1 135 747 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
När jag kunde köpa en tröja i L, men idag måste jag ha XXL. Kan forfarande använda den gamla tröjan i L, fast har ju blivit tjockare också.
Hur man fick motorcykelljud på trampcykeln.
Om man var riktigt tuff så hade man tjock kartong på både framhjulet och bakhjulet. Man tyckte att det lät så mycket att man trodde att grannarna skulle klaga.
https://static-cdn.sr.se/images/3365/792479_1200_797.jpg?preset=1024x576&format=webp
Om man var riktigt tuff så hade man tjock kartong på både framhjulet och bakhjulet. Man tyckte att det lät så mycket att man trodde att grannarna skulle klaga.
https://static-cdn.sr.se/images/3365/792479_1200_797.jpg?preset=1024x576&format=webp
Såna hade vi alltid på våra cyklar när vi var små. Och så hade man ett snöre upp till handtaget så att man kunde "gasa"L llundberg skrev:
Jag minns inte säkert, men jag skulle säga att det var sent 80-tal eller möjligen t.o.m tidigt 90-tal.M Myckling skrev:
Nog fanns det kartonglådor med plastbärkassar att ta av gratis, där baki där man packar sina varor medan jag var ung vuxen. Så gratis bärkassar måste funnits i början på 80-talet åtminstone.
edit:
Det är sådana här inlägg som avslöjar (även för mig själv) hur gammal man blivit ...
Vet att ett paket prince kostade 8.25 i slutet av 70-talet.Jonas Persson skrev:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 348 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 348 inlägg
Vad jag minns var det i slutet av 70-talet plastkassarna började kosta i butikerna, har även för mig att det var 10 öre styck till en början. (Mina uppgifter är inte 100 % säkra, jag kan ha fel.)M Myckling skrev:
Jag har för mig att det var under energikrisen '74 som en del matbutiker började ta betalt för plastkassarna. 25 öre har jag för mig. Sen dröjde det väl inte länge innan de flesta matvaruaffärer hängde på. Det var ju en bra vinst på dom, en kasse kostade kanske en tioöring att köpa in och såldes sen med över 100% avans.
Men det tog nog 25 -30 år till innan klädaffärer och andra detaljhandlare började ta betalt för kassarna.
Men det tog nog 25 -30 år till innan klädaffärer och andra detaljhandlare började ta betalt för kassarna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Märkesbutiker tar fortfarande inte betalt för kasse.Keiller skrev:Jag har för mig att det var under energikrisen '74 som en del matbutiker började ta betalt för plastkassarna. 25 öre har jag för mig. Sen dröjde det väl inte länge innan de flesta matvaruaffärer hängde på. Det var ju en bra vinst på dom, en kasse kostade kanske en tioöring att köpa in och såldes sen med över 100% avans.