1 422 läst · 21 svar
1k läst
21 svar
Energiåtgång per dygn och m2
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Hej!
Vi ska bygga nytt inom snar framtid och jag funderar på hur vi kan flytta så mycket energikonsumption som möjligt till natten genom automation m.m.
En sak jag funderar på nu är hur mycket energi som ett 100m2 hus konsumerar via golvvärme på 18 timmar vid ca -10. Skulle tex en acktank med 1000 liter 50 gradigt vatten räcka för att hålla huset varmt i 18 timmar vid ca 21 grader inomhus?
(Jag undanber fast vs flytande-kondenseringsidealis i tråden).
Vi ska bygga nytt inom snar framtid och jag funderar på hur vi kan flytta så mycket energikonsumption som möjligt till natten genom automation m.m.
En sak jag funderar på nu är hur mycket energi som ett 100m2 hus konsumerar via golvvärme på 18 timmar vid ca -10. Skulle tex en acktank med 1000 liter 50 gradigt vatten räcka för att hålla huset varmt i 18 timmar vid ca 21 grader inomhus?
(Jag undanber fast vs flytande-kondenseringsidealis i tråden).
Uppskattningsvis behövs då ackumulatortankar på runt 5000 liter som värms upp till 55° av värmepumpen och sedan får ge värme ner till strax under 40° framledingstemperatur som huset förmodligen behöver vid -10° ute.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Wow. Verkligen? Frågan är om en batteribank då inte är mer prisvärd. Det rör sig on ca 15-20kwh per dygn under de värsta dagarna.J Josth skrev:
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
L lat skrev:
hur får du det till 90kwh som ett nytt hus på 100m2 behöver under 18 timmar?L lat skrev:
I praktiken blir ju värmepumpen ganska stor om den ska dimensioneras för att på 6h producera hela husets energibehov, om det är vid DUT.
Jag tror man ska ta med husets tröghet när man designar sådana här system, och acceptera att det blir ett visst svaj i inomhustemperaturen om man ska försöka pricka lågpristimmar och undvika dyrelen. Kanske till och med välja tunga byggmaterial när man bygger huset.
Exempelvis 100m2 betong är ju ca 10m3, eller runt 20-25 ton. Kan man öka den betongen 5C är det ganska många kWh som är inlagrade i betongen.
tror inte heller man ska dimensionera för hårt mot årets kallaste dag, det är de många dagarna på höst/vår som nyttan med en ack är stor. En värmepump på låglast går ofta dåligt, så det gäller att tänka sig för över hur hela systemet fungerar året om.
Jag tror man ska ta med husets tröghet när man designar sådana här system, och acceptera att det blir ett visst svaj i inomhustemperaturen om man ska försöka pricka lågpristimmar och undvika dyrelen. Kanske till och med välja tunga byggmaterial när man bygger huset.
Exempelvis 100m2 betong är ju ca 10m3, eller runt 20-25 ton. Kan man öka den betongen 5C är det ganska många kWh som är inlagrade i betongen.
tror inte heller man ska dimensionera för hårt mot årets kallaste dag, det är de många dagarna på höst/vår som nyttan med en ack är stor. En värmepump på låglast går ofta dåligt, så det gäller att tänka sig för över hur hela systemet fungerar året om.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Tittar jag tex på mitt hus nu som är 275m2 uppvärmt hus. Hälften är golvvärme, hälften är radiatorer, ingen värmeåtervinning på frånluft fönster med u-värde 1.5 och hus från 1963. Den högst registrerade dagskonsumptionen för värmepumpen någonsin har varit 74kwh och det var en sån där -20 dag. Medlet ligger annars på 50kwh/dag dec-feb. Vi har också lite varmare än vanligt. 22-23 grader.
Har svårt att se att ett nytt hus med mycket bättre isolering och värmepump och ftx skulle komma i närheten av det. Och tänkte att om jag laddar varmvatten till 1000l på natten så kanske ingen effekt behövs övriga dygnet.
Är det dumt att tänka så?
Har svårt att se att ett nytt hus med mycket bättre isolering och värmepump och ftx skulle komma i närheten av det. Och tänkte att om jag laddar varmvatten till 1000l på natten så kanske ingen effekt behövs övriga dygnet.
Är det dumt att tänka så?
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
fast jag vet inte hur formeln ser ut. Man kan ju ta (35kwh*m2)/365 men ser blir ju missvisande. Dels för att det är underhållet och att olika dagar behöver mer än andra.L lat skrev:
Hur ser din formel ut?
Och ja. Cop ligger på ca 3 vid så låga temperaturer har jag för mig.