Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var billigt! Jag misstänker dock att få laddar så mycket på ett och samma nätverk om de inte har en sådan laddare nära där de bor eller jobbar.

Men gör man det är det sannolikt förmånligare än att ladda hemma för många, och synnerligen prisvärt för dem som inte har egen laddplats.
Ja, jag blev själv väldigt förvånad över den prissättningen. Jag har 18st MER laddare vid gymmet frun går på. Så det blir nog att skaffa ett kort, för laddning.
 
R Robert-san01 skrev:
Ja, jag blev själv väldigt förvånad över den prissättningen. Jag har 18st MER laddare vid gymmet frun går på. Så det blir nog att skaffa ett kort, för laddning.
Priset ökar tyvärr i juli men fortfarande billigt med 499 kr.
 
tttomten tttomten skrev:
Priset ökar tyvärr i juli men fortfarande billigt med 499 kr.
Ja, fortfarande långt under mångas självkostnad hemma.
 
Ja, den stora nackdelen med dem är väl att även om de har ett hyfsat nätverk så är laddpunkterna längs motorvägarna för små – normalt bara med en 50 kW-laddare (jag gillar egentligen 50 kW-laddare, man hinner stanna och äta, samtidigt som de är billigare än supersnabbladdare) per ställe.

Så tror man att man gör ett klipp för att ladda på långresor är man nog snett ute, men det är ju som sagt inte samma sak som att det är en dålig deal i sig.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Stoppa i sladden hemma à 10 sekunder varje dag = 61 minuter per år.
Tanka på macken à 5 minuter varannan vecka = 130 minuter per år.
Och jag var tvungen att tanka nästan varje vecka, typ 4 ggr på 5 veckor eller nåt sånt.
Men liten tank, så det kanske bara tog 4 minuter istället.
 
Apropå tidsåtgång vid snabbladdning så innebar den årliga servicen på våra fossilbilar för oljebyte osv 8 timmar utan bil per fordon. Elbilarna har längre serviceintervall, så redan där har vi tjänat in betydligt mer tid än vi lägger på snabbladdning per år.

Dessutom så måste man också köra till macken för att tanka, det är ju inte bara själva tiden det tar att tanka som ska jämföras med elbilarna som vi laddar hemma - utan tidsåtgång för mackbesök.

Vår laddkostnad hemma ligger f ö på i snitt 2:50 kr inkl allt. Året runt/dygnet runt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
En vidareutveckling som elleverantörerna sedan får göra är att utveckla system så laddar jag hos släktning/bekant/etc så ska bilen kunna skicka information till "elmätaren" att nu är min bil ansluten och den el den förbrukar ska inte debiteras fastighetsägaren utan mig. Då hade vi kunnat stänga tråden om någon svärfar som inte vill låta svärsonen ladda sin bil.
Hur göra med elöverföringsavgiften?

(Men jag skickade ett gilla på ditt inlägg, ty jag gillade tanken, och det var teknikpositivt och intressant möjlig utveckling, det kanske inte ens ska stanna vid att man kan göra sådär bara hos vänner...)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Vi har ett trafikborgarråd från Miljöpartiet med enda intresse av enkelriktatskyltar och bort med alla bilar.
Och fartgupp, ta bort dubbla körfält, sänka hastigheter till 40 och 30 och avstängda gator.
Sen gör ju vattenfall fjärrvärme och andra aktörer sitt till också för att göra en hopplös situation till rena tortyren med stora gropar i snart sagt varenda gata, och alltid en ny grop i en gata man körde på i "förrgår".
Stan (Uppsala) har blivit fullständig hopplös.
De första 3 milen kör jag på 20 minuter, sen tar det 20-30 minuter för att ta sig 2-3 km till inne i stan.
Det kostar kunden 500 spänn extra för att trafiksituationen är som den är!
 
Mikael_L
K Krille4 skrev:
Bor man på landet får man nog räkna med att man måste kunna ladda hemma om det ska fungera med elbil. Att åka några kilometer och sitta och vänta i bilen när den laddar är det nog ingen som gör frivilligt.

/Krille
Nu ingår det nog som regel i konceptet "att bo på landet" att man väldigt lätt anordnar laddning hemma.
Det är betydligt värre i hyresbostadsgettona.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Att ladda när man handlar känns som marknadsföring/PR och inte lösningen på laddning. Möjligtvis en nödlösning.
Det kan dock utvecklas...
 
  • Gilla
Rolexren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
"FUL-LADDNING" ett nytt ord ...
Elsäkerhetsverket avråder från laddning via 230V uttag.

Kan man ladda elbil i vanligt uttag? – Elsäkerhetsverket avråder från ”ful-laddning”

"De vanliga uttagen är ju gjorda för brödrost och annat”.

[länk]
Det kan vara bra att man begränsar till att ladda med 10A eller ev t.o.m 6A.
Jag laddar hemma i Schuko-uttag och 10A, och även på vissa andra ställen.
Jag har en vana att alltid kolla om det verkar bli varmt i uttaget/kontakten, särskilt när jag laddar på ett nytt ställe, då ofta efter en 1/2 - 1 timme.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...har större praktiska problem med det här fortsätter jag att tro att det i huvudsak är en tidningsanka.
Att det finns de som kör avgasbilar men överväger el och låter bli att byta pga. detta är ett annat problem.
Vilket då innebär att tidningsankan i sig självt påverkar utvecklingen, färre väljer elbil ... :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur göra med elöverföringsavgiften?

(Men jag skickade ett gilla på ditt inlägg, ty jag gillade tanken, och det var teknikpositivt och intressant möjlig utveckling, det kanske inte ens ska stanna vid att man kan göra sådär bara hos vänner...)
Precis, en annan form av debitering.
Skulle man kunna ta betalt för el på det sättet så bör det kunna inkludera även nätavgifter.
Liknande merparten av fiber/bredband där du betalar för en tjänst där nätkostnad är inkluderad i tjänsten.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ingår det nog som regel i konceptet "att bo på landet" att man väldigt lätt anordnar laddning hemma.
Det är betydligt värre i hyresbostadsgettona.
Håller med till 100% och det var därför jag inte förstod varför TRJBerg tycker det är så viktigt att ha många publika laddare nära hemmet när man bor på landet?

/Krille
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Håller med till 100% och det var därför jag inte förstod varför TRJBerg tycker det är så viktigt att ha många publika laddare nära hemmet när man bor på landet?

/Krille
Tillgången på laddare är viktigt, olika priser, olika avstånd mm.
Den närmast mig är ofta ur funktion, hade varit trevligt med flera att välja bland.

Alla Elbilar levereras med Räckviddsångest som standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.