useless useless skrev:
Tänk på att locket måste vara låsbart om det är så lätt att ett barn kan öppna det.
Japp, tack, det ska på en grindhasp också (eller vad det nu är, den har plats för hänglås iaf).

Redigerat:
Lexington Lexington skrev:
Plattan gjuten!
[bild]
Börjat mura upp väggarna till nya krypgrundsingången, blir två lager till, sista blir lite knixigt då det ska ha lutning utåt, några tips på hur man får till det bra?

Halvfärdig murning av krypgrundsingångens väggar intill ett tegelhus med makadambotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pjgb pjgb skrev:
Gjort nytt lock till stället vi förvarar vår… skit.
Vi skulle spara någon hundralapp per tömning om sugbilsföraren slapp bråka med betonglocket som låg där förut. Så då blev det återvinning av diverse tryckt virke och ett grindgångjärn som håller allt på plats.
Utsticket är vid gångjärnet och stoppar luckan från att drösa i backen.
[bild]

Hittade två nya husdjur där också, det var de största jag sett hittills! Typ 5-6 cm mellan tåspetsarna. Båda två hade en säck med ägg som de varsamt skötte om, så det blir väl fler snart. :D
[bild]

Ja visst ja, vi satte upp en elmarkis från Hornbach för två veckor sedan. Funkar fint, 5x3 m.
Locket ser allt annat än barnsäkert ut

• Gilla
Joel Bitar och 1 till
  • Laddar…
tommib
Lexington Lexington skrev:
Börjat mura upp väggarna till nya krypgrundsingången, blir två lager till, sista blir lite knixigt då det ska ha lutning utåt, några tips på hur man får till det bra?

[bild]
Mura ett varv till. Därefter bygger du en form med rätt lutning och gjuter sista varvet. Så hade nog jag gjort i alla fall. Eller möjligen bygga upp lutningen med bruk (igen så är en form nyckeln här).

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Är det bara lite lutning vill jag påstå att det enklaste är att göra det med bruket genom att sätta murarsnöret med den lutning du vill ha och lägga på bruk därefter.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
tommib
Vill du ha mycket lutning kan du ju också ta ut lite i varje varv. Lägg på rejält med bruk och knacka ner lecablocken med gummiklubba till lagom lutning. Är det väldigt mycket behöver du ev komplettera med någon kilformad bit här och där. Framkanten får du knacka/såga loss och sedan bygga upp till rätt lutning med bruk.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Har inte full koll på lutningen, men om jag gissar blir det ca 5 cm på en meter! Inne vid grundmuren blir det strax över ventilen o vid gräsmattan vill jag upp ca 5-10 cm.
Gjuta upp blir mycket betong! Funderar på att såga lutningen i lecablocken, skulle det funka?

Ja, det funkar absolut.

tommib
Ja, det funkar också men sliter något djävulskt på sågen.

Har vinkelslip med diamantklinga, har kapat ut V i blocken o lagt i järn. Sen har jag lecablockssågblad (sjukt ord) till tigersågen!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lecablockstigersågsblad menar du? :crysmile:.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lecablockstigersågsblad menar du? :crysmile:.
What he said!

richardtenggren
Igår:
Ett ljust rum under renovering med nylagda ljusa trägolv och osminkade väggar, utsikt mot trädgård.
Skapa konto

Idag:
Ett nyrenoverat rum med vita väggar, stora fönster och vitmålat trägolv.
Skapa konto

Massa vitt :love::geek:

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Locket ser allt annat än barnsäkert ut
Skulle vara om de har kofot med sig då. Annars sitter det stadigt.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Förbereder för uterum.

• Gilla
  • Haha
dilemma och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.