Jag har tillgång till en gammal murad bakugn, en sån där med gjutjärns dörr på.
Byggd 1912. Men nog inte använd se'n 40-talet när elen drogs in.
Så jag vågar nog inte använda den, jag kanske eldar upp hela (trä)huset på kuppen!?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har tillgång till en gammal murad bakugn, en sån där med gjutjärns dörr på.
Byggd 1912. Men nog inte använd se'n 40-talet när elen drogs in.
Så jag vågar nog inte använda den, jag kanske eldar upp hela (trä)huset på kuppen!?
Men du hinner baka av rätt många pizzor.
 
  • Haha
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Q
Vi beställde provtryckning av skorsten när vi flyttade in. Tror det kostade ca 1000:- för en eldstad och sedan +500:- per ytterligare eldstad.
 
Q Adde byggahus skrev:
Vi beställde provtryckning av skorsten när vi flyttade in. Tror det kostade ca 1000:- för en eldstad och sedan +500:- per ytterligare eldstad.
Kan ju vara värt att fundera på, om inte annat än att kunna ha en ugn som går använda utan el om det blir (el)kristider.
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det är väl rätt många som bakar pizza i gammal murad bakugn? Har aldrig testat, om man vet med sig att det är just pizza man ska göra så kan man säkert anpassa den, kan tänka mig att kupolen är lägre än i en traditionell bakugn.

Nog med prat, ikväll blir det pizza. Behöver dock skaffa mig större jäskärl och kylskåp, men det blir säkert bra ändå trots att den inte fick rum att jäsa fritt…
[bild]
https://www.clasohlson.com/se/Förva...dwecdGM3BiSkaZowuuhPePsB7WxGNXQhoCl3MQAvD_BwE

Såna bunkar skulle kunna funka :)
 
fgo fgo skrev:
Såg att "vad blir det för mat"-tråden diskuterade nduja.
Här har jag beställt ifrån och är nöjd med kvaliteten.
[länk]

Snabb leveranstid och trevliga!
I lagoma mängder sjukt gott på pizza! Ibland gör jag en pizzavariant som jag snott från pizzerian 800°, lägg en liten klutt nduja på varje blivande slice nära pizzans mitt. När pizzan sedan är färdiggräddad så lägg en klick stracciatella-gegga (osten, inte glassen eller soppan:)) i mitten av varje tänkt slice. Det kalla milda från stracciatellan tillsammans med den mörka heta ndujan är en underbar kombination!
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
I lagoma mängder sjukt gott på pizza! Ibland gör jag en pizzavariant som jag snott från pizzerian 800°, lägg en liten klutt nduja på varje blivande slice nära pizzans mitt. När pizzan sedan är färdiggräddad så lägg en klick stracciatella-gegga (osten, inte glassen eller soppan:)) i mitten av varje tänkt slice. Det kalla milda från stracciatellan tillsammans med den mörka heta ndujan är en underbar kombination!
800° är en av de "bättre" pizzeriorna i hufvudstaden va, Lidingö?!
 
FredrikR FredrikR skrev:
800° är en av de "bättre" pizzeriorna i hufvudstaden va, Lidingö?!
400 (eller 450?) grader ligger på Lidingö, 800° i Vasastan. Bägge är bra :)
 
  • Gilla
Epimedium och 1 till
  • Laddar…
ÄNTLIGEN fick vi använda ugnen jag vann här på BH.
Hemlagad pizza med skinka och champinjoner på mönstrad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några nybörjarmissar men smakade supergott!
Två personer gör pizza utomhus med en bärbar pizzaugn och trämattor, redo för gräddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur svärfar har många fjölor (tror jag det heter)
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
800° är en av de "bättre" pizzeriorna i hufvudstaden va, Lidingö?!
Jag tycker det men det är fusion inge äkta Napoli

Giro eller meno male har äkta
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker det men det är fusion inge äkta Napoli

Giro eller meno male har äkta
Sant, iallafall vad gäller toppingen. Jag går dock ändå mycket hellre till 800° än till Meno Male.
 
T TowaTei skrev:
Sant, iallafall vad gäller toppingen. Jag går dock ändå mycket hellre till 800° än till Meno Male.
Jag äter bara deras margarita men den är inte eller Napoli pga tex kanterna de ska vara degiga.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag äter bara deras margarita men den är inte eller Napoli pga tex kanterna de ska vara degiga.
Fast nog brukar de vara degiga även på 800°? Visst, inte alls lika mycket kant som på Meno Male, men ändå. Jag har dock inte full koll på vilken kant/ickekant-ratio som gäller för att få kalla pizzan napolitansk :) …och deras toppings är som sagt ändå för oortodoxa för att kunna klassas så. Som du säger, fusion, och i mina ögon en bra sådan - de viktigaste (läs: mest givande) aspekterna från napolitansk pizza med bra deg och bra råvaror rakt igenom men med väl genomtänkta lite friare toppings. Väl värt ett besök!
 
Nybakad pizza med skinka och ananas i pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rostfri Uuni pizzaugn med eldflamman reflekterande i öppningen ovanför logotypen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våran uuni är en tre fyra år gammal. Har tyvärr mest stått i förrådet. Men förra helgen åkte den fram.

riktigt kul att samlas kring pizzaugnen där alla gäster gör sin egen/egna pizza(or)
 
  • Gilla
PP2019 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.