Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du får ju betala för den dyra natten med månadsrörligt också. Skillnaden är att du kan brassa på lite extra så får kollektivet ta kostnadsökningen om 1 ppm, eller så kan du frysa den natten och få 200kr billigare elräkning. Eller rulla på som inget har hänt och timmdebiteringen blir snarlik månadsdebiteringen.

Du skall köpa 100 ägg. Antingen betallar du 200kr för alla hundra eller så betalar du 101kr för det första (tar bilen nån anna stanns) och sen en kr styck för resten. Jobbigt att köpa det där första ägget, men på slutraden blir summan den samma
Berätta för mig hur jag själv kan sätta in en styrning på en ivt greenline som jag kan stänga på natten/dagen/billigast elpris så kan vi snacka sen. Vi har 16 grader inställt på vintertid. Eldar upp till trivselvärmen =)

Jag tror iallafall inte på det om snubben från svensk kraftverk har rätt.
 
R Rkarlsson skrev:
Berätta för mig hur jag själv kan sätta in en styrning på en ivt greenline som jag kan stänga på natten/dagen/billigast elpris så kan vi snacka sen. Vi har 16 grader inställt på vintertid. Eldar upp till trivselvärmen =)

Jag tror iallafall inte på det om snubben från svensk kraftverk har rätt.
Kika i installationsmanualen.
Vår IVT Greenline HT-C9 verkar kunna ställas in för att stänga av värmepump och tillskott genom att sluta en utgång.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Berätta för mig hur jag själv kan sätta in en styrning på en ivt greenline som jag kan stänga på natten/dagen/billigast elpris så kan vi snacka sen. Vi har 16 grader inställt på vintertid. Eldar upp till trivselvärmen =)

Jag tror iallafall inte på det om snubben från svensk kraftverk har rätt.
Det kag säger är att du inte behöver anstränga dig för att flytta förbrukning för att vinna på timmdebitering. Du slipper betala grannens spabad, bastu och elbilsladdnkng 17:00. Det räcker för att det skall vara lösnamt. Mina föräldrar sparar 1600kr/år i sin 200kvm villa med bergvärme på att betala timmdebiterat. Helt utan att anstränga sig. 72+77år
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mina föräldrar sparar 1600kr/år i sin 200kvm villa med bergvärme på att betala timmdebiterat. Helt utan att anstränga sig. 72+77år
Inte direkt typhushållet vad gäller elförbrukning. En barnfamilj med två heltidsarbetande föräldrar har inte samma levnadsmönster.
 
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte direkt typhushållet vad gäller elförbrukning. En barnfamilj med två heltidsarbetande föräldrar har inte samma levnadsmönster.
För mig (5pers hushåll) med FTX och LLVP och valig VVB så var besparingen kring 5% innan vi blev med elbil. Nu efter elbil så är det över 20% besparing (sen april)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte direkt typhushållet vad gäller elförbrukning. En barnfamilj med två heltidsarbetande föräldrar har inte samma levnadsmönster.
O andra sidan kanske de kör disk och tvättmaskin varje dag. Samt duschar mer vilket mycket väl kan ge mer besparing om man kör dem sakerna på natten.
 
R Rkarlsson skrev:
Berätta för mig hur jag själv kan sätta in en styrning på en ivt greenline som jag kan stänga på natten/dagen/billigast elpris så kan vi snacka sen.
Du kan t.ex. använda en ngenic tune, den verkar kompatibel med ditt värmesystem.
https://ngenic.se/tune/kompatibilitet/
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
KristinaRT
Fungerar även för övningskörning
Vit Tesla med "ÖVNINGSKÖR" skylt för övningskörning parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fantastiskt med en bil som bromsar när man slutar gasa ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Fungerar även för övningskörning
[bild]

Fantastiskt med en bil som bromsar när man slutar gasa ;)
Hehe men hur blir det med annan bil sen?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
KristinaRT
P Pin skrev:
Hehe men hur blir det med annan bil sen?
Tja, totalt nerköp? :crysmile:

Men ärligt är det inte fel med lättkörd bil för att få in en grundförståelse för trafiken innan man börjar kämpa m dragläge och växling….
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, totalt nerköp? :crysmile:

Men ärligt är det inte fel med lättkörd bil för att få in en grundförståelse för trafiken innan man börjar kämpa m dragläge och växling….
Men visst finns väl OnePedal driving även i vissa ICE-bilar?
 
KristinaRT
J jocke31 skrev:
Men visst finns väl OnePedal driving även i vissa ICE-bilar?
Ingen aning? Vår andra bil är en VW Golf och den har iaf inte det…
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ingen aning? Vår andra bil är en VW Golf och den har iaf inte det…
Vi har bara elbilar, och den ena har det och den andra inte. Men har för mig att någon någonstans nämnt att vissa ICE-bilar har detta.
Hursomhelst är det en fantastisk funktion som borde finnas på alla bilar.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Använder i princip aldrig bromspedalen numera. Bara för att motionera bromsarna så de inte rostar ihop.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
I riktig Byggahus anda kan jag rapportera att Bauhaus har 1h fri laddning för elbilar, sedan 1kr/min. (Iaf i Upplands-Väsby)

Tror det var 8st platser med teoretisk max 22kW/uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.