Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara och gett värdefulla tips, tack! Vilken tillgång detta forumet är för en privatperson alltså.

Vi får se hur detta slutar men vi känner oss (hyfsat) självsäkra kring vad som är värt att ta upp och inte i diskussionen med arbetsledaren. Önskar er alla en fin kväll och uppdaterar er när vi har något vettigt att komma med!
 
  • Gilla
Thomas.M och 9 till
  • Laddar…
Det mesta har redan avhandlas i tråden.

Men en sak att tänja på. Det är inte säkert att er BRF godkänner avvikelser på protokollet. Skälet är att vissa saker kan föreningen bli ansvariga för via sina försäkringar.
Brand och vattenskada är sånt som föreningen kan få stå för. Sen kräver dom BR innehavaren på ersättning.

Så kolla hur föreningen ställer sig till avvikelser.

Sen är väl benämningen "godkänt" i slutprotokollet en form av egenkontroll? Dvs, ingen oberoende besiktningsman som godkänner.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T Tummenmittihanden80 skrev:
Det har vi ifrågasatt men blivit försäkrade om att det kommer bli godkänt enligt säker vatten....
Godkänt? Det är hantverkaren som själv skriver under intyget om ni inte tar in särskild besiktningsman. Så att hantverkaren skulle underkänna sig själv känns osannolikt.

Vi hade en hantverkare som först ville få underskrivet att avrinning mot brunn avvek. Vi gick motvilligt med på det. Sen skrev han ändå ut ett rent intyg utan avvikelser...

Tyvärr ditt problem om det sedan visar sig inte stämma...
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
Tag dit en besiktningsman så förklarar denne hur det skall vara, utav bilderna jag sett så är det bara att stoppa arbetet tills det är besiktigat. Jag skulle inte ens vilja att företaget fullföljde entreprenaden.

T Tummenmittihanden80 skrev:
Vi håller på att renovera vårt badrum i vår bostadsrätt. Företaget ska ha behörighet enligt BKR och enligt offerten ska allt ske enligt säker vatten osv.

Vi har dock insett att de olika som utför arbetet kanske inte har den behörighet som de ska ha. I vår förening har vi haft flera vattenskador och påtalat väldigt tydligt för arbetsledaren att allt måste gå rätt till och att de får kontakta oss om det stöter på patrull. Vi har hela tiden funnits i samma byggnad men ingen har frågat oss om något, vi har dock upptäckt en del saker när vi kikat in i badrummet för att se hur arbetet fortskrider.

Nu har det uppstått flertalet saker som gör att vi i stort sett ifrågasätter stora delar av arbetet, jag utelämnar dock en del detaljer. Vi är mitt uppe i processen och golvet har nyligen flytspacklats. Tätskikt sitter på väggar men ej golv. Vi har bett arbetsledaren komma och förklara vad som händer men han menar att det inte behövs.

Ett par frågetecken vi behöver hjälp med att räta ut är.

1. Vi upptäckte att avloppet från handfatet knappt sticker ovanför kanten av flytspacklet. Är det verkligen godkänt?
2. Den flyttade golvbrunnen sitter 16 cm från vägg - det menar arbetsledaren att det går att skriva en avvikelse och att det inte är några konstigheter. Stämmer verkligen det för en flyttad brunn? (enligt det jag läst i bla monteringsanvisningar och säker vatten så stämmer det inte men jag kan ha missuppfattat något)

3. Väggarna har byggts upp ca 3 cm (med bla vanligt gips med primer och sen tätskikt på det) och det leder till att avloppet från handfatet även det kommer att vara för nära tätskiktet men att det noteras som en avvikelse och inte är någon huvudvärk öht då det är ett befintligt avlopp som var godkänd vid tiden för uppförandet. Stämmer det?

Det är fler varningsklockor som ringer men detta verkar vara de största frågorna vi har just nu.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Excel
Vilka grisar, fattar inte hur proffs kan klåpa sig så mycket. Är som amatör inne på min andra badrumsprojekt och gör jobbet själv.

Att skylla på att bila upp ”hela plattan” för att flyttta en golvbrunn några cm är ju skitsnack.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
T Tummenmittihanden80 skrev:
Det stämmer
Det badrummet ska ni inte betala!
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Utopiazz Utopiazz skrev:
Det mesta har redan avhandlas i tråden.

Men en sak att tänja på. Det är inte säkert att er BRF godkänner avvikelser på protokollet. Skälet är att vissa saker kan föreningen bli ansvariga för via sina försäkringar.
Brand och vattenskada är sånt som föreningen kan få stå för. Sen kräver dom BR innehavaren på ersättning.

Så kolla hur föreningen ställer sig till avvikelser.

Sen är väl benämningen "godkänt" i slutprotokollet en form av egenkontroll? Dvs, ingen oberoende besiktningsman som godkänner.
Tusen tack för värdefull info!

Jag har, naivt nog, tänkt att den egenkontrollen ändå ska göras "samvetsgrant" eller något i den stilen. Men jag inser ju att det inte är något jag kan förvänta mig i detta läget av hantverkaren.
 
  • Gilla
johnotto
  • Laddar…
Kempa_swe
T TypRätt skrev:
För att dom redan gjort fel och skulle behöva göra om arbetet med golvet.
Är inte ni som skall betala ett öre extra ifall de gjort fel. Inte ert fel att de är inkompitenta
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
J jugge37 skrev:
Tag dit en besiktningsman så förklarar denne hur det skall vara, utav bilderna jag sett så är det bara att stoppa arbetet tills det är besiktigat. Jag skulle inte ens vilja att företaget fullföljde entreprenaden.
Vi vill inte det heller, känner att de förbrukat vårt förtroende helt tyvärr.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
M MrXman skrev:
Godkänt? Det är hantverkaren som själv skriver under intyget om ni inte tar in särskild besiktningsman. Så att hantverkaren skulle underkänna sig själv känns osannolikt.

Vi hade en hantverkare som först ville få underskrivet att avrinning mot brunn avvek. Vi gick motvilligt med på det. Sen skrev han ändå ut ett rent intyg utan avvikelser...

Tyvärr ditt problem om det sedan visar sig inte stämma...
Verkligen illa gjort av honom! Vi trodde ju att det fanns lite yrkesheder i denna hantverkaren men vi har ju uppenbarligen gjort en dundertabbe.
 
  • Gilla
Hasseaero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla kan ha behörighet för våtrum. Men en snickare burkar inte ha elbehörighet.
Nej, minst 50% av företagets anställda måste ha behörighet och ha minst 6 månader kvar av sin behörighet
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Textdokument som listar installations- och arbetsregler för VVS och el samt våtsäkring enligt BBV.
men vad har du avtalat egentligen?
”Enligt säker vatten” det betyder att de skall göra arbetet enligt säker vattens föreskrifter men inte att firman är ansluten till branschorganisationen.

Elsäkerhetsförbundet, som tidigare kommenterats så är det bluff

”Våtsäkring enligt BBV”… även här så är det att de skall följa riktlinjerna men stipulerar inte att de skall vara anslutna.

skulle inte förvåna mig om de inte har gått en enda kurs utan skriver kontrakt som får kunden att tro att de har anslutning till branschorganisationerna, fuskar hela vägen och sedan ger ut ett likande intyg som branchanslutna företag gör.

Kolla om de är anslutna till resp organisation. Om inte se om du kan avsluta kontraktet. Vilket nog kan vara knepigt då du inte har med i kontraktet att de skall vara!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
[bild]
men vad har du avtalat egentligen?
”Enligt säker vatten” det betyder att de skall göra arbetet enligt säker vattens föreskrifter men inte att firman är ansluten till branschorganisationen.

Elsäkerhetsförbundet, som tidigare kommenterats så är det bluff

”Våtsäkring enligt BBV”… även här så är det att de skall följa riktlinjerna men stipulerar inte att de skall vara anslutna.

skulle inte förvåna mig om de inte har gått en enda kurs utan skriver kontrakt som får kunden att tro att de har anslutning till branschorganisationerna, fuskar hela vägen och sedan ger ut ett likande intyg som branchanslutna företag gör.

Kolla om de är anslutna till resp organisation. Om inte se om du kan avsluta kontraktet. Vilket nog kan vara knepigt då du inte har med i kontraktet att de skall vara!
I avtalet framgår även att de är anslutna till BKR vilket jag kollade upp med BKR innan. Idag kollade jag med BKR som uppgav att företaget inte hade några anställda, utöver ägaren, som var behöriga enligt BKR.

De är inte anslutna till säker vatten och gör tydligen inte heller arbetet enligt säker vatten.

Skrattar åt mig själv för att jag inte reagerade på "elsäkerhetsförbundet" innan ni påtalade det för mig här.

Du har alldeles rätt i det att de skriver på ett sätt så en tror att de har anslutning till branschorganisationerna...
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Eldosan är inte heller den rätt. Den ringen, som i denna dosan är brun, ska gå utanför tätskiktet och få en manschett om sig likt vattenrören. Finns dosor där man kan skruva ut innerringen till rätt längd. Annars får man lägga på distanser. Se till att jordfelsbrytare finns eller att det blir installerat, annars är inte elen godkänd.
 
  • Gilla
Kan_allt och 1 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Eldosan är inte heller den rätt. Den ringen, som i denna dosan är brun, ska gå utanför tätskiktet och få en manschett om sig likt vattenrören. Finns dosor där man kan skruva ut innerringen till rätt längd. Annars får man lägga på distanser. Se till att jordfelsbrytare finns eller att det blir installerat, annars är inte elen godkänd.
Tack!

Vi ska ha både strömbrytare och dimmer. Går det ens att koppla på en sån dosa? Får inte riktigt ihop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.