1 445 625 läst · 23 876 svar
1446k läst
23,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Haha, låter osannolikt men fullt möjligt, lika möjligt som följande: "Jag har en vision om en vinter med snöstorm där jag har typ 1 mil i tanken och närmsta bensinstation är 3 mil bort."TRJBerg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Lite worst case då: Du kommer hem vid elva på kvällen med nästan tomt batteri och ska iväg vid klockan sex på morgonen igen. Det är vinter, och tio grader kallt.TRJBerg skrev:Jag har ingen elbil men är medveten om att jag troligen måste skaffa en om några år.
Tankarna på hur det fungerar i praktiken kom härom dan då jag lite oplanerat behövde göra en resa på 25 mil och senare på dan oväntat behövde göra en 25 mils resa igen. Med lite otur/tidsbrist hade det kunnat bli problem med en elbil. Det tar ju lång tid att ladda hemma.
Bensinpump har 3 km hemifrån och ytterligare några 12 km bort.
På dessa sju timmar hinner du med en trefasladdare på 11 kW (3*16 ampere) ladda 77 kWh. Det är hela batteriet på en VW ID4 eller Skoda Enyaq exempelvis, med en nominell räckvidd på 50 mil. Men det var ju vinter och kallt, kanske snöar också, så säg att du kommer max 20 mil i lite högre fart.
Som ytterligare problem drar värmepump, spis och annat så mycket hemma att du bara laddar med 10 ampere för att inte dra en huvudsäkring. De 77 kWh du får i på sju timmar är nu bara 10/16 av det, 48 kWh. 12,5 mils räckvidd under dessa hårda omständigheter.
På det tar du dig alltså med marginal till Gävle, Uppsala, Enköping, Västerås, Ludvika eller Borlänge från där ditt nick antyder att du bor. (Förmodligen når du Söderhamn, Stockholm, Katrineholm och Örebro också.) Där finns snabbladdare för vidare laddning längs vägen.
Ja, du kan behöva stanna och äta eller fika en stund, vilket gör att resan tar längre tid än med en dieselbil, men då pratar vi som sagt om worst case, eller i alla fall svåra omständigheter.
Så du ska inte resonera som så att det alltid är vid start du ska ladda, utan snarare var längs vägen du kan behöva ladda om du ska långt.
Edit: Bommade att det var samma dag. Då blir det förstås värre och första stinten svår att komma igång med om det är nära inpå och första resan slutar hemma. Å andra sidan har du under mer normala omständigheter en del batteri kvar i exempelbilarna ovan.
Jag är faktiskt lite förvånad att man kan ladda 77kWh på 7 timmar. Förväntade mig mindre än så. (Är inte så insatt i laddares kapacitet...)Nötegårdsgubben skrev:Lite worst case då: Du kommer hem vid elva på kvällen med nästan tomt batteri och ska iväg vid klockan sex på morgonen igen. Det är vinter, och tio grader kallt.
På dessa sju timmar hinner du med en trefasladdare på 11 kW (3*16 ampere) ladda 77 kWh. Det är hela batteriet på en VW ID4 eller Skoda Enyaq exempelvis, med en nominell räckvidd på 50 mil. Men det var ju vinter och kallt, kanske snöar också, så säg att du kommer max 20 mil i lite högre fart.
Som ytterligare problem drar värmepump, spis och annat så mycket hemma att du bara laddar med 10 ampere för att inte dra en huvudsäkring. De 77 kWh du får i på sju timmar är nu bara 10/16 av det, 48 kWh. 12,5 mils räckvidd under dessa hårda omständigheter.
På det tar du dig alltså med marginal till Gävle, Uppsala, Enköping, Västerås, Ludvika eller Borlänge från där ditt nick antyder att du bor. (Förmodligen når du Söderhamn, Stockholm, Katrineholm och Örebro också.) Där finns snabbladdare för vidare laddning längs vägen.
Ja, du kan behöva stanna och äta eller fika en stund, vilket gör att resan tar längre tid än med en dieselbil, men då pratar vi som sagt om worst case, eller i alla fall svåra omständigheter.
Så du ska inte resonera som så att det alltid är vid start du ska ladda, utan snarare var längs vägen du kan behöva ladda om du ska långt.
Edit: Bommade att det var samma dag. Då blir det förstås värre och första stinten svår att komma igång med om det är nära inpå och första resan slutar hemma. Å andra sidan har du under mer normala omständigheter en del batteri kvar i exempelbilarna ovan.
(Sedan är det lite bökigt för mig att installera en laddare, men det är ett annat problem.)
Man kan tycka det. Nu är det så att jag bor på en gård där ingående elstolpe/elmätare, boningshus (2 st), magasin och pumphus (alla med el) ligger typ 50 meter (eller mer) ifrån varandra och jag har ingen aning om var ledningarna går. Samma gäller vattenledningarna. Så det är inte bara att gräva för laddaren. Dvs utan att gräva av något.useless skrev:
Vilket gör att det blir shukoladdning med lång kabel i början i alla fall...
Elbil verkar inte vara något för dig, det gäller att se möjligheter inte bara svårigheter!TRJBerg skrev:Man kan tycka det. Nu är det så att jag bor på en gård där ingående elstolpe/elmätare, boningshus (2 st), magasin och pumphus (alla med el) ligger typ 50 meter (eller mer) ifrån varandra och jag har ingen aning om var ledningarna går. Samma gäller vattenledningarna. Så det är inte bara att gräva för laddaren. Dvs utan att gräva av något.
Vilket gör att det blir shukoladdning med lång kabel i början i alla fall...
Själv blir jag förbannad vid varje tankning och längtar efter elbilen som kanske kommer i oktober. Ser så mycket fram emot att slippa det galna dieselpriset, står gärna ut mer planering vid långa resor och betalar gärna mer per månad för att slippa de tallanglösa politikernas arbete med diverse skatter och iblandning av dynga i drivmedlet…TRJBerg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Det jag räknade på är om man kan ladda med trefas, vilket nästan alla med eget hus kan. Har man bara en fas som man laddar på (som i ett vanligt vägguttag), så får man bara ut 3,7 kW, och då 21 timmar för att ladda samma batteri fullt.
Men de resonemangen utgår från att man kan ladda med 16 ampere per fas. De hus som har minst huvudsäkring brukar ha 16 ampere. Andra vanliga nivåer är 20 och 25 A. Då har man bättre marginal för att köra andra elgrejer samtidigt, men de flesta försöker att mest ladda på natten för att man inte drar så mycket annan el då.
Men de resonemangen utgår från att man kan ladda med 16 ampere per fas. De hus som har minst huvudsäkring brukar ha 16 ampere. Andra vanliga nivåer är 20 och 25 A. Då har man bättre marginal för att köra andra elgrejer samtidigt, men de flesta försöker att mest ladda på natten för att man inte drar så mycket annan el då.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Då lär du ju ha rätt goda förutsättningar. Säkert redan ett trefasuttag vid nåt uthus där det går att sätta en laddare. Jag tycker att omständigheterna låter bra snarare än svåra.TRJBerg skrev: