Byggt en liten vagn att lägga förhöjningsringen till keramikugnen på.
Rund trävagn med hjul intill keramikugn i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BlueX och 3 till
  • Laddar…
nikasp
FredrikR FredrikR skrev:
Gissar på en Karu12.
Har kört Koda16 i snart ett år, lätt och bra resultat. :ok:
Kör du gasol? Lite nyfiken på den varianten.
 
nikasp nikasp skrev:
Kör du gasol? Lite nyfiken på den varianten.
Yes, ytterligare en fördel att man numer inte behöver steka klart köttet som är på grillen när den tuben tar slut. ;)
Skämt åsido, det tar ca 20min att värma upp till ~430grader, kört den på inglasade altanen i vinter och då har strålningsvärmen värmt upp hela altanen.
Tänkte snickra ett bord, gjuta skiva, men gjutning blev obra, så jag surade ur och köpte ett Oonibord där den står nu, till sommarn blir det ett överdrag över ugn och bord.
Har Oonis "stora" perforerade spade, aldrig några problem med pizza av eller på.
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vilken variant? Ved, pellets eller gasol? Är lite sugen på en sådan, svågrarna har en för ved och blir ju rejält goda pizzor!
Ooni Karu12, använder ved. Gör kaffeved av ett par björkklabbar och det räcker till en hel kväll. Den är så liten att det bara är att vika in benen och lyfta av skorstenen så får den plats på en hylla! Finns gasoltillsatts till den men ser bara nackdelar med det.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Bygger en arbetsbänk/outfeed table/bordssågsbord. Provkörde min nyanlända pocket hole jig från Kina, väldigt bra kvalitet på allt förutom de få skruvarna som följde med samt bitset, men det går att köpa nytt! Kommer nog bli välanvänd i framtiden
 
  • Halvfärdig träarbetsbänk med tvingar i ett rörigt garage under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörndetalj av en arbetsbänk under konstruktion med pocket holes, omgiven av verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av en arbetsbänk med en ny pocket hole jig fäst på en träplanka, omgiven av verktyg och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BlueX och 6 till
  • Laddar…
Låtit lilla 12v bekänna färg men den tuffar på
Ny golvplanka kapad med sticksåg intill befintligt trägolv och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var nog dags att byta golvplanken
Gammal och sliten trägolvplanka med sprickor och tecken på förfall, redo att bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt att kapa skivor
Bosch 12V cirkelsåg för byggprojekt på ett golvplank med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BlueX och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Många verktyg har varit framme för att montera denna låda på hjullastaren (köpt för länge sen på loppis, tror det är en sån som sitter under flaket på en (lätt) lastbil.

Monterad låda på ett stag över hjulet av en gul hjullastare, med verktyg och leksak i förarhytten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterad verktygslåda på sidan av en gul hjullastare med diverse verktyg och utrustning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som jag anade blev det lite svajigt bara monterad (med gummidistanser) i skärmens fästen så fick komplettera med ett stag på ovansidan, det enda jag hittade till stag var en kort bit rätskiva som sett sina bättre dar, knåpade ihop en gummiupphängning mot maskinen, inte snyggt men tror det kan funka…

Blev att rota fram många sällanverktyg (för mig): metallbandsåg, nittång och sjukt långa nitar, gängtappar & -apparat etc etc. Enda ”besvikelsen” var att jag inte fick test mutternittången - vore kul att se om/hur bra den funkar (aldrig använt den)
 
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Nu blev det inga foton tagna men...
Jag tog fram lövblåsen för att blåsa fälgarna torra på Volvon. :cool: Funkade, kanske lite brett blås men.
Vit Volvo parkerad på grusuppfart med rentvättade fälgar framför rött hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättade fruns bil också, såg att nån tipsade om fälgtvätt från Mac serien, alltså samma fabrikat som Prickbort vilket jag anser är en grym avfettning. (y)
Bra pris på fälgtvätt på Dollarstore.
Bra pris på Prickbort på Rusta.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Cheesen
ullberg ullberg skrev:
Många verktyg har varit framme för att montera denna låda på hjullastaren (köpt för länge sen på loppis, tror det är en sån som sitter under flaket på en (lätt) lastbil.

[bild]

[bild]

som jag anade blev det lite svajigt bara monterad (med gummidistanser) i skärmens fästen så fick komplettera med ett stag på ovansidan, det enda jag hittade till stag var en kort bit rätskiva som sett sina bättre dar, knåpade ihop en gummiupphängning mot maskinen, inte snyggt men tror det kan funka…

Blev att rota fram många sällanverktyg (för mig): metallbandsåg, nittång och sjukt långa nitar, gängtappar & -apparat etc etc. Enda ”besvikelsen” var att jag inte fick test mutternittången - vore kul att se om/hur bra den funkar (aldrig använt den)
Är det en sån där skelleftetraktor?
 
Lägger ekparkett i trappan, många sköna vinklar att jobba med
Kör planhyvlad ek som trappnos.

Installation av ekparkett och trappnos i trappa, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsrum med verktyg och material för att lägga ekparkett i en trapp, inkluderar en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ekparkett på trappsteg med vita trappnosar, renoveringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange_64 och 21 till
  • Laddar…
ullberg
Cheesen Cheesen skrev:
Är det en sån där skelleftetraktor?
Ja, vet inte om det finns andra tillverkare från skellefte som uttrycket också används till men denna har mycket riktigt sitt ursprung i de två bröderna Lundbergs mekaniska verkstad.

/U
 
Fixat ett backjobb. För 27 år sedan installerade jag en vinsch. Nu är den utsliten. Så det var bara att hugga i och byta.
Nyinstallerad vinsch framför båthus, gamla spår och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skog växer dock fort och stigen jag kunde köra traktor på för 27 år sedan krävde nu en hel del skogsavverkning för att bli farbar. Så det blev att släpa skrotet genom skogen till en mer tillgänglig plats istället. Tirfor-block är bra grejer.
Nyinstallerad vinsch bredvid gamla järnvägsräls i skog med blåa tunnor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny vinsch på plats. Denna vägde max hälften av den gamla, så det gick betydligt lättare på detta hållet.
Nyinstallerad vinsch i en skogsmiljö för att dra upp båtar, omgiven av verktyg och skrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är då syftet med detta? Jo, att ta upp båtar.
Båt placerad på en gammal rälsbaserad båtupptagningsanordning vid en stenig strandkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser dock ut att finnas behov av lite rälsservice också. Det får bli en annan dag.
 
  • Gilla
corre och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
ullberg ullberg skrev:
Ja, vet inte om det finns andra tillverkare från skellefte som uttrycket också används till men denna har mycket riktigt sitt ursprung i de två bröderna Lundbergs mekaniska verkstad.

/U
Tyckte jag kände igen maskintyper... Bakvänd som tusan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Justerade in sinkjiggen. 3-dimensionell vinkelhake var användbar. Nu blir det tajta förband, och delarna sitter kant i kant (glömde ta kort på det, dock).

3-dimensionell vinkelhake justeras på en sinkjigg för precision i träarbeten, med måttstock och skruvmejsel i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
B BlueX skrev:
Justerade in sinkjiggen. 3-dimensionell vinkelhake var användbar. Nu blir det tajta förband, och delarna sitter kant i kant (glömde ta kort på det, dock).

[bild]
Sådan skulle man allt haft! (y)
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.