712 104 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
En oljesticka på lådan löser alla problem, man kollar på oljan och ser när den börjar byta färg, då är det dags o byta.
Men stickan, oljeplugen, nivåpluggen och även det lösa filtret har man tagit bort. Allt för att jävlas med oss bilägare.
Men stickan, oljeplugen, nivåpluggen och även det lösa filtret har man tagit bort. Allt för att jävlas med oss bilägare.
De chansar och hoppas på att många lådor rasar så de får in pengarna på nya lådor. Tror jag betala 1500 kr för ett oljebyte inkl packning på en chrysler 300m.Isakare skrev:
Säg att volvo tar samma men får istället 20-25 tusen för att faktiskt byta lådan. Men de tappar förvisso den kunden troligtvis för alltid när bilen är skrotad.
På taxibilar så har volvo byte av växelådsolja men jag kommer inte ihåg intervallenR Rkarlsson skrev:Frågar man extra noga så stämmer inte det heller hos volvo.
Man ska byta oljan i alla automatlådor, jag kommer inte ihåg om det var 6000 mil på en v70 -2006.
Men har man tur håller lådan, har man otur och inte kan skruva själv kostar det dig 60-80 tusen.
Har varit med om den på en taxi, den rasade efter 24000 mil, sen efter 20 mil (felmonterad)
Så alla oljor skall bytas. Även om man har bakhjulsdrift och en diff.
Just 6000 har jag för mig.N Niq skrev:
Det gäller privat med. Men volvo sade inte ett knyst om det då. Just automatlådor från den modellen 2006 (och så länge automaten till den tillverkades) var skit rakt ut.
Träffade en gubbe som hade det där förbannade glappet det var när man gick från stillastående till att börja rulla, han hade fixat sin på nått vis.
Så utgå alltid ifrån att oljan ska bytas på alla automatlådor, alltid =)
Volvo, Saab, toyota och ett antal märken till hade samma växellåda från Aisin Warner. Saab och Volvo rekommenderade bara bytesintervall på taxi och andra kommersiella fordon. Hur Totota, lexus mfl gjorde vet jag inte, sannolikt bytte de olja, de är ju bra på kundvård men egentligen inte så jättebra på att konstruera bilar som många verkar tro... Eftersom de vad jag förstår var de som egentligen utvecklade dessa automatlådor...R Rkarlsson skrev:Just 6000 har jag för mig.
Det gäller privat med. Men volvo sade inte ett knyst om det då. Just automatlådor från den modellen 2006 (och så länge automaten till den tillverkades) var skit rakt ut.
Träffade en gubbe som hade det där förbannade glappet det var när man gick från stillastående till att börja rulla, han hade fixat sin på nått vis.
Så utgå alltid ifrån att oljan ska bytas på alla automatlådor, alltid =)
Ja hörde det filtret var borttaget på nyare Subaru också men spin-on filtret påIsakare skrev:
våran Forester -06 är mycket bra. Undrar när Volvo tog bort oljestickan till automaten ?
Som info kan ju nämnas att tappar du ur automaten i en V70-02 så blir det 4 liter.
Toyota har t.o.m oljebyte på manuella lådor i serviceschemat.J JohanLun skrev:Volvo, Saab, toyota och ett antal märken till hade samma växellåda från Aisin Warner. Saab och Volvo rekommenderade bara bytesintervall på taxi och andra kommersiella fordon. Hur Totota, lexus mfl gjorde vet jag inte, sannolikt bytte de olja, de är ju bra på kundvård men egentligen inte så jättebra på att konstruera bilar som många verkar tro... Eftersom de vad jag förstår var de som egentligen utvecklade dessa automatlådor...
Kompis köpte allt som behövdes till en 6000 mila/Corolla, på Toyota.
Jag blev lite förvånad när det var 3 flaskor växellådsolja i påsarna.
Vi kollade i boken, det stämde, oljan skulle bytas.
Var enkelt då Toyota har både avtappning och nivåplugg. VW har inga pluggar alls, lådan är permanetfylld, läcker den får man byta växellåda. Finns givetvis knep för att fylla på olja iaf om man vill, men det är ju enklare med 2 pluggar.
En del åker mer än oss andra.
Själv nöter jag 4000 i firmabilen och 1000 privat.
Besökte en polare för ett år sen "Åker du Transit, är du nöjd med den ??" Jag det här är min andra, just fått den, var så nöjd så jag svarade "En lika dan" när chefen frågade om nya bilar.
"Fan den här är sopslut, måste köpa en ny" sa han och pekade på sin Citroen Jumpy.
Ett tag senare la han ut bilder på en Transit på Facebook (jag uppfattade bilen som ny)
Igår la han ut en bild på instrumentet med en lysande laddningslampa, och texten att generatorremmen gått av, bilden avslöjade även mätarställningen, 19.000 mil.
Så jag skrev ett inlägg och frågade "Köpte inte du en NY bil" Jag trodde ju nu att han köpt en begagnad iom det miltalet.
Han ringde efter en stund "Jo den var ny, jag åker mellan 15-20" per år"
Han är hantverkare, en mycket flitig sådan, men har även jourverksamhet i mellansverige.
Edit: Citroenen var en -19 med 42" mil på mätaren.
Själv nöter jag 4000 i firmabilen och 1000 privat.
Besökte en polare för ett år sen "Åker du Transit, är du nöjd med den ??" Jag det här är min andra, just fått den, var så nöjd så jag svarade "En lika dan" när chefen frågade om nya bilar.
"Fan den här är sopslut, måste köpa en ny" sa han och pekade på sin Citroen Jumpy.
Ett tag senare la han ut bilder på en Transit på Facebook (jag uppfattade bilen som ny)
Igår la han ut en bild på instrumentet med en lysande laddningslampa, och texten att generatorremmen gått av, bilden avslöjade även mätarställningen, 19.000 mil.
Så jag skrev ett inlägg och frågade "Köpte inte du en NY bil" Jag trodde ju nu att han köpt en begagnad iom det miltalet.
Han ringde efter en stund "Jo den var ny, jag åker mellan 15-20" per år"
Han är hantverkare, en mycket flitig sådan, men har även jourverksamhet i mellansverige.
Edit: Citroenen var en -19 med 42" mil på mätaren.
Ingen aning om Volvo har sticka eller inte. Men Tyskarna slutade ju med den för många år sen. BMW har inte haft sticka sen 1990, MB tog bort den några år senare. Röret fanns kvar, men det var plomberat med en kork som gick sönder om man försökte.galento skrev:
Sticka finns på V70,n som är en -02 men tror även att lite nyare Volvo har det.Isakare skrev:
Finns sticka på Subarun också ( -06 )
Volvo hade en tid i på v70n när dom använde lådor byggda i usa men det var så mycket problem med dom att gick över till Japanska lådor om jag kommer rätt ihåg.R Rkarlsson skrev:Just 6000 har jag för mig.
Det gäller privat med. Men volvo sade inte ett knyst om det då. Just automatlådor från den modellen 2006 (och så länge automaten till den tillverkades) var skit rakt ut.
Träffade en gubbe som hade det där förbannade glappet det var när man gick från stillastående till att börja rulla, han hade fixat sin på nått vis.
Så utgå alltid ifrån att oljan ska bytas på alla automatlådor, alltid =)
Jag är nog av den åsikten att olja ska bytas med jämna mellanrum. Men Volvo hade inte i sitt serviceprogram för privatbillister att oljan alls skulle bytas. Man behövde inte byta oljefällan till vevhusvetilationen heller på bensinmotorerna med turbo. Men när jag gjorde det så försvann alla mina turboproblem. Så det är inte bara oljor som dom inte nämner i serviceprogramen.