1 447 221 läst · 23 918 svar
1447k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 825 inlägg
Ja, jag blev själv väldigt förvånad över den prissättningen. Jag har 18st MER laddare vid gymmet frun går på. Så det blir nog att skaffa ett kort, för laddning.Nötegårdsgubben skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 825 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 306 inlägg
Ja, den stora nackdelen med dem är väl att även om de har ett hyfsat nätverk så är laddpunkterna längs motorvägarna för små – normalt bara med en 50 kW-laddare (jag gillar egentligen 50 kW-laddare, man hinner stanna och äta, samtidigt som de är billigare än supersnabbladdare) per ställe.
Så tror man att man gör ett klipp för att ladda på långresor är man nog snett ute, men det är ju som sagt inte samma sak som att det är en dålig deal i sig.
Så tror man att man gör ett klipp för att ladda på långresor är man nog snett ute, men det är ju som sagt inte samma sak som att det är en dålig deal i sig.
Apropå tidsåtgång vid snabbladdning så innebar den årliga servicen på våra fossilbilar för oljebyte osv 8 timmar utan bil per fordon. Elbilarna har längre serviceintervall, så redan där har vi tjänat in betydligt mer tid än vi lägger på snabbladdning per år.
Dessutom så måste man också köra till macken för att tanka, det är ju inte bara själva tiden det tar att tanka som ska jämföras med elbilarna som vi laddar hemma - utan tidsåtgång för mackbesök.
Vår laddkostnad hemma ligger f ö på i snitt 2:50 kr inkl allt. Året runt/dygnet runt.
Dessutom så måste man också köra till macken för att tanka, det är ju inte bara själva tiden det tar att tanka som ska jämföras med elbilarna som vi laddar hemma - utan tidsåtgång för mackbesök.
Vår laddkostnad hemma ligger f ö på i snitt 2:50 kr inkl allt. Året runt/dygnet runt.
Hur göra med elöverföringsavgiften?A AndersS skrev:En vidareutveckling som elleverantörerna sedan får göra är att utveckla system så laddar jag hos släktning/bekant/etc så ska bilen kunna skicka information till "elmätaren" att nu är min bil ansluten och den el den förbrukar ska inte debiteras fastighetsägaren utan mig. Då hade vi kunnat stänga tråden om någon svärfar som inte vill låta svärsonen ladda sin bil.
(Men jag skickade ett gilla på ditt inlägg, ty jag gillade tanken, och det var teknikpositivt och intressant möjlig utveckling, det kanske inte ens ska stanna vid att man kan göra sådär bara hos vänner...)
Och fartgupp, ta bort dubbla körfält, sänka hastigheter till 40 och 30 och avstängda gator.MRLINDELL skrev:
Sen gör ju vattenfall fjärrvärme och andra aktörer sitt till också för att göra en hopplös situation till rena tortyren med stora gropar i snart sagt varenda gata, och alltid en ny grop i en gata man körde på i "förrgår".
Stan (Uppsala) har blivit fullständig hopplös.
De första 3 milen kör jag på 20 minuter, sen tar det 20-30 minuter för att ta sig 2-3 km till inne i stan.
Det kostar kunden 500 spänn extra för att trafiksituationen är som den är!
Nu ingår det nog som regel i konceptet "att bo på landet" att man väldigt lätt anordnar laddning hemma.K Krille4 skrev:
Det är betydligt värre i hyresbostadsgettona.
Det kan vara bra att man begränsar till att ladda med 10A eller ev t.o.m 6A.MRLINDELL skrev:
Jag laddar hemma i Schuko-uttag och 10A, och även på vissa andra ställen.
Jag har en vana att alltid kolla om det verkar bli varmt i uttaget/kontakten, särskilt när jag laddar på ett nytt ställe, då ofta efter en 1/2 - 1 timme.
Vilket då innebär att tidningsankan i sig självt påverkar utvecklingen, färre väljer elbil ...Nötegårdsgubben skrev:
Precis, en annan form av debitering.Mikael_L skrev:
Skulle man kunna ta betalt för el på det sättet så bör det kunna inkludera även nätavgifter.
Liknande merparten av fiber/bredband där du betalar för en tjänst där nätkostnad är inkluderad i tjänsten.
Håller med till 100% och det var därför jag inte förstod varför TRJBerg tycker det är så viktigt att ha många publika laddare nära hemmet när man bor på landet?Mikael_L skrev:
/Krille
Tillgången på laddare är viktigt, olika priser, olika avstånd mm.K Krille4 skrev:
Den närmast mig är ofta ur funktion, hade varit trevligt med flera att välja bland.
Alla Elbilar levereras med Räckviddsångest som standard.