30 914 läst · 98 svar
31k läst
98 svar
Orimlig offert från rörmokare vid badrumsrenovering?
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Skall börja med att påpeka att jag är inte hantverkare.Skumpe skrev:
Men du missari din kalkyl. För det första så har inte utbildade hantverkare så låg lön som 120 kr/h (ens om de är helt oerfarna). Det är väl snarare en mc Donaldslön.
Men sedan räknar du ut firmans kostnad för att betala denna lön, och man kan säkert ha en massa synpunkter på andra kostnader som firma nbehöver täcka utöver lönen, lokaler, verktyg, utbildning osv.
Men när du räknar fram att en debitering till kund på 350 kr skulle täcka, så missar du att firman måste betala lön till hantverkaren för en heltids arbetstid varje månad. Men INGEN firma har 100% debiterbar tid.
Hantverkaren skall ha semester, det finns mer elle mindre obligatoriska utbildningar, uppdragen går aldrig att pussla ihop exakt timme för timme, det blir alltid mer eller mindre död tid mellan varje uppdrag. Framförallt i en bransch som VVS, där det sällan arbetas mer än 4 - 8h i sträck på ett projekt, blir det med nödvändighet dödtid mellan besök hos olika kunder.
En rå gissning från mig är att man i VVS branschen kanske kan lyckas komma upp i 60- 70% debiteringsgrad. Det är alltså dessa 60 - 70% debiterbara timmar som skall täcka 100% av lönekostnaderna, och 100% av fasta overheadkostnader. Då blir de 350 kr/h som du kom fram till snarare drygt 550 kr/h. Men jag tror att du räknade för lågt på de grundläggande kostnaderna.
Läs hela tråden. Mitt inlägg du citerar handlar om vad som borde vara inte vad som är.H hempularen skrev:Skall börja med att påpeka att jag är inte hantverkare.
Men du missari din kalkyl. För det första så har inte utbildade hantverkare så låg lön som 120 kr/h (ens om de är helt oerfarna). Det är väl snarare en mc Donaldslön.
Men sedan ränar du ut firmans kostnad för att betala denna lön, och man kan säkert ha en massa synpunkter på andra kostnader som firma nbehöver täcka utöver lönen, lokaler, verktyg, utbildning osv.
Men när du räknar fram att en debitering till kund på 350 kr skulel täcka, så missar du att firman måste betala lön till hantverkaren för en heltids arbetstid varje månad. Men INGEN firma har 100% debiterbar tid.
Hantverkaren skall ha semester, det finns mer elle mindre obligatoriska utbildningar, uppdragen går aldrig att pussla ihop exakt timme för timme, det blir alltid mer eller mindre död tid mellan varje uppdrag. Framförallt i en bransch som VVS, där det sällan arbetas mer än 4 - 8h i sträck på ett projekt, blir det med nödvändighet dödtid mellan besök hos olika kunder.
En rå gissning från mig är att man i VVS branschen kanske kan lyckas komma upp i 60- 70% debiteringsgrad. Det är alltså dessa 60 - 70% debiterbara timmar som skall täcka 100% av lönekostnaderna, och 100% av fasta overheadkostnader. Då blir de 350 kr/h som du kom fram till snarare drygt 550 kr/h. Men jag tror att du räknade för lågt på de grundläggande kostnaderna.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Jo men du kommer inte ifrån problemet med debiteringsgrad, såvida du inte menar att någon skall tjäna 120 kr/h men bara de timmar firman lyckas skicka dig på uppdrag?
SSkumpe skrev:
"Skumpe skrevu, så länge ditt fack blockerar företag som tar in billigare arbetskraft så föreslår jag att du spar dina lustigheter. Det är kartellfasoner.
Låt mig ta hit vem jag vill och betala vad jag vill så kan vi snacka. Eller va det inte "tillgång och efterfrågan" ni sa?"
Du är fan underhållning du Kör hårt Den högra handen vet inte vad den vänstra gör! Det är Blå tåget som gjort den va! Bra låt
Underhållningen består mest av hur du själv framstår. Ditt fack =/= alla fack.B Berntpeter skrev:S
"Skumpe skrevu, så länge ditt fack blockerar företag som tar in billigare arbetskraft så föreslår jag att du spar dina lustigheter. Det är kartellfasoner.
Låt mig ta hit vem jag vill och betala vad jag vill så kan vi snacka. Eller va det inte "tillgång och efterfrågan" ni sa?"
Du är fan underhållning du Kör hårt Den högra handen vet inte vad den vänstra gör! Det är Blå tåget som gjort den va! Bra låt
Det är ju fritt att begära in offerter och inte behövs någon ockerlag ens diskuteras i TS fall då det är fritt att välja vilken offert man ev väljer att gå vidare med.T tobiast skrev:I det svenska girighetssamhället är en fungerande ockerlag nödvändig om man vill ha ett någorlunda etiskt reglerat samhälle. Politikerna är dessvärre lika kriminellt sinnade och befriade från etiska principer som företagarna, varför de inte förstår detta behov. Ockerlagen används inte, det är i princip en ickelag och när den använts vid någotr enstaka tillfälle har det handlat om räntor. Frågan har lyfts politiskt av enskilda politiker men tack vare en obefintlig journalistkår har aldrig frågan lyfts upp i offentlighetens ljus och lagstiftarna satts under press att åtgärda bedrägerisämhället.
Diskuterar man och har direkta åsikter om vad som "borde räcka" i lön åt en anställd människa med den eller den utbildningen är det ju faktiskt av intresse, som referens, vad man tjänar själv.Skumpe skrev:
Se inlägg #51 om du har glömt.
Varför? Man får inte ha åsikter annars? Varför begränsa dig till lön? Får du ha åsikter om något alls du inte själv erfar personligen?Fotografen skrev:
Referensen du letar efter är inte min lön utan förhållandet mellan utbildning, ansvar och lön. Du är nyfiken, det är förståeligt. Du är inte ensam. Det har inte med diskussionen att göra.
Det första som slår mig, är att jag valt fel yrke.A arasmus skrev:Vi hade bestämt oss för ett företag som skall renovera ett badrum i vår källare till fastpris, men skulle ha rörmokaren fakturera separat men ändå helentrepenad så att säga. Nu fick vi en offert från rörmokaren och jag tycker det låter väldigt dyrt. Det är inget speciellt alls, dra nya rör-i-rör från stammarna som går i taket i badrummet och sen byta ut brunnen (exklusive bilning) och ansluta toalett till stammen precis bredvid. För detta vill de ha 50000 inkl moms och 10% påslag. Jag tycker det låter helt orimligt. Vad tänker ni? Vet att någon nu kommer svara typ "jag bor i Torpshammar och vår grannes kompis renoverade hela vårt badrum svart för 20000 2001" Kul för dig förstås, men detta rör Göteborg och ett stort och ordentligt (hoppas jag) företag till dagens hemska priser.
Du inser inte att det du beskriver ovan är ditt eget agerande i denna tråd?Skumpe skrev:Varför? Man får inte ha åsikter annars? Varför begränsa dig till lön? Får du ha åsikter om något alls du inte själv erfar personligen?
Referensen du letar efter är inte min lön utan förhållandet mellan utbildning, ansvar och lön. Du är nyfiken, det är förståeligt. Du är inte ensam. Det har inte med diskussionen att göra.
Har lagt några meter rör genom åren. Arbetar som anläggare. Jag har även renoverat mitt eget badrum. Så jag vet. Blir ändå imponerad av anbudet här o snacket om 800 i timmen.F fribygg skrev:
Det är ju en jävla tur man är händig själv