101 188 läst · 479 svar
101k läst
479 svar
Gäster laddar sin elbil hos mig
Visst är det så. Och föreningen funderar på att installera minst fyra Lång/kortidsladdare. Då förmodligen dragning och förberedelse till samtliga platser skulle bli för dyrt. För att undvika mer för samfälligheten så kan elbolaget begära elkostnader mot kunden. En med mer kunskap i frågan ska på måndag komma och titta. Då kanske han rekommenderar fler laddare.@ @ndreas skrev:
Processen har gått ganska fort. För två år fanns alternativen med förmånsbilar. Nästa år kommer tydligen de flesta bolag bara att erbjuda bilar med el alternativ. Tydligen tar det nu 8 månader för att få tillstånd från lantmäteriet. Sedan återstår ev bidrag från Naturvårdsverket etc. Föreningen skickade ut förfrågan för några år sedan när folk skulle skaffa elbil inom olika tidsåldrar. Och då var intresset lågt.
Redigerat:
Tar ni betalt för maten också när ni har gäster???
Borde komma en app där man klistrar en qr kod på laddaren, för att låsa upp och ladda så scannar gästen koden och får därefter ladda och kostnaden dras på hens konto. Bra för de som har en firmabil man laddar hemma osv. De flesta integrerade laddare borde ha ett API som möjliggör detta...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 718 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 718 inlägg
Just det här att kupevärmaren drar mindre när temperaturen ökar känns lite som en försäljningssak, skillnaden är inte enorm.
Jag har en Defa Termini 1700. Den är alltså på 1700 W, när det är -25, men "bara" 1350 W när det är +25. Detta gäller läge 2, då det är maxeffekt. Normalt kör jag den på läge 1 och då är siffrorna istället 830 W respektive 650 W, dvs den drar mindre när det blir varmare, men då jag sällan har -25 och aldrig värmer bilen till +25 så rör sig väl mina siffror kanske från 800 W till 700 W. Det räcker för mig. Beroende på utetemperatur så kör jag 1 till 2 timmar. Är det kallt så kör jag hellre 2 timmar med den lägre effekten än 1 timme på max. Lägre belastning på anläggningen, men framförallt blir motorn lite varmare (mindre kall) på det sättet.
2 timmar blir då 1 kWh för motorvärmaren och 1,4 kWh för kupévärmaren och vanligare kör jag 1 timme för totalt 1,2 kWh. Något säger mig att den som vill jämföra det med att ladda elbil (eller för all del hybridbil) får svårt att få ihop det.
Jag har en Defa Termini 1700. Den är alltså på 1700 W, när det är -25, men "bara" 1350 W när det är +25. Detta gäller läge 2, då det är maxeffekt. Normalt kör jag den på läge 1 och då är siffrorna istället 830 W respektive 650 W, dvs den drar mindre när det blir varmare, men då jag sällan har -25 och aldrig värmer bilen till +25 så rör sig väl mina siffror kanske från 800 W till 700 W. Det räcker för mig. Beroende på utetemperatur så kör jag 1 till 2 timmar. Är det kallt så kör jag hellre 2 timmar med den lägre effekten än 1 timme på max. Lägre belastning på anläggningen, men framförallt blir motorn lite varmare (mindre kall) på det sättet.
2 timmar blir då 1 kWh för motorvärmaren och 1,4 kWh för kupévärmaren och vanligare kör jag 1 timme för totalt 1,2 kWh. Något säger mig att den som vill jämföra det med att ladda elbil (eller för all del hybridbil) får svårt att få ihop det.
Undvik en lösning där elbolaget ska debitera elbilsanvändarna.S slurppe99 skrev:Visst är det så. Och föreningen funderar på att installera minst fyra Lång/kortidsladdare. Då förmodligen dragning och förberedelse till samtliga platser skulle bli för dyrt. För att undvika mer för samfälligheten så kan elbolaget begära elkostnader mot kunden. En med mer kunskap i frågan ska på måndag komma och titta. Då kanske han rekommenderar fler laddare.
Processen har gått ganska fort. För två år fanns alternativen med förmånsbilar. Nästa år kommer tydligen de flesta bolag bara att erbjuda bilar med el alternativ. Tydligen tar det nu 8 månader för att få tillstånd från lantmäteriet. Sedan återstår ev bidrag från Naturvårdsverket etc. Föreningen skickade ut förfrågan för några år sedan när folk skulle skaffa elbil inom olika tidsåldrar. Och då var intresset lågt.
Ja bästa ekonomin blir det att rodda allt i egen regi. Annars är det ytterligare en part som har tänkt tjäna pengar.@ @ndreas skrev:
Men att hålla det i egen regi kostar dock lite egen tid, det måste man ha med sig.
Försök få de som vill ha laddarna att ta ansvar för driften.
Att förutsätta att man utan kompensation ska ladda sin bil hos sitt värdpar, är imbecillt, jag håller med.Nötegårdsgubben skrev:
Varför då?@ @ndreas skrev:
Om föreningen skall ta betalt för förbrukningen måste man momsregistrera föreningen. Är man inte momsregistrerad sedan tidigare är det ett jox. Om man sedan har en förvaltningsfirma som skall sköta faktureringen blir det snordyrt. Att göra allt i egen regi är inte så vanligt nuförtiden.
Slottsbäcksväktarn skrev:
Kan väl säga så här.... Idag kanske det finns "snåla" personer i föreningen som tänker att "jag har ingen elbil så JAG ska då inte betala för något jag inte använder". Men sannolikt kommer "alla" utom föreningens surgubbe ha behov av att ladda sin hybrid eller elbil inom något år. En smidig och billig lösning kommer alltså gynna alla. Varför inte inkludera el i parkeringarna och istället differentiera prissättningen på de olika parkeringsplatserna istället?Slottsbäcksväktarn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Så bra för dig. Ska vi med gemensamma krafter leta reda på någon som skrivit motsatsen? Jag tror nämligen inte att det är helt lätt.S sunqan skrev:
Jag har sett ganska många som menar att det är givet att de själva bjuder på exempelvis laddning, men ingen som förutsätter att andra gör det. En rätt sund, generös, inställning i mina ögon.
Men förlåt, vi skulle ju ut och leta egoistiska enhörningar du och jag. Let’s go!
Intressant, det är väl just det som tråden handlar om? Att folk snyltar på sina värdar?Nötegårdsgubben skrev:Så bra för dig. Ska vi med gemensamma krafter leta reda på någon som skrivit motsatsen? Jag tror nämligen inte att det är helt lätt.
Jag har sett ganska många som menar att det är givet att de själva bjuder på exempelvis laddning, men ingen som förutsätter att andra gör det. En rätt sund, generös, inställning i mina ögon.
Men förlåt, vi skulle ju ut och leta egoistiska enhörningar du och jag. Let’s go!
Eller läser du inlägg 1 på nåt annat sätt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Jag läser inte inlägg ett annorlunda, nej. Men jag ser inte heller något stöd för påståendena i det.
Ja: Ladda elbilar i BRFen | Energirådgivningen (energiradgivningen.se)Mikael_L skrev:
Det finns gränsvärden...
Så alla som inte vill dela kostnaden för andras laddning samtidigt som de får betala sin egen bensinförbrukning är "föreningens surgubbe"?@ @ndreas skrev:Kan väl säga så här.... Idag kanske det finns "snåla" personer i föreningen som tänker att "jag har ingen elbil så JAG ska då inte betala för något jag inte använder". Men sannolikt kommer "alla" utom föreningens surgubbe ha behov av att ladda sin hybrid eller elbil inom något år. En smidig och billig lösning kommer alltså gynna alla. Varför inte inkludera el i parkeringarna och istället differentiera prissättningen på de olika parkeringsplatserna istället?
Efter 36 år i styrelser för olika bostadsrätts- och samfällighetsföreningar är min bild att det finns ganska många "föreningens surgubbe" och att de oftast är i majoritet...