J jocke31 skrev:
Hej!

vi köpte hus för fyra år sedan, det var ett visningshus så det var mer eller mindre nybyggt (2016) I huset sitter ett kök från Ballingslöv. Helt Ok, utseendemässigt men inget speciellt märkvärdigt. Nu, några år senare så börjar det hända små, men irriterande saker. En bänkskiva på köksön som släppt från stödet under, luckor som är mer eller mindre omöjliga att justera, flisor som gått i lacken och lite andra saker. Dessutom en del lösningar där vi upplever att man har valt en för enkel/billig väg helt enkelt.

Det kan sägas att vi varken har barn elker djur hemma, så vårt slitage är tämligen lågt.

I vårt förra boende satte vi in ett Kvänumkök och jag upplever att kvalitetsskillnaden är rätt stor, i ärlighetens namn. I Kvänumköket var allt perfekt injusterat och hade mycket bättre passform, stadigare och bättre lådor i massiv ek, bättre lack, bättre lådinredning med perfekt passform osv. Känns som om det i varje liten detalj håller betydligt högre kvalitet än köket från Ballingslöv.

Hur är er upplevelse av Ballingslöv, anser ni att kvaliteten är på topp?
Hur kvaliteten är beror nog på vad byggaren satt in. Vilken modell/serie är det?
Ballingslöv har olika kvaliteter med olika priser. Vet att dom har en billigare som oftast monteras i bostadsrätter och vissa hus för att hålla nere priset. Du kanske har den. Vi är iaf mycket nöjda med kvaliteten i vårt kök. Har bara hört gott om Ballingslöv.

Vi satta in ett kök från Ballingslöv när vi byggde ut huset 2016.
Fortfarande ser det ut som nytt

Dock var badrumsmöbeln betydligt sämre då lådfronterna blev fuktskadade, fick skicka dem för omlackering av lokal firma då Ballingslöv ej lätt det gå på garanti.

K Kirev skrev:
Hur kvaliteten är beror nog på vad byggaren satt in. Vilken modell/serie är det?
Ballingslöv har olika kvaliteter med olika priser. Vet att dom har en billigare som oftast monteras i bostadsrätter och vissa hus för att hålla nere priset. Du kanske har den. Vi är iaf mycket nöjda med kvaliteten i vårt kök. Har bara hört gott om Ballingslöv.
Har faktiskt ingen aning om modell/serie. Vi köpte ett visningshus direkt av Trivselhus och jag kan inte hitta denna information någonstans. Men köket är från 2016.
Härr är några bilder om någon vet vad modellen heter.
Ett modernt kök från 2016 med gråa skåp, svart bänkskiva och inbyggd häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök från 2016 med vita skåp, inbyggda vitvaror, och grå bänkskiva, med köksredskap och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
byggakök
  • Laddar…
Upplever Balingslöv som sämre än både IKEA och Epoq. Stommarna är väldigt porösa och håller knappt att skruva i

Vi tittade på ett kök från Vedum, Kvänum och Asteberg, som är platsbyggt. Upplevde följande: rätt dålig servicenivå på Vedum och bra på Kvänum och riktigt bra på Asteberg. Vi planerade till slut kök med både Kvänum och Asteberg och gick på Asteberg till slut. Jag tyckte att det var lite anmärkningsvärt att Kvänum hade högre priser och mindre flexibilitet. De hade sina modulmått och färdiga lösningar. Just det gjorde det för mig lite svårt att förstå varför vi skulle välja dom över platsbyggt alternativ.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Marcus123456 skrev:
Vi tittade på ett kök från Vedum, Kvänum och Asteberg, som är platsbyggt. Upplevde följande: rätt dålig servicenivå på Vedum och bra på Kvänum och riktigt bra på Asteberg. Vi planerade till slut kök med både Kvänum och Asteberg och gick på Asteberg till slut. Jag tyckte att det var lite anmärkningsvärt att Kvänum hade högre priser och mindre flexibilitet. De hade sina modulmått och färdiga lösningar. Just det gjorde det för mig lite svårt att förstå varför vi skulle välja dom över platsbyggt alternativ.
Intressant. Vi fick vårt Kvänumkök i vårt förra boende måttanpassat med bl a extra höga skåp och luckor pga takhöjden, dessutom med djupare skåp och lådor pga djupare bänkskiva. Tycer måttanpassning är centralt för att utnyttja ytan maximalt.

Mats-S
J jocke31 skrev:
Hur är er upplevelse av Ballingslöv, anser ni att kvaliteten är på topp?
Bara postivt, toppenkvalitet och toppenfinish.
Som gammal snickare gjorde jag allt jobb själv, allt fungerade perfekt att montera. Gedigna skåp som man kan "snickra vidare" med om det krävs, grymt rejäla frisidor.
J jocke31 skrev:
luckor som är mer eller mindre omöjliga att justera
Absolut inte, alla fronter och luckor går att justera perfekt. Däremot, om skåpen är monterade skevande av någon klantig snickare så lär du ha problem med att justera luckorna.
J jocke31 skrev:
flisor som gått i lacken
Då börjar man ju undra om du har en annan kvalitet än den som säljs till privatpersoner (som sagts i tidigare inlägg), våran lack är i nyskick.

Redigerat:
Mats-S
Z Zekesson skrev:
Upplever Balingslöv som sämre än både IKEA och Epoq. Stommarna är väldigt porösa och håller knappt att skruva i
Har jobbat både med Ballingslöv och IKEA, jämfört så är IKEA budgetkvalitet, men bra nog för många.
Porösa stommar på Ballingslöv? Skämtar du? IKEA:s är balsaträ jämfört med Ballingslöv.

• Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Bara postivt, toppenkvalitet och toppenfinish.
Som gammal snickare gjorde jag allt jobb själv, allt fungerade perfekt att montera.

Absolut inte, alla fronter och luckor går att justera perfekt. Däremot, om skåpen är monterade skevande av någon klantig snickare så lär du ha problem med att justera luckorna.

Då börjar man ju undra om du har en annan kvalitet än den som säljs till privatpersoner (som sagts i tidigare inlägg), våran lack är i nyskick.
OK, vi bytte inredning i några skåp - från hyllor till utdragbara lådor och följaktligen även gångjärn. Har skruvat och försökt få till det men det blir aldrig riktigt bra. Det kan förstås bero på att jag inte är luckjusteringsexpert också. Det medger jag gärna.
Tar dock gärna emot råd från de som är kunnigare ännjag själv om i exakt vilken ordning justeringen ska ske av gångjärnen för att det ska bli perfekt. :D

BirgitS
J jocke31 skrev:
OK, vi bytte inredning i några skåp - från hyllor till utdragbara lådor och följaktligen även gångjärn. Har skruvat och försökt få till det men det blir aldrig riktigt bra. Det kan förstås bero på att jag inte är luckjusteringsexpert också. Det medger jag gärna.
Tar dock gärna emot råd från de som är kunnigare ännjag själv om i exakt vilken ordning justeringen ska ske av gångjärnen för att det ska bli perfekt. :D
Börja med att mäta de två diagonalerna framtill på stommarna. De ska vara exakt lika långa.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag minns när jag tittade på kök att just Ballingslöv kändes snygga och bra inredningar, men att kvaliten inte kändes märkbart bättre än många betydligt billigare kök och inte alls nådde upp till de dyrare köken. Dvs dyrt märke som borde vara billigt att tillverka. Jag gissar på att deras koncept och planering är betydligt bättre än budgetmärkena, för vi planerade och fick en offert av Ballingslöv och den biten var de riktigt bra på. Vi fick ett antal bra ideer som vi tog med oss in i planeringen och tog sen ett massivträkök som kunde måttanpassas till sista millimetern på varje lucka, för ungefär samma pris som ett ballingslöv, men där ballingslöv hade fler (dyra) utdrag som vi valde bort på massivträköket både att det inte riktigt passar i stilen och där var mkt dyrare.

Lite som att Audi är en förklädd Seat. Mycket snyggare och lyxigare känsla, men egentligen inte speciellt mycket bättre?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Börja med att mäta de två diagonalerna framtill på stommarna. De ska vara exakt lika långa.
Tack. Det ska jag prova.

BirgitS BirgitS skrev:
Stommarna är väl fortfarande fabriksmonterade? Dvs inte monterade på plats som bla Ikea och Kvik.

Blum som levererar gångjärn till de flesta kökstillverkare har bruksanvisningar för de olika modellerna.

Mats-S
arneri68 arneri68 skrev:
Stommarna är väl fortfarande fabriksmonterade
Svar ja.
Men om snickaren som sätter dit dom inte har koll/kunskap så kan dom ändå skeva i framkant i vissa situationer.
J jocke31 skrev:
vilken ordning justeringen ska ske av gångjärnen
  • Justera gångjärnens infästning mot skåpet så att höjden blir korrekt mot skåpstommen.
  • Justera så att luckan matchar kanten på skåpets båda sidor
  • Justera avståndet från ytterkant skåp till luckan (så att den inte "nyper" när du stänger skåpet.
Upprepa momenten tills du har en lucka som korrekt matchar skåpet.

Här är en video som kanske förklarar bättre :)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Svar ja.
Men om snickaren som sätter dit dom inte har koll/kunskap så kan dom ändå skeva i framkant i vissa situationer.

• Justera gångjärnens infästning mot skåpet så att höjden blir korrekt mot skåpstommen.
  • Justera så att luckan matchar kanten på skåpets båda sidor
  • Justera avståndet från ytterkant skåp till luckan (så att den inte "nyper" när du stänger skåpet.
Upprepa momenten tills du har en lucka som korrekt matchar skåpet.

Här är en video som kanske förklarar bättre :)
[media]
Tack! Ska kolla och prova igen. Upplever dock problem med självstängningen kombinerad med vinkeln, dvs att det blir en glipa antingen i fram- eller bakkant. Detta kombinerat med att luckan sitter helt rakt är väldigt svårt att få till, tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.