M Martin Lundmark skrev:
Hej Nikorasu

En effekt- och energibetraktelse.

Du skriver ”att pannan bara går 4 Tim per dygn.” Det betyder att all energi för ett dygns uppvärmning skall levereras under fyra timmar.

Din NIBE F750 anges ha en ”Avgiven kompressoreffekt 1,0–6,0 kW” och en ”Max effekt elpatron (fabriksinställning) kW 6,5 (6,5)” det innebär tilsammans max effekt ca 12,5 kW
[länk]

Kör du NIBE F750 i fyra timmar ger den max 4x12,5 kW= 50 kWh det blir en medeleffekt på 50/24 = 2,08 kW i snitt dygnets alla timmar. Det motsvarar två kupévärmare på 1 kW avsedda till en bil med motorvärmare.

Mitt hus behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute. 2080 W höjer innetemperaturen i mitt hus ca 2080/280 = ca 7,5 grader. D.v.s. ca 7,5 grader varmare inne än ute.

Du är inte den ende som idag funderar på hur man skall klara vintern med höga elpriser och risk för frånkoppling.
280w per vilken storlek och tidsenhet? Och hur räknade du ut det?

• Gilla
HHHHSSSS
  • Laddar…
Undrar hur det blir om/när alla börjar flytta sin förbrukning till nätterna?

Kommer pruser fortfarande vara 700öre dagtid och 10öre på natten eller kommer det jämna ut sig till ett medel pris på 400öre dygnet runt (siffror helt tagna ur luften, men nu fattar nog hur jag tänker)

• Gilla
Jogaro och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:

Kommer pruser fortfarande vara 700öre dagtid och 10öre på natten eller kommer det jämna ut sig till ett medel pris på 400öre dygnet runt (siffror helt tagna ur luften, men nu fattar nog hur jag tänker)
Det kommer att balansera priset

• Gilla
Herr Mango och 1 till
  • Laddar…
G
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Själv funderar jag på att stänga igen en del fönster på något vis, iallafall i de rummen vi inte är i mer än när det ska sovas. Mycket värme som går ut trots treglas eftersom att rutorna är kalla. Samma gäller ju de där jävla altandörrarna. Satans massa glas och tunn isolering undertill…

Har bara inte funderat ut hur jag ska göra än för att slippa kondensen som (väl?) borde bildas om jag smäller dit isolering och en träplatta på insidan? Isolera utsidan? Tips?

tycker det låter vettigt att värma mest på natten. Skulle göra om jag kunde. Vi bor i en skokartong med tapet - dvs ett elementhus. 5 cm frigolit mellan spånskiva och betongplatta. Begriper inte hur byggarna tänkte där… :( blir långkallingar och ytterjacka inne i vinter om det inte lugnar sig med elpriserna…
Alla hus som inte är "passiv hus" och äldre än 2-5 år får vi väl riva och bygga nya små välisolerade lägenheter i flerfamiljshus, desto trängre desto energi effektivare. Duscha, ähh vi får gå å bada på sommaren.

Ironi... bor själv i ett hundra årigt hus med balkongdörr från 50 talet, lite dragit vid den dörren när det kryper nedåt -20C.

G OMathson skrev:
Alla hus som inte är "passiv hus" och äldre än 2-5 år får vi väl riva och bygga nya små välisolerade lägenheter i flerfamiljshus, desto trängre desto energi effektivare. Duscha, ähh vi får gå å bada på sommaren.

Ironi... bor själv i ett hundra årigt hus med balkongdörr från 50 talet, lite dragit vid den dörren när det kryper nedåt -20C.
föräldrarna mina bor i ett hus från början på 1900 de med. De har MYCKET varmare på golven än vad vi har. 11-12 grader, där man råkat ställa nånting en stund och sen tar bort det, vintertid. 16-17 annars. Trots att vi har 21 i luften. Snacka om att elda för kråkorna. Eller. Maskarna i det här fallet då. Haha…

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
F
N Nikorasu skrev:
Det hade jag inte tänkt göra. Det är en möjlighet, men då blir komforten påverkad negativt. Målsättningen var att lösa kostnadsproblemet utan att minska komfort.

Finns det stor besparing med att slå av ventilation?

Hur styr du så att FLVP alltid kör ventilation men bara värme på natten? Går det att göra direkt på pumpen?

Har också en FLVP men bara en sunkig. 310p. Kommer uppgradera nästa år till en 370 eller 730. Funderar också på timpris och hur man kan optimera det.

Har du funderat på att blanda in en LLVP också och köra på natten?

Redigerat:
  • Gilla
andrefredriksson
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
vi är eniga. Jag använder torkskåpet som torkställning. Men det gör inte alla i familjen…
Är inte gratis att få vatten att övergå i ångfas det krävs energi och den tas från inomhusluften. Häng tvätten ute eller använd en torktumlare med VP.

• Gilla
leifa.k och 3 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
vi är eniga. Jag använder torkskåpet som torkställning. Men det gör inte alla i familjen…
Det gjorde farsan när vi alla ungar bodde hemma. Torktumlare och skåp är enbart onödig lyx. Och kommer priset bli så jävligt som de spår så finns det inga argument i världen att köra tork i tumlare eller skåp.

2101G-140.jpg

• Gilla
  • Haha
Herr Mango och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:

Visst kommer det balansera priserna en aning, men tveksamt om det får nåt större genomslag.

Hur många planerar ens för vintern? 10 % av allmänheten känns generöst.

Hur många har timdebitering, eller planerar att gå över till det? Några enstaka procent?

Det här forumet är ju inte ett dugg representativt för allmänheten i stort, lika lite som ett ekonomiforum är representativt för allmänheten i stort.

Jag tror snarare att vi får se en massa rubriker i vinter av typen ”Mina elräkningar ruinerar mig! Vem hade kunnat förutse nåt sånt?”

Och alla här kommer att kunna räcka upp en hand, men som sagt, vi pratar om en försvinnande liten del av befolkningen.

• Gilla
maarkus1 och 24 till
  • Laddar…
A
Kilrain Kilrain skrev:
Visst kommer det balansera priserna en aning, men tveksamt om det får nåt större genomslag.

Hur många planerar ens för vintern? 10 % av allmänheten känns generöst.

Hur många har timdebitering, eller planerar att gå över till det? Några enstaka procent?

Det här forumet är ju inte ett dugg representativt för allmänheten i stort, lika lite som ett ekonomiforum är representativt för allmänheten i stort.

Jag tror snarare att vi får se en massa rubriker i vinter av typen ”Mina elräkningar ruinerar mig! Vem hade kunnat förutse nåt sånt?”

Och alla här kommer att kunna räcka upp en hand, men som sagt, vi pratar om en försvinnande liten del av befolkningen.
men det är väl bra för oss? Går det åt helvete för alla andra så behöver de ju inte höja räntan mer. Jag är mer orolig för räntan än elen då det slår hårdare mot mig.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
men det är väl bra för oss? Går det åt helvete för alla andra så behöver de ju inte höja räntan mer. Jag är mer orolig för räntan än elen då det slår hårdare mot mig.
Önskar att jag kunde erbjuda tröst, men jag tror att räntorna kommer att fortsätta sticka i väg.

Allt som är nödvändigt kommer att bli dyrare, el, bolån, livsmedel, o.s.v.

De som klarar sig bäst är de som är mest förberedda, både fysiskt och psykiskt. Det gäller att ha rejäla ekonomiska marginaler, och förlika sig med att vi alla kommer att få anpassa oss till det som komma skall.

• Gilla
johnnytk och 2 till
  • Laddar…
J
Kilrain Kilrain skrev:
Önskar att jag kunde erbjuda tröst, men jag tror att räntorna kommer att fortsätta sticka i väg.

De som klarar sig bäst är de som är mest förberedda, både fysiskt och psykiskt. Det gäller att ha rejäla ekonomiska marginaler, och förlika sig med att vi alla kommer att få anpassa oss till det som komma skall.
Sant, men det viktigaste av allt är att inte förlora jobbet. För det är följdverkningen av det som kommer.

• Gilla
Trappa och 6 till
  • Laddar…
A
Kilrain Kilrain skrev:

Jo, men om hushåll börjar gå i konkurs i vinter så försvinner ju över köpkraften. Och då tror jag inte det finns nått större behov att höja styrräntan. Jag hoppas så iaf.

• Gilla
Karusellen
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Jo, men om hushåll börjar gå i konkurs i vinter så försvinner ju över köpkraften. Och då tror jag inte det finns nått större behov att höja styrräntan. Jag hoppas så iaf.
Stagflation. Det är absolut en möjlighet. Tidiga tecken på den nu men tydligare blir det nog om ett par år.

G
Johan1975z skrev:
Vem tror du ska betala för dem som "det går åt helvete" för, jo de somvarit framsynta, de andra och politikerna "såg det inte komma". Själv har vi amorterat av hela huset och det va "dumt" sa många, tilläggsisolerar, själv installerat och konstruerat ett bergvärme system med acc som förvärmer vv med totalt hög verkningsgrad, bara köpt bilar kontant sparat på banken så man ligger ju risigt till att behöva hjälpa dem som "det råkade bli synd om".
Jag är djävligt orolig för västvärdens framtid och konkurrens kraft och makt/våld från ja ni vet. Ekonomi, energi name it:thinking:

• Gilla
Eremitkräfta och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.