4 368 296 läst · 32 113 svar
4368k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Locket ser allt annat än barnsäkert utpjgb skrev:Gjort nytt lock till stället vi förvarar vår… skit.
Vi skulle spara någon hundralapp per tömning om sugbilsföraren slapp bråka med betonglocket som låg där förut. Så då blev det återvinning av diverse tryckt virke och ett grindgångjärn som håller allt på plats.
Utsticket är vid gångjärnet och stoppar luckan från att drösa i backen.
[bild]
Hittade två nya husdjur där också, det var de största jag sett hittills! Typ 5-6 cm mellan tåspetsarna. Båda två hade en säck med ägg som de varsamt skötte om, så det blir väl fler snart.
[bild]
Ja visst ja, vi satte upp en elmarkis från Hornbach för två veckor sedan. Funkar fint, 5x3 m.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Mura ett varv till. Därefter bygger du en form med rätt lutning och gjuter sista varvet. Så hade nog jag gjort i alla fall. Eller möjligen bygga upp lutningen med bruk (igen så är en form nyckeln här).Lexington skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Vill du ha mycket lutning kan du ju också ta ut lite i varje varv. Lägg på rejält med bruk och knacka ner lecablocken med gummiklubba till lagom lutning. Är det väldigt mycket behöver du ev komplettera med någon kilformad bit här och där. Framkanten får du knacka/såga loss och sedan bygga upp till rätt lutning med bruk.
Har inte full koll på lutningen, men om jag gissar blir det ca 5 cm på en meter! Inne vid grundmuren blir det strax över ventilen o vid gräsmattan vill jag upp ca 5-10 cm.
Gjuta upp blir mycket betong! Funderar på att såga lutningen i lecablocken, skulle det funka?
Gjuta upp blir mycket betong! Funderar på att såga lutningen i lecablocken, skulle det funka?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg