och SE3 är det bra tips och råd som behövs. Stora som små.
Åter till ämnet
Testade nu i veckan tiden i fritidshuset uppvärmning enbart med kaminen. Fungerar finfint. Förut har jag bara eldat vid ankomst för att få ur rå-luften sedan brassat med el-element vid behov. Nu en liten brasa per dag, inga element är på. Mat i matkällare för första gången på tjugo-trettio år. Minns vi hade potatis mm där när jag var liten.
Bytte ut en gammal 300W halogenstrålkastare mot 36w belysning... Bara lyse på i det rummet man vistas i. Ytterlyset tänds när man går ut och släcks när man kommer in... Nu ligger stugan i SE2 bor annars i SE3...
Har haft stugan i snart tio år så det blir kul att se hur många kWh jag gjort av med... En vecka blir nog ingen vidare jämförelse men en början...
Ska även hit en vecka i november det är samma vecka som alla andra år... Så det blir en till jämförelsevecka i år ...
Ska köpa lite mer LED-lampor.... Har mycket "glödljus" kvar.
Om vi ska ett eller flera elområden är inget som vi på detta forum ändrar inför vintern. Så för att hjälpa de i SE4 och SE3 är det bra tips och råd som behövs. Stora som små.
Åter till ämnet
Testade nu i veckan tiden i fritidshuset uppvärmning enbart med kaminen. Fungerar finfint. Förut har jag bara eldat vid ankomst för att få ur rå-luften sedan brassat med el-element vid behov. Nu en liten brasa per dag, inga element är på. Mat i matkällare för första gången på tjugo-trettio år. Minns vi hade potatis mm där när jag var liten.
Bytte ut en gammal 300W halogenstrålkastare mot 36w belysning... Bara lyse på i det rummet man vistas i. Ytterlyset tänds när man går ut och släcks när man kommer in... Nu ligger stugan i SE2 bor annars i SE3...
Har haft stugan i snart tio år så det blir kul att se hur många kWh jag gjort av med... En vecka blir nog ingen vidare jämförelse men en början...
Ska även hit en vecka i november det är samma vecka som alla andra år... Så det blir en till jämförelsevecka i år ...
Ska köpa lite mer LED-lampor.... Har mycket "glödljus" kvar.
Just i kväll spelar det ingen roll vad kilowattimmen kostar. Inget jag bryr mig om.
Bor i en fäbod i norra dalarna dit Svenska Kraftnäts tentakler inte når.
Står i duschen med hur mycket varmvatten som helst. Eldar i en pannmur på kanske 100liter där 10meter kopparslinga värmer vattnet som kommer direkt från källan nått hundratal meter från fäboden och nått 10tal meter i höjdskillnad. Inte en millivatt elström krävs för att driva denna lyx. 71° i baljan före dusch och 71° efter och brasan sprakar så härligt. Stearinljus lyser upp och duschvattnet rinner rakt genom golvplankorna och ut i bäcken som porlar precis bakom tvättstugan.
Det finns lite ström på gården. 2640Wh batteribank som laddas med solpanel driver ett kompressorkylskåp och telefonladdare. Men faktiskt väldigt sparsamt med belysning och det är rätt stämningsfullt med mörkret också. Stjärnorna och månen får en helt annan glans här.
Bor i en fäbod i norra dalarna dit Svenska Kraftnäts tentakler inte når.
Står i duschen med hur mycket varmvatten som helst. Eldar i en pannmur på kanske 100liter där 10meter kopparslinga värmer vattnet som kommer direkt från källan nått hundratal meter från fäboden och nått 10tal meter i höjdskillnad. Inte en millivatt elström krävs för att driva denna lyx. 71° i baljan före dusch och 71° efter och brasan sprakar så härligt. Stearinljus lyser upp och duschvattnet rinner rakt genom golvplankorna och ut i bäcken som porlar precis bakom tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns lite ström på gården. 2640Wh batteribank som laddas med solpanel driver ett kompressorkylskåp och telefonladdare. Men faktiskt väldigt sparsamt med belysning och det är rätt stämningsfullt med mörkret också. Stjärnorna och månen får en helt annan glans här.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du har helt fel!!!D Daniel 109 skrev:
Du svarar godtyckligt på de du har lust till utan citat. Jag har ställt flera frågor till dej utan att du svarat men du påstår att du vet hur en väl fungerande marknad är uppbyggd men bevisligen har du ingen aning. Forsmark eller R1/R2 kunde sälja el i många år för under 40 öre när marknaden fungerade! Skit i ordern "aldrig och alltid" om det passar dej bättre! Det va du som började med de orden.
Du är inte ensam… väntar fortfarande var i elekrikertidningen han hittade stöd för att man inte kört karlshamnsverken som pga effektbrist under tidigare årG OMathson skrev:Du har helt fel!!!
Du svarar godtyckligt på de du har lust till utan citat. Jag har ställt flera frågor till dej utan att du svarat men du påstår att du vet hur en väl fungerande marknad är uppbyggd men bevisligen har du ingen aning. Forsmark eller R1/R2 kunde sälja el i många år för under 40 öre när marknaden fungerade! Skit i ordern "aldrig och alltid" om det passar dej bättre! Det va du som började med de orden.