M marka skrev:
det gäller säkert för många ledare av stora företag men just Musk har ju lyckats göra en hel del uttalanden av något annorlunda karaktär genom åren :rofl:
Ja han kanske är en Good Guy. :) Har ingen större koll på vad just han "släppt ifrån sig" utan resonerade tämligen generellt.

Sen kan det naturligtvis även vara så att ett bedömt långsiktigt lönsamt uttalande även råkar vara tekniskt korrekt ibland. Jag menar naturligtvis inte att detta sammanträffande skulle hindra uttalandet, utan enbart att det just är ett sammanträffande. :crysmile:
 
Musk är författaren av vad som brukar kalla världens dyraste tweet vilken kanske inte var noga genomtänkt, det var då han blev av med styrelseordförandeposten.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ingen pendling till jobb där man ska vara ungefär en viss tid? Barnen har inte aktiviteter en viss tid varje vecka? Och ni är så spontana att ni hoppar in i bilen 1-2 min efter att ni bestämt er för att åka?
Pendlar kollektivt till jobbet, numera är barnen utflugna men de hade i princip inga aktiviteter som de behövde skjutsas till, undantaget sonens olika fotbollsmatcher och cuper under ett par år.

Och ja, när sambon kommer hem från jobbet kan hon kasta ur sig "Ska vi åka och handla?". Eller på lördag morgon kan hon föreslå att vi ska ta en tur till återvinningscentralen och den lokala loppisen.

Det är ju i princip för att kunna göra spontanresor och ha säkrad tillgång till bil som vi äger bil istället för att vara med i en bilpool. Vet man om sina resor flera dagar i förväg är det väl ingen större vits att äga bil istället för att vara med i en bilpool?

Men tydligen är det bara för att skaffa elbil som det är full normalt med nya vanor. Att gå med i bilpool är räknas tydligen inte till nya vanor.

Jag tror dock att i de flesta barnfamiljer och familjer där de vuxna förvärvsarbetar iväg från hemmet finns en regelbundenhet i bilanvändningen.
Ja jag har skrivit det flera gånger i tråden. För de som arbetspendlar med bil och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet fungerar elbil jättebra.

Men är det så miljövänligt att arbetspendla med bil, även om det är elbil?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Har funderat över precis det i denna diskussion - är det verkliga behov eller tänkta/önskade behov?
Det är väl verkliga behov, men behoven uppstår inte samtidigt (vilket de elbilsfrälsta verkar tro). Ena helgen kör man hästsläp, nästa helg vill man köra 70 mil i ett sträck etc.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag ställer mig också tveksam till det uppgivna behovet till att kunna dra 1500 kg på släp hos så många. Med tanke på frekvensen i detta argument så borde ju trafiken vara smockfull med släpkärror, men så är det inte.
Du kör aldrig bil på sommaren eller? Har aldrig sett hur många husvagnar det är på vägarna på sommaren?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var i princip fjällresan och någon semesterresa på sommaren som talade för den större Volvon. För säg 30' om året så var det inget problem att hyra en större bil de gångerna.
För mig är det inte främst kostnaden att hyra bil för långresorna som är problemet, även om den då behöver tas med i kalkylen. Det är att om jag ska hyra bil får jag en bil jag inte är van vid, jag vet inte hur man lastar den optimalt, jag är inte van att köra den osv.

Jag känner lite att det nästan är tvärtom. Det är för de korta resorna man skulle kunna hyra bil, och till långresorna där man ska lasta mycket och köra långt vill man ha en bil man känner sig van vid och vet hur man kan lasta.

Folk brukar bli väldigt förvånade över hur mycket vi lastar ut bilen när vi campar på sommaren, sambon berättade att på campingen i Mariestad så kom det en mamma med en typ 6-årig pojke på sån här cykelbil man kan hyra och pojken spottade ur sig "Kolla, det är som en liten stad". Och det är alltså inte för att bilen är stor (det är en vanlig Octavia kombi), det är för att jag har under många år klurat ut hur jag packar bilen på ett optimalt sätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle det inte vara för batteriet skulle elbilarna redan idag vara hyggligt mycket billigare än ICE.
Skulle det inte vara för bensin/dieselpriset så skulle ICE-bilar vara billigare att köra än elbilar.
 
VidarH VidarH skrev:
Ska man nu ta och åka 40 mil utan att stanna så tar det ju typ 5 timmar.
Man kanske ska åka 20 mil, parkera där det inte finns laddplats (t.ex. utanför en kyrka, för att man ska på ett bröllop, ett dop eller en begravning), och sen åka 20 mil hem efter nån timme?

Även om det kanske finns en laddplats vid kyrkan är det kanske bara plats för en eller två bilar, då får man verkligen hoppas att inte en majoritet av gästerna har behov av att ladda.
 
J JohanLun skrev:
90.000 på tre år, blir väl ungefär vad du kan tjäna på soppan på 3000 mil per år?
Och då har vi den här magiska siffran igen: Genomsnittet är 1200 mil om året, de som kör 3000 mil om året är alltså en minoritet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ett enkelt räkneexempel.
Vi har en elbil som kostar 500' och en motsvarande ICE-bil som kostar 300', dvs en skillnad på 200'

Om vi köper båda och säljer de efter 3 år och vi antar en värdeminskning på 50% i båda fallen, så får vi 250' för elbilen och 150' för ICE-bilen. Nu ärr skillnaden helt plötsligt 100', så det är rätt tydligt att det inte funnits några 200' att köpa bensin för.

Kan man ha invändningar mot uträkningen ovan?
Ja, du ignorerar det man kallar kapitalkostnad.

Om jag köper ICE-bilen har jag 200 000 över som jag kan investera. Ok, vi kan dra av för bensinen, 3 år a 1200 mil och 0,7 liter milen för 20 spänn litern. 50 000 för bensinen. Så jag har 150 000 att investera. Om vi räknar med en ränta på 3% så är det ungefär 14 000. Det innebär alltså att elbilen kostar 114 000 mer än ICE-bilen på tre år.

Ok, visst, det är inte säkert att jag kan investera pengarna så jag får 3% ränta. Men vänd på det, säg att jag måste låna till bägge bilarna. Kapitalkostnaden blir då skillnaden mellan att låna 500 000 och att låna 200 000.

Men kapitalkostnaden ignoreras nästan alltid i kalkylerna man ser.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, du ignorerar det man kallar kapitalkostnad.

Om jag köper ICE-bilen har jag 200 000 över som jag kan investera. Ok, vi kan dra av för bensinen, 3 år a 1200 mil och 0,7 liter milen för 20 spänn litern. 50 000 för bensinen. Så jag har 150 000 att investera. Om vi räknar med en ränta på 3% så är det ungefär 14 000. Det innebär alltså att elbilen kostar 114 000 mer än ICE-bilen på tre år.

Ok, visst, det är inte säkert att jag kan investera pengarna så jag får 3% ränta. Men vänd på det, säg att jag måste låna till bägge bilarna. Kapitalkostnaden blir då skillnaden mellan att låna 500 000 och att låna 200 000.

Men kapitalkostnaden ignoreras nästan alltid i kalkylerna man ser.
Stiligt klippt. Om du tagit med lite mer så ser du att jag själv skrivit att man kan invända mot mycket i uträkningen. Själv glömde du visst att den dyrare bilen också kommer ge tillbaks mer när man säljer den. Kapitalkostnaden kan och ska man absolut räkna, men att låtsas att man har 200' att köpa bensin för om man väljer en bil som kostar 200' mindre, ja då missar man rejält, mycket mer än en missad kapitalkostnad.

Tillägg: Varför ska du låna 500' om du ska köpa en bil för 500', men bara 200' om du ska köpa en för 300'?
Jag menar, det är väl viktigt att det är rätt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
För mig är det inte främst kostnaden att hyra bil för långresorna som är problemet, även om den då behöver tas med i kalkylen. Det är att om jag ska hyra bil får jag en bil jag inte är van vid, jag vet inte hur man lastar den optimalt, jag är inte van att köra den osv.

Jag känner lite att det nästan är tvärtom. Det är för de korta resorna man skulle kunna hyra bil, och till långresorna där man ska lasta mycket och köra långt vill man ha en bil man känner sig van vid och vet hur man kan lasta.

Folk brukar bli väldigt förvånade över hur mycket vi lastar ut bilen när vi campar på sommaren, sambon berättade att på campingen i Mariestad så kom det en mamma med en typ 6-årig pojke på sån här cykelbil man kan hyra och pojken spottade ur sig "Kolla, det är som en liten stad". Och det är alltså inte för att bilen är stor (det är en vanlig Octavia kombi), det är för att jag har under många år klurat ut hur jag packar bilen på ett optimalt sätt.
Intressant, helt plötsligt är inte kostnaden så viktig längre, utan nu är det viktigast att det är något man känner igen. Det är inte så överraskande iofs, att du är motståndare till förändringar har varit väldigt tydligt väldigt länge. Det ska vara som det alltid har varit.

Att byta bil är inte en stor sak för de flesta av oss, men vill man veta hur den är att köra etc så kan man ju hålla sig till samma märke så påminner det (även om en tom bil till vardags inte beter sig som en fullastad på semester). Säg att du istället för din Skoda Octavia Kombi körde en Skoda Fabia kombi till vardags (dvs till affären etc). Det skulle ju fungera. På semestern är den för liten, men om du då hyr en Skoda Suberb kombi de veckorna och på årsbasis sparar säg 20' kronor så är det väl inte så illa, om man nu tycker att ekonomin är den viktigaste posten när det gäller bilar? Du kommer säkert känna igen dig utmärkt och packningen kommer vara lättare att få till. Sen har vi det där med förändringar förstås och det är väl där det stora problemet egentligen är?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man kanske ska åka 20 mil, parkera där det inte finns laddplats (t.ex. utanför en kyrka, för att man ska på ett bröllop, ett dop eller en begravning), och sen åka 20 mil hem efter nån timme?

Även om det kanske finns en laddplats vid kyrkan är det kanske bara plats för en eller två bilar, då får man verkligen hoppas att inte en majoritet av gästerna har behov av att ladda.
Du behöver nog inte åka alls låter det som om du bara ska stanna en timme innan du sätter dig i bilen och kör hem igen? Jag menar att inga av de bröllop jag har besökt har tagit mindre än fyra timmar. Inte heller några av alla kalas eller fester under åren...
Men ni kanske gör det på ett annat sätt än vad jag är van vid?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hur ofta går ni på bröllop egentligen, 20 mil hemifrån, så att det inte går att snabbladda 10-15 minuter på hemväg om det skulle vara problem? Eller skulle ett sådant snabbstopp en gång var tionde år eller så vara hela världen? Personligen har jag aldrig haft en sådan situation, men jag är nog lite konstigt också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Argumenten mot elbilar blir bara roligare och roligare att läsa om.
Har precis köpt min 4e elbil nu sen den här tråden startade.
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.