712 396 läst · 11 006 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Har haft den passaten sen -11 tror jag
Bytt
Kamrem
Bromsbelägg
Skivor bak
Fjädrar runt om (brusten fjäder fram, bytte båda fram och bilen blev jättehög så bytte bak för att få den jämnhög)
Bärarmar bak (dåliga bussningar, drar mycket husvagn)
Lagat avgas 2ggr (2 gånger bytt klämma, 1gång svetsat efter jag åkt för länge med trasig klämma)
2 krängningsstag fram
1 handbromsmotor
Det är nog allt på 11år förutom olja och div filter
Nackdelar: rosten så klart, trasig torkarmotor till bakrutan, troligtvis trasig kablage i dörr då det inte går att låsa upp med fjärr men låsa går)
Överlag väldigt nöjd förutom rosten.
Bytt
Kamrem
Bromsbelägg
Skivor bak
Fjädrar runt om (brusten fjäder fram, bytte båda fram och bilen blev jättehög så bytte bak för att få den jämnhög)
Bärarmar bak (dåliga bussningar, drar mycket husvagn)
Lagat avgas 2ggr (2 gånger bytt klämma, 1gång svetsat efter jag åkt för länge med trasig klämma)
2 krängningsstag fram
1 handbromsmotor
Det är nog allt på 11år förutom olja och div filter
Nackdelar: rosten så klart, trasig torkarmotor till bakrutan, troligtvis trasig kablage i dörr då det inte går att låsa upp med fjärr men låsa går)
Överlag väldigt nöjd förutom rosten.
På tal om Passat så äger jag en Tdi -98 som vi köpte 01 när den gått 6000 mil. Idag har den passerat 60000 och så mycket service har den inte fått heller. Jag har aldrig lämnat den på service men varit noga med att byta olja på 1000 mil. Första gångerna märkte jag att det inte fanns mycket olja kvar, man skulle tydligen kolla och fylla lite då och då, men det glömmer man ju. Gick över till delsyntet vid ca 10000 mil och efter det finns oljan kvar när man byter. Övrigt som gjorts är byte av bakstötdämpare 2 ggr, styrväxel, batteri, bakrutetorkarmotor, framlysen och bakaxelupphängning samt någon grej som gick sönder så den tömde ut all motorolja. Totalt dessa reparationer, kanske 25000 kr. Man får köra hårt för att den ska dra i sig 0,6 l/mil så det har varit en sparbössa den bilen. Kvalitén kanske är sämre på nyare bilar?
Några kanske tror att jag har nått mot själva bilen Passat.
Nä då, det är en trevlig farkost att åka i, bara jag slipper meka med den.
Jag har mest skruvat Japanskt, där man behöver 10, 12, 14, 17 och en stjärnmejsel, så kan man skruva isär bilen i molekyler, man behöver inte nån bok, och grejerna går att komma åt. Amerikaner är likvärdiga fast då behöver man verktyg i tum.
När jag bytte kamrem på en Passat 1,8T hade jag plockat fram alla verktyg jag ägde, och köpt några till.
Varför göra saker svårt, när man kan göra det enkelt ??
Nä då, det är en trevlig farkost att åka i, bara jag slipper meka med den.
Jag har mest skruvat Japanskt, där man behöver 10, 12, 14, 17 och en stjärnmejsel, så kan man skruva isär bilen i molekyler, man behöver inte nån bok, och grejerna går att komma åt. Amerikaner är likvärdiga fast då behöver man verktyg i tum.
När jag bytte kamrem på en Passat 1,8T hade jag plockat fram alla verktyg jag ägde, och köpt några till.
Varför göra saker svårt, när man kan göra det enkelt ??
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
På tal om Passat och mekande med densamma:
Jag hade under några år en Passat -97 med 110 hk turbodiesel. Den hade gått över 20 000 mil vid inköp men krävde ändå inte speciellt mycket reparationer. Vattenpumpen började läcka när det var dags för kamremsbyte, det lämnade jag in den för annars fixade jag mekandet själv.
När jag hade haft den en par år började plötsligt laddningslampan att lysa. En enkel mätning visade att generatorn inte laddade, jag kollade på kolen som var helt slut och noterade även att kolbanorna på rotorn var skrovliga. Jag offrade några tior på nya kol, och det hjälpte naturligtvis inte när det var skrovliga kolbanor, nästan som fåror i dem. Ny generator behövde införskaffas, Mekonomen och Autoexperten hade utbytes för 6-7 tusen, bara för generatorn alltså, något jag tyckte var i saftigaste laget och försökte hitta något mer prisvärt. Valet föll på en firma som själv renoverade och sålde generatorer, tror jag gav 1 100 för en utbytes.
Motorn i Passaten var längsmonterad och när man öppnade huven var generatorn det första man såg tronande högst upp. Borde ha varit plättlätt att byta ut den, men se där hade ingenjörerna i Wolfsburg tänkt till för att försvåra för hemmameckare. Generatorns undre fästskruv, av den långa varianten som var hela generatorns längd och lite till, behövde dras ur framåt och där tog det stopp mot kylaren! Bakåt fanns det hur mycket plats som helst, konstruktionen måste ha gjorts på ren djävelskap. Jag fick lära mig hur man sätter en Passatfront i så kallat serviceläge, det var en del pyssel men det löste sig till slut. Nya generatorn monterade jag med undre fästskruven från andra hållet, om den skulle behöva tas bort igen. Hela operationen företogs i "blå hallen" på vintern, jag var inte jätteglad hela tiden men väldigt nöjd när det äntligen var klart.
Jag hade under några år en Passat -97 med 110 hk turbodiesel. Den hade gått över 20 000 mil vid inköp men krävde ändå inte speciellt mycket reparationer. Vattenpumpen började läcka när det var dags för kamremsbyte, det lämnade jag in den för annars fixade jag mekandet själv.
När jag hade haft den en par år började plötsligt laddningslampan att lysa. En enkel mätning visade att generatorn inte laddade, jag kollade på kolen som var helt slut och noterade även att kolbanorna på rotorn var skrovliga. Jag offrade några tior på nya kol, och det hjälpte naturligtvis inte när det var skrovliga kolbanor, nästan som fåror i dem. Ny generator behövde införskaffas, Mekonomen och Autoexperten hade utbytes för 6-7 tusen, bara för generatorn alltså, något jag tyckte var i saftigaste laget och försökte hitta något mer prisvärt. Valet föll på en firma som själv renoverade och sålde generatorer, tror jag gav 1 100 för en utbytes.
Motorn i Passaten var längsmonterad och när man öppnade huven var generatorn det första man såg tronande högst upp. Borde ha varit plättlätt att byta ut den, men se där hade ingenjörerna i Wolfsburg tänkt till för att försvåra för hemmameckare. Generatorns undre fästskruv, av den långa varianten som var hela generatorns längd och lite till, behövde dras ur framåt och där tog det stopp mot kylaren! Bakåt fanns det hur mycket plats som helst, konstruktionen måste ha gjorts på ren djävelskap. Jag fick lära mig hur man sätter en Passatfront i så kallat serviceläge, det var en del pyssel men det löste sig till slut. Nya generatorn monterade jag med undre fästskruven från andra hållet, om den skulle behöva tas bort igen. Hela operationen företogs i "blå hallen" på vintern, jag var inte jätteglad hela tiden men väldigt nöjd när det äntligen var klart.
Jo, mycket moment 22 i den där bilmodellen. En av de 4 bärarmarna i framvagnen har samma sak, skruven går inte att få ur för karossen sitter ivägen, vore den istoppad från andra hållet vore det enkelt, nu får man riva hela framvagnen för att få bort den.B Blazermannen skrev:På tal om Passat och mekande med densamma:
Jag hade under några år en Passat -97 med 110 hk turbodiesel. Den hade gått över 20 000 mil vid inköp men krävde ändå inte speciellt mycket reparationer. Vattenpumpen började läcka när det var dags för kamremsbyte, det lämnade jag in den för annars fixade jag mekandet själv.
När jag hade haft den en par år började plötsligt laddningslampan att lysa. En enkel mätning visade att generatorn inte laddade, jag kollade på kolen som var helt slut och noterade även att kolbanorna på rotorn var skrovliga. Jag offrade några tior på nya kol, och det hjälpte naturligtvis inte när det var skrovliga kolbanor, nästan som fåror i dem. Ny generator behövde införskaffas, Mekonomen och Autoexperten hade utbytes för 6-7 tusen, bara för generatorn alltså, något jag tyckte var i saftigaste laget och försökte hitta något mer prisvärt. Valet föll på en firma som själv renoverade och sålde generatorer, tror jag gav 1 100 för en utbytes.
Motorn i Passaten var längsmonterad och när man öppnade huven var generatorn det första man såg tronande högst upp. Borde ha varit plättlätt att byta ut den, men se där hade ingenjörerna i Wolfsburg tänkt till för att försvåra för hemmameckare. Generatorns undre fästskruv, av den långa varianten som var hela generatorns längd och lite till, behövde dras ur framåt och där tog det stopp mot kylaren! Bakåt fanns det hur mycket plats som helst, konstruktionen måste ha gjorts på ren djävelskap. Jag fick lära mig hur man sätter en Passatfront i så kallat serviceläge, det var en del pyssel men det löste sig till slut. Nya generatorn monterade jag med undre fästskruven från andra hållet, om den skulle behöva tas bort igen. Hela operationen företogs i "blå hallen" på vintern, jag var inte jätteglad hela tiden men väldigt nöjd när det äntligen var klart.
Enklast vore om man vid konstruktion tänkte att grejerna behöver bytas. Men sån finns inte idag, det ska bara gå fort att bygga bilen.useless skrev:
Tror inte man kommer åt att kapa den aktuella skruven.
Ford hade oxå en sån där skruv på Mondeo. Enklast var att slå en buckla i hjulhuset så man fick ut skruven, sen lyfta matta i bilen och slå tillbaka bucklan (och givetvis rostskydda efteråt)
Annars var man tvingad att lossa framvagnsbalken och sänka framvagnen en bit.
Värst i detta ämne är nog Volvo 260 med PRV 6an. Det var enklare att skruva ur instrumentbrädan och borra stora hål i torpedväggen för att få ur kamaxlarna, än att lyfta topplocken på motorn.
Jag hade liknande problem på en Kia med Rovers KV6-motor. Man hade placerat den så att bakre cyllinderraden var näst intill vågrät och pekade rakt in i torpedväggen. Det var mindre än en dm mellan torpedväggen och ventilkåpan. Tändstiften satt längst ner i 15 cm djupa hål i ventilkåpan, så för att komma åt de bakre stiften övervägde jag på alvar att borra hål från kupén...
Efter en dags jobb fick jag ur stiften genom att borra ett litet hål i tändstiftshylsan och fästa en nylonlina där. Sen kunde man med lite fingerfärdighet peta in hylsan i hålet och fylla på med två korta förlängare och precis få dit spärrskaftet. När man skruvat lös stiftet fick man fiska ut grejerna med linan.
Den motorn har för övrigt tre kamremmar... Hur en av världens största bil- och motortillverkare kunde komma på att det var en bra idé att stoppa in den i sina bilar förstår jag inte.
Efter en dags jobb fick jag ur stiften genom att borra ett litet hål i tändstiftshylsan och fästa en nylonlina där. Sen kunde man med lite fingerfärdighet peta in hylsan i hålet och fylla på med två korta förlängare och precis få dit spärrskaftet. När man skruvat lös stiftet fick man fiska ut grejerna med linan.
Den motorn har för övrigt tre kamremmar... Hur en av världens största bil- och motortillverkare kunde komma på att det var en bra idé att stoppa in den i sina bilar förstår jag inte.