1 499 695 läst · 24 663 svar
1500k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är väl självklar att densiteten påverkas men det måste ju finnas möjlighet att köra typ snittelbilen längre sträckor. Med ordentlig snabbladdning och inte helt orimlig prissättning, samt att de (laddstationerna) inte heller hör till nått obskyrt kommunalt bolag där man måste ha specialkort/abb för att använda laddaren ifråga.D djac skrev:
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 688 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 688 inlägg
Staten har skjutit till pengar men byggandet sätter inte riktigt fart ändå. Känns lite som med bredbandsutbyggnaden, företagen tog bidragen men det tog väldigt lång tid innan det började grävas...
Det finns ju kommunala initiativ som påverkar bygden. Vill man ha turism får man investera.D djac skrev:
Riksväg 66 kan bli ”Gröna vägen” till Sälen – kommuner vill erbjuda lastbilsladdning. Kommunerna längs riksväg 66 gör nu gemensam sak. Med Malung-Sälens kommun som initiativtagare vill de ha statliga bidrag för att bygga fler snabbladdare för elbilar längs 66:an.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/riksvag-66-kan-bli-grona-vagen-till-salen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Dels för att elnätsbolagen sitter och är sega med utbyggnad.Fairlane skrev:
Hade elnätet varit kvar i statlig regi hade det funnits en större möjlighet att driva ett riktat program för nätutbyggnaden. Nu är det fler steg på vägen som drar ut på tiden
Fast tesen enligt SVT är ju att biltillgången redan nu är alldeles för hög i förhållande till antalet laddplatser,D djac skrev:
"Snart går det tre gånger så många bilar per uttag som för fem år sedan. Det hotar trafikens klimatmål säger flera organisationer."
Att det är långa väntetider på nya bilar förändrar inte det problem de redan anser finns.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Jag tror att utbyggnaden går mer efter beläggning på stationerna än teoretiska tal för bilar/snabbladdare. De flesta nya laddstationer jag ser är designade för att kunna byggas ut, till skillnad från de gamla där man klämde in en 50 kW-laddare i ett hörn.
Så så länge som vi inte ser elbilsförare som har större praktiska problem med det här fortsätter jag att tro att det i huvudsak är en tidningsanka.
Att det finns de som kör avgasbilar men överväger el och låter bli att byta pga. detta är ett annat problem.
Så så länge som vi inte ser elbilsförare som har större praktiska problem med det här fortsätter jag att tro att det i huvudsak är en tidningsanka.
Att det finns de som kör avgasbilar men överväger el och låter bli att byta pga. detta är ett annat problem.
Jag tror redan den möjligheten är god, sen kommer som sagt utbyggnaden först där bolagen förväntar sig hög beläggning och i andra hand där de förväntar sig tvärtom men ser det som kundvård att vara etablerade.engs skrev:Det är väl självklar att densiteten påverkas men det måste ju finnas möjlighet att köra typ snittelbilen längre sträckor. Med ordentlig snabbladdning och inte helt orimlig prissättning, samt att de (laddstationerna) inte heller hör till nått obskyrt kommunalt bolag där man måste ha specialkort/abb för att använda laddaren ifråga.
Nu är ju de stora bensinmackskedjorna i full gång med att uppgradera mackarna med laddmöjligheter, så det löser sig nog. Det här löses nog med marknadskrafter och i den ordning som dessa prioriterar.
Kan de väl få göra, känner mig dock inte sugen på att betala, skulle hellre se ett initiativ som får bort lastbilarna från vägarna, upp med lasten på tåget.MRLINDELL skrev:Det finns ju kommunala initiativ som påverkar bygden. Vill man ha turism får man investera.
Riksväg 66 kan bli ”Gröna vägen” till Sälen – kommuner vill erbjuda lastbilsladdning. Kommunerna längs riksväg 66 gör nu gemensam sak. Med Malung-Sälens kommun som initiativtagare vill de ha statliga bidrag för att bygga fler snabbladdare för elbilar längs 66:an.
[länk]
Det kommer att lösa sig, vid förändring vill vi att det ska gå över en natt.
Med lite historiskt perspektiv i bagaget, ja inte bokstavligt , så har alla förändringar tagit sin tid så om 10-20 år så rullar det utan att man behöver fundera. Flera laddstationer, bättre räckvidd, många fler bilmodeller och snabbare laddning.
Med lite historiskt perspektiv i bagaget, ja inte bokstavligt , så har alla förändringar tagit sin tid så om 10-20 år så rullar det utan att man behöver fundera. Flera laddstationer, bättre räckvidd, många fler bilmodeller och snabbare laddning.
En bekant i bilbranschen påpekade, lite raljant, att med elbilarna har branschen förändrats mer än den gjort innan dess ända sedan T-Forden introducerades. Ligger en hel del i det och i det perspektivet går det väldigt fort.A AndersS skrev:Det kommer att lösa sig, vid förändring vill vi att det ska gå över en natt.
Med lite historiskt perspektiv i bagaget, ja inte bokstavligt , så har alla förändringar tagit sin tid så om 10-20 år så rullar det utan att man behöver fundera. Flera laddstationer, bättre räckvidd, många fler bilmodeller och snabbare laddning.
Hört av S politiker i kväll. Det har skrivits en del om "ful-laddare" från elsäkerhetsverket i veckan. Flera instanser vill av elsäkerhetsskäl förbjuda "Schuko laddare" från 230V uttag till elbil, ett av skälen till att vi har 50% rabatt på laddbox inkl installation.
Det dröjer inte länge innan det kommer förbud att ladda elbil via ett 230V uttag.
Uttaget är avsett för brödrost, dammsugare och strykjärn, inte ladda elbil.
Det dröjer inte länge innan det kommer förbud att ladda elbil via ett 230V uttag.
Uttaget är avsett för brödrost, dammsugare och strykjärn, inte ladda elbil.
Hur skall de kontrollera de som nödladdar ändå? Om jag skulle få för mig av nån anledning att köra 230 på min uppfart så lär ingen granne tjalla och polis på gatan har de nog inte varit nånsin.MRLINDELL skrev:Hört av S politiker i kväll. Det har skrivits en del om "ful-laddare" från elsäkerhetsverket i veckan. Flera instanser vill av elsäkerhetsskäl förbjuda "Schuko laddare" från 230V uttag till elbil, ett av skälen till att vi har 50% rabatt på laddbox inkl installation.
Det dröjer inte länge innan det kommer förbud att ladda elbil via ett 230V uttag.
Uttaget är avsett för brödrost, dammsugare och strykjärn, inte ladda elbil.
Skälet med bidrag på 50% gör bara att det blir dyrare för staten till installationen. När man läser vad som ingår i allt så är det ju störtlöjligt vad svindyrt det är.
Men försäkringarna kan neka ersättning helt med förbud vid en eventuell brand.R Rkarlsson skrev:Hur skall de kontrollera de som nödladdar ändå? Om jag skulle få för mig av nån anledning att köra 230 på min uppfart så lär ingen granne tjalla och polis på gatan har de nog inte varit nånsin.
Skälet med bidrag på 50% gör bara att det blir dyrare för staten till installationen. När man läser vad som ingår i allt så är det ju störtlöjligt vad svindyrt det är.
Det har skett en hel del bränder.
Statistiken från msb de fått tag i var väl 34 elbilar 2018-2020 eller vad det var. Då var det ju inte i huvudsak laddningen som tog fyr.MRLINDELL skrev:
Finns statistiken på gammal el som tagit fyr när man koppla in en elbil på 230?
Inte för att jag skulle göra det hemma eller nån annanstans för det inte finns behov, men lite fakta på att det är en "hel del" är ändå intressant.
På det viset bör ju fb kunna förbjuda all form av elscootrar och elcyklar som tagit fyr med.