5 633 läst · 67 svar
6k läst
67 svar
Linda om 18,5kw motor
Jo jag har en 15kw men jag vill ha mer effekt. Tar hellre en 22kw i så fall
Även om mätningar med multimeter inte blir så noga så finns det fel som visar sig på det viset. Först har vi lindningsresistansen. Den skall vara lika mellan lindningarna. Är den inte lika på alla tre lindningar så är det något galet. Mätningen blir inte så noga eftersom en multimeter har dålig precision vid dessa låga resistanser. Men en viss indikation får man. Det andra är att mäta resistans mot jord. Detta görs bäst med en isolationsprovare då en multimeter inte har en hög provspänning. Men det finns ändå vissa fel som du kan hitta med en multimeter.D Djävulssnickarn skrev:
Angående att koppla in den för att se om propparna går. Den stora motorn har en hög startström. Jag tror inte att man får direktstarta så stora motorer. Men frånsett det. Du har en risk för att skjuta säkringar även med en hel motor om du provar. Jag är också lite nyfiken på vad den skall vara till.
Eller kanske 30kw, då kanske jag kan lägga på fler klingor
Nädå det är YD start till den, annars smäller vilken säkring som helst. Motorn driver en klyvsåg med 4 klingor men med ännu större motor kanske man kan ha fler klingor än så
Om en färjeresa till Tyskland kan funka har du en 30kW för €660 + moms här. Ingen privatperson utan firma.
Ganska nära färjelägena. VB betyder "förhandlingsbart"
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...ommotor-30kw-2940-u-min-b3/1683835947-168-439
/Höghus
Ganska nära färjelägena. VB betyder "förhandlingsbart"
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...ommotor-30kw-2940-u-min-b3/1683835947-168-439
/Höghus
Jo men det var därför jag tänkte att den kanske fungerade ändå, för det luktar inte så extremt i den. Och skumplasten ser lite smält ut. Motorn byttes ut för ca 5 år sen, så bränningen inträffade nog då. Fick den från en industri jag jobbade på då den byttes
Det är en 2 polig 2900 varv och vi vet inte vad TS har , samt att infästningar och axeln ska passa med.. troligtvis har TS en 4 polig med 1450 varvHöghus skrev:
Det är en 2800rpm
Klingor är 250mm i diameter så de körs på 3500rpm
Om den byttes ut var det väl av en orsak? Det är en lite suddig bild. Men jag tycker att det ser ganska svart ut. Ibland kan motorn gå att köra trots skador på lindningarna. Kanske blir den svagare. Kanske blir den varmare. Kanske löser säkringar sporadiskt. Kanske blir det missljud. Kanske den fungerar i en vecka ock sedan blir det kortslutning. Det är nog att betrakta som en chansning att sätta dit den även om den skulle gå när du provstartar den.D Djävulssnickarn skrev: