Skruvdragare på 12 volt är det perfekta verktyget för altanbygget eller mindre och lättare jobb i hemmet. Till skillnad från 18 voltsmaskinerna ligger fokus hos de här maskinerna på precision och hanterbarhet, snarare än rå kraft.

Du kan läsa artikeln här: Skruvdragare 12V: 6 modeller i test (2022) - Vilken är bäst?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Som Bosch fantast blir jag besviken att ni inte tog 12v35 och då med motsvarande batteri som hikoki eller va den heter. Speciellt när priset var så stor skillnad.

Annars kul läsning men Bosch e bäst :heart:

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 9 till
  • Laddar…
Roligt test! Jag är förvånad över hur Festool TXS fick vara med i detta test för "perfekta verktyget för altanbygget". Festool anger själva att huvudsakliga att användningsområden är följande:
  • Montering av möbler och kök
  • Montage av golvlister, uttag, lampor, gardiner
  • Montage av hjulhus och dörrbeklädnader
  • Lätt borrning och skruvning i trä, metall och plast
Visst går det att diskutera vad "Lätt borrning och skruvning i trä, metall och plast" innebär, men jag anser att det är fel verktyg för jobbet. Själv har jag bara sätt möbelsnickare använda detta verktyg. Med detta konstaterat är det inte konstigt att verktyget fick precision=10 och styrka=4.
Jag är nyfiken på vilka länder de olika verktygen är tillverkade i, skulle det gå att inkludera i tabellen? Political consumerism är ett trubbigt verktyg, men att bojkotta vissa nationer är mer aktuellt än någonsin.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 8 till
  • Laddar…
Tack för testet! Är väldigt sugen på en 12v dragare. De är ruggigt smidiga och därmed tenderar man att använda den oftare!

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Lorenzo Von Matterhorn Lorenzo Von Matterhorn skrev:
Roligt test! Jag är förvånad över hur Festool TXS fick vara med i detta test för "perfekta verktyget för altanbygget". Festool anger själva att huvudsakliga att användningsområden är följande:
Visst går det att diskutera vad "Lätt borrning och skruvning i trä, metall och plast" innebär, men jag anser att det är fel verktyg för jobbet. Själv har jag bara sätt möbelsnickare använda detta verktyg. Med detta konstaterat är det inte konstigt att verktyget fick precision=10 och styrka=4.
Jag är nyfiken på vilka länder de olika verktygen är tillverkade i, skulle det gå att inkludera i tabellen? Political consumerism är ett trubbigt verktyg, men att bojkotta vissa nationer är mer aktuellt än någonsin.
Frågan är hur många som tycker det är viktigt var verktyget är tillverkat? Troligtvis är det nog många skruvdragare som du kan köpa.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Sittställning
Lorenzo Von Matterhorn Lorenzo Von Matterhorn skrev:

Reagerade också på det, rätt dåligt faktiskt.

• Gilla
view99
  • Laddar…
Himla synd att inte Dewalts 12V fick vara med i testet. Grym maskin!

• Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Har haft både DeWalt och blå Bosch men ingen slår en Milwaukee. Varför är de aldrig med i tester som denna?

• Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
Fick en sådan boch 12v gillar inte hur den taktila känslan mellan varvtal och knapp är. Har även (på jobbet) makitan och milwakes fuel 12v makitan är användarvänlig och smidig men milwaking känns robustate och kraftigare.
Skulle jag skaffa nytt idag är det fuel 12v med utbytbar chuck jag skulle köpa.

Dessa tester är alltid roliga läsa, då man själv har en del känslor /emotionella variabler inblandade

Sittställning
E Etho1 skrev:
Fick en sådan boch 12v gillar inte hur den taktila känslan mellan varvtal och knapp är. Har även (på jobbet) makitan och milwakes fuel 12v makitan är användarvänlig och smidig men milwaking känns robustate och kraftigare.
Skulle jag skaffa nytt idag är det fuel 12v med utbytbar chuck jag skulle köpa.

Dessa tester är alltid roliga läsa, då man själv har en del känslor /emotionella variabler inblandade
Haha känslor i överflöd när ens favorit märke blir orättvist behandlat.

Skulle jag bytat till något annat märke hade det varit Milwaukee! Bosch kör så bra kampanjer ibland att det är löjligt dock

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M
Det är lite förvirrande när modellerna byter färg mellan de olika graferna, fast det kanske bara är min hjärna som är överkänslig

• Gilla
Johana1990 och 9 till
  • Laddar…
Då var det bevisat att Festool är minst prisvärda, eller?

• Gilla
xxx.maws och 3 till
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Har haft både DeWalt och blå Bosch men ingen slår en Milwaukee. Varför är de aldrig med i tester som denna?
För att de är sämst ;) (Obs! Min personliga åsikt, efter många års användande på jobbet)

M moonsire skrev:
Det är lite förvirrande när modellerna byter färg mellan de olika graferna, fast det kanske bara är min hjärna som är överkänslig
Då är jag lika känslig :D, det är lustigt hur hjärnan reagerar på avvikelser, osymetri m.m.

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
Är verkligen kraft och snabbhet den viktigaste kategorin för en 12v skruvdragare?? Jag har en Festool CXS, och har aldrig någonsin kännt mig begränsad av styrkan hos den (använder den till mycket grövre arbeten än jag trodde jag skulle). Däremot är ergonomin, precisionen och smidigheten bland det bästa jag upplevt.

Att vridmomentet är lägre ser man ju på de tekniska specifikationerna, så jag har lite svårt att se vad testet tillför...

• Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.