P PFA skrev:
Du har möjligtvis ingen bild (från sidan) som visar hur det ser ut när 58cm stekhällen står på plats?

Hur tjock är betongskivan?

Ser att du har gjort ett urtag i regeln för rören och reglagen precis under skivan. Är din tanke att lyfta på betongskivan när du ska ställa in brännaren för vinterförvaring eller kan man få ut den på annat sätt (dra brännaren bakåt och lirka ut den underifrån)?
Näe tyvärr ingen bild, med den stod på korta ben som finns o köpa... man kan bulta fast den i plåten så står den stadigt.

Ca 30mm tjock , man kan göra den tjockare, men den blir oxå mycket tyngre.

Regeln under reglagen är mer en förstärkning, den måste man kunna lossa på för att ta bort murrikkan eller så gör man hålet bredare så slang m.m. lättare går och lirka igenom!
 
P Patrik Frisk skrev:
Näe tyvärr ingen bild, med den stod på korta ben som finns o köpa... man kan bulta fast den i plåten så står den stadigt.

Ca 30mm tjock , man kan göra den tjockare, men den blir oxå mycket tyngre.

Regeln under reglagen är mer en förstärkning, den måste man kunna lossa på för att ta bort murrikkan eller så gör man hålet bredare så slang m.m. lättare går och lirka igenom!
P Patrik Frisk skrev:
Näe tyvärr ingen bild, med den stod på korta ben som finns o köpa... man kan bulta fast den i plåten så står den stadigt.

Ca 30mm tjock , man kan göra den tjockare, men den blir oxå mycket tyngre.

Regeln under reglagen är mer en förstärkning, den måste man kunna lossa på för att ta bort murrikkan eller så gör man hålet bredare så slang m.m. lättare går och lirka igenom!
Japp, jag har beställt en med korta ben. Tänkte mer på hur det ser ut när stekhällen (järnet) står på brännaren. Urtaget du hade gjort i skivan var ju 59 cm har jag för mig och i kombination med skivans tjocklek så hade det varit intressant att se hur stekhällen står i förhållande till skivan.
 
P PFA skrev:
Japp, jag har beställt en med korta ben. Tänkte mer på hur det ser ut när stekhällen (järnet) står på brännaren. Urtaget du hade gjort i skivan var ju 59 cm har jag för mig och i kombination med skivans tjocklek så hade det varit intressant att se hur stekhällen står i förhållande till skivan.
Aha... nu förstod jag... näe ingen sådan bild, tyvärr... har letat igenom hela bildarkivet!
 
P Patrik Frisk skrev:
Aha... nu förstod jag... näe ingen sådan bild, tyvärr... har letat igenom hela bildarkivet!
Det är lugnt, tack för att du kollade! Tänker mig en skiva på 30-35 mm, så med samma håldiameter som du har blir det säkert bra. Stekhällen hamnar ganska nära skivan när den står på brännaren som jag förstod på dig.
 
P PFA skrev:
Det är lugnt, tack för att du kollade! Tänker mig en skiva på 30-35 mm, så med samma håldiameter som du har blir det säkert bra. Stekhällen hamnar ganska nära skivan när den står på brännaren som jag förstod på dig.
Ja den ser ut o ligga i liv med betongen nästan. Man kan justera höjden på plåten med gängstängerna .
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Får man ha gasolflaskan under brännaren när man eldar? Har för mig jag har läst någonstans att man inte får det.
 
P PFA skrev:
Får man ha gasolflaskan under brännaren när man eldar? Har för mig jag har läst någonstans att man inte får det.
Inte om det är skåp.
 
  • Gilla
Patrik Frisk
  • Laddar…
P PFA skrev:
Får man ha gasolflaskan under brännaren när man eldar? Har för mig jag har läst någonstans att man inte får det.
Det rekomenderas inte att ha flaskan i skåp under ex grillen... sen så råder den sällsynta i dag suntförnuft!!
 
P Patrik Frisk skrev:
Det rekomenderas inte att ha flaskan i skåp under ex grillen... sen så råder den sällsynta i dag suntförnuft!!
K Kane skrev:
Inte om det är skåp.
Okej, hur definieras ett skåp? Fyra väggar, botten och tak, dvs instängd? Får den stå så som du, Patrik, har byggt?
 
P PFA skrev:
Okej, hur definieras ett skåp? Fyra väggar, botten och tak, dvs instängd? Får den stå så som du, Patrik, har byggt?
Gasol måste stå i ventilerat utrymme...
Då en gasolflaska har en övertrycksventil som släpper ur övertryck i flaskan vid en viss temp(dålig koll på vilken) , så kan det vara dumt att flaskan står instängd där det blir varmt och dålig vent... plus att man har en öppen låga i närheten...
Sen som sagt suntförnuft...
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Gasol måste stå i ventilerat utrymme...
Då en gasolflaska har en övertrycksventil som släpper ur övertryck i flaskan vid en viss temp(dålig koll på vilken) , så kan det vara dumt att flaskan står instängd där det blir varmt och dålig vent... plus att man har en öppen låga i närheten...
Sen som sagt suntförnuft...
Låter rimligt. Samma krav oavsett om gasolen/brännaren används eller ej, dvs flaskan ska alltid stå i ett ventilerat utrymme?
 
P PFA skrev:
Låter rimligt. Samma krav oavsett om gasolen/brännaren används eller ej, dvs flaskan ska alltid stå i ett ventilerat utrymme?
Verkar överdrivet om det inte finns något som kan antända gasen.
 
P PFA skrev:
Låter rimligt. Samma krav oavsett om gasolen/brännaren används eller ej, dvs flaskan ska alltid stå i ett ventilerat utrymme?
Jag skulle inte chansa iaf
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
K Kane skrev:
Verkar överdrivet om det inte finns något som kan antända gasen.
Nej, det är inte överdrivet. Alla ”förvaringslådor/skåp/utrymmen” för gasol skall ha ventilation. Storleken på ventilationen beror på hur stort utrymmets golvyta är.
 
Redigerat:
  • Gilla
PFA och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Frisk skrev:
Näe tyvärr ingen bild, med den stod på korta ben som finns o köpa... man kan bulta fast den i plåten så står den stadigt.

Ca 30mm tjock , man kan göra den tjockare, men den blir oxå mycket tyngre.

Regeln under reglagen är mer en förstärkning, den måste man kunna lossa på för att ta bort murrikkan eller så gör man hålet bredare så slang m.m. lättare går och lirka igenom!
Snyggt bygge!
Ska göra något liknande och har några frågor som du kanske kan svara på?

Din bänkskiva är vad jag förstått ca 30mm tjock, hade den kunnat vara tjockare tror du? Eller hade rören till reglaget ”slagit i” bänkskivan då? För man vill ju att brännarna och stöden för själva stekpannan ska va en bit ovanför skivan.

Är osäker ifall jag ska köra 30mm eller göra det enkelt och göra ramen med 45-reglar. Men är rädd för att brännaren kommer hamna för långt ned då.

Har du för övrigt något tips på vad för betong man ska använda? Hört expanderbetong och finbetong men du kanske kan länka till det du körde med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.