817 658 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
I vilket inlägg svarade du på fråganM mickef skrev:
?
Jag tycker att jag har läst alla dina inlägg och jag kan inte minnas något svar som jag har kunnat förstå. Som jag redan har skrivit så förstår jag inte inlägg #16755 som rimligen borde varit tänkt som ett svar på min fråga eftersom frågan citerades. Så var vänligen förklara bättre vad du menar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Ok, jag omformulera svaret: Jag ställde en fråga till Klacken för att få veta om han har några alternativa teorier som kan ha bidragit till att dödligheten har gått ned i de senare utbrotten av epidemin. Varför engagerar du dig i den här frågan?BirgitS skrev:
Vad exakt var det som du inte förstod?BirgitS skrev:I vilket inlägg svarade du på frågan ?
Jag tycker att jag har läst alla dina inlägg och jag kan inte minnas något svar som jag har kunnat förstå. Som jag redan har skrivit så förstår jag inte inlägg #16755 som rimligen borde varit tänkt som ett svar på min fråga eftersom frågan citerades. Så var vänligen förklara bättre vad du menar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Klart det finns alternativ som bidragit, exempelvis bättre kunskap hur man ska behandla sjuka, men det innebär ju inte att vaccinets nytta inte är extremt stor, så vad är du ute efter?M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Jag förstår inte vad du menar med inlägget över huvud taget och det har inte bara med ett enstaka ord att göra.M mickef skrev:
På vilket sätt ställde jag inte en rak fråga?
Som jag ser det är "Vad är dina alternativa förklaringar?" en mycket rak fråga.
Jag svarade att innan vi visste magnituden av coviden och hade fått fram ett godkänt vaccin hade många utsatta redan strykit med. Det finns säkert studier i andra samhällen som inte har samma vaccineringsgrad att jämföra med och se vilken grad vaccinet har spelat roll. Jag tvekar inte en sekund på att det har varit avgörande kanske ska tilläggas.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det är väl inget svar eftersom jag redan hade skrivit i mitt inlägg att många dog under första och andra vågen..M mickef skrev:Jag svarade att innan vi visste magnituden av coviden och hade fått fram ett godkänt vaccin hade många utsatta redan strykit med. Det finns säkert studier i andra samhällen som inte har samma vaccineringsgrad att jämföra med och se vilken grad vaccinet har spelat roll. Jag tvekar inte en sekund på att det har varit avgörande kanske ska tilläggas.
Det är inte heller någon alternativ förklaring till varför vaccinerna gjorde att de äldsta inte dog under tredje vågen. För även om 10 000 dog sammanlagt under första och andra vågen så var bara en del av dem skröpliga eftersom det även dog medelålders som inte var skröpliga på något sätt och vis. Det var också väldigt långt ifrån alla skröpliga som dog under första och andra vågen, ett överslag är att alla är skröpliga under sitt sista levnadsår vilket innebär att det just nu finns närmare 100 000 skröpliga. (Alltså en ungefärlig beräkning eftersom alla förstås inte är skröpliga på slutet men å andra sidan är en del skröpliga i flera år innan de går bort.) Det innebär att det hela tiden blir nya personer som kommer in i gruppen skröpliga.
Så om du nu inte tvekar om att vaccinerna har varit avgörande, varför frågar du om alternativa förklaringar?
Han skrev kunskap. Läser du inte inläggen?M mickef skrev:
Om du tänker dig en brandman som ska gå in i ett brinnande hus, och medan han drar på sig sin dräkt mot elden så står Mickef, som vanligt i kulissen och ropar. Hallå, har ni bara rökdykarutrusting och yllekläder i huvudet? Varför smörjer ni inte in er med vasilin? Eller bygger bredare gator? Hallå hallå? Lyssna på mig! Så framstår det.
Liknelser är inte din bästa gren kan man misstänka.J Jocke Best skrev:Han skrev kunskap. Läser du inte inläggen?
Om du tänker dig en brandman som ska gå in i ett brinnande hus, och medan han drar på sig sin dräkt mot elden så står Mickef, som vanligt i kulissen och ropar. Hallå, har ni bara rökdykarutrusting och yllekläder i huvudet? Varför smörjer ni inte in er med vasilin? Eller bygger bredare gator? Hallå hallå? Lyssna på mig! Så framstår det.