Amazonförsändelse idag.
Extra skarvstycke till skenorna samt 4 Besseytvingar.
Fyra nya Besseytvingar och ett skarvstycke från Bosch, oöppnade och upplagda på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag fick feeling, blir att lägga en del klinker själv, då behöver man riktiga grejor. Så jag såg att både @Paul-Staffanstorp och @tank77 rekommenderat Montolit, då blev det en sådan! (y)
 
  • Montolit klinkerskärare på en arbetsbänk, redo för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Screew och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Dags för "gamle" GCM10SD att få ny ägare, inte otänkbart att GTA3700 får flytta med och ersättas av ett 3800.
GTA 3800 är en vekare konstruktion än 3700, den stora skillnaden är att den äldre 3700 har dubbla teleskoprör i utskjuten på bägge sidor mot singel på 3800, så kläm och böj innan du byter. Jag tror du vill behålla 3700.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har flera gånger märkt att jag saknat en korslaser och beställde en Bosch GCL 2-15 till bra pris.
Det finns säkert bättre som kostar mer men jämfört med ingen alls är den förhoppningsvis kanon.

Bosch GCL 2-15 korslaser med röda laserlinjer som projiceras korsvis på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
GTA 3800 är en vekare konstruktion än 3700, den stora skillnaden är att den äldre 3700 har dubbla teleskoprör i utskjuten på bägge sidor mot singel på 3800, så kläm och böj innan du byter. Jag tror du vill behålla 3700.
Det blev sålt med sågen...:oops:
Trodde inte det var märkbart vekare trots enkelt utdrag, beställde 3800 samt "extra" stödben, ser ut att levereras i övermorgon, test till helgen. (y)
 
  • Gilla
HM2020 och 1 till
  • Laddar…
Kapstöd till Bosch GKS 12V-26 har intresserat mig ett tag efter att min Hultafors snabbvinkel gärna hade behövt vara lite längre. Så jag beställde en Kreg KMA4000-INT och en DeWalt 30cm snabbvinkel. När de nu dykt upp efter lång leveranstid så kan jag dela med mig av mina erfarenheter.

Boschsågen med klingan högerplacerad har en rak kant på höger sida av bottenplattan.
Vänstersidan av bottenplattan har frästa utstickande ytor där fästet för sågens sidoanslag går in i bottenplattan.

Så enbart "linjal" mot höger sida kommer att fungera pga av detta.

Därav faller Kreg-vinkeln bort eftersom den kräver kontakt med vänstersidan av bottenplattan vid kapsågning och denna kant inte är rak på GKS 12V-26.

Kreg- och Dewaltvinklarna krockar med motorns undersida så att maximalt sågdjup bara blir ca 15mm vid stöd mot vänsterkant och sågvinkeln studsar när de två frästa ytorna passeras.

Så jag har ingen nytta av Kregen till min GKS12V-26. Men jag prövade den även med min Bosch GKS 18V-57G där Kregen fungerar i teorin men denna såg är mycket tyngre och Kregen svajar en hel del i vertikalled när man startar i kanten. Plasten är för vek så för högerplacerade klingor skulle jag inte rekomendera den trots att reklamen säger att det fungerar lika bra med vänster- eller högerklinga.

En annan erfarenhet av Dewalts 30cm snabbvinkel är att finnishen på 90 och 45 graderskanterna var riktigt kass med vassa ogradade kanter och slipspår tvärs kantytorna. Jämfört med mina 18cm Hultafors och Parkside snabbvinklar en katastrof. Så jag har tejpat uppklippta bandslipband på min CEJ diabas planskiva och slipat ytorna försiktigt för hand så att finnishen nu är OK även om det syns slipmärken fortfarande. Snabbviklarnas tjocklek är samma på Dewalt och Hultafors snabbvinklar.


DeWalt 30cm snabbvinkel och Kreg KMA4000-INT kapstöd på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av DeWalt och Hultafors snabbvinklar med synliga slipmärken och ojämna kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Kreg KMA4000-INT snabbvinkel placerad på ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch GKS 12V-26 cirkelsåg bredvid DeWalt snabbvinkel och Kreg KMA4000-INT kapstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En cirkelsåg med högerplacerad klinga monterad på ett kapstöd med en snabbvinkel på en arbetsbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DeWalt snabbvinkel med dålig finish placerad på träyta för kontrollering efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smoothie och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Kanske ska du göra en egen ”kapmojäng@poba53 , vilken också ger dig en markering direkt vid snitt. Här är min implementation (till min makitasåg) som är kapad för att passa på såväl vänster som höger sida av sågen

(edit: även om det kanske inte funkar på vänstersidan av din såg - dock har ju kapmojängen även fördelen av stöd innan regeln börjar, så det borde vara möjligt att göra den på ett sätt att båda klackarna ligger emot, och manuellt se till att man inte sågar så långt att den främre klacken ”ramlar av” stödet)
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
16 linjers laser. Mycket nöjd!
 
  • Huepar 16-linjers lasernivelleringsverktyg placerad på svart förvaringsväska inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
C
X xxx.maws skrev:
16 linjers laser.
Hade inte hört talas om 16-linjers laser innan härom veckan.
Har jag fattat det rätt att 3 + 1 = 16 eller är det något speciellt med dessa 16-linjersapparater?
 
X xxx.maws skrev:
16 linjers laser. Mycket nöjd!
Hur många linjer i ett runt rum?
 
C cpalm skrev:
Hade inte hört talas om 16-linjers laser innan härom veckan.
Har jag fattat det rätt att 3 + 1 = 16 eller är det något speciellt med dessa 16-linjersapparater?
4 x 4 = 16 rader, eller 4 linjer om man nu skulle ha en glob som rum, som posten under din påstår...
Sitter en vågrätt under lasern, ca 1 cm upp, så perfekt om man ska flytspackla eller jämna ut något i marknivå.
 
C
X xxx.maws skrev:
4 linjer om man nu skulle ha en glob som rum, som posten under din påstår...
Aha, så 4 x 360° då för att använda det "tradionella" sättet att beskriva funktionen?
 
X xxx.maws skrev:
4 x 4 = 16 rader, eller 4 linjer om man nu skulle ha en glob som rum, som posten under din påstår...
Sitter en vågrätt under lasern, ca 1 cm upp, så perfekt om man ska flytspackla eller jämna ut något i marknivå.
Oops, och i detta hus blev det en 24-linjers....
vattentorn101-scaled.jpg
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Riktiga nolifers, nu är det tillverkaren själv som påstår att det är en 16 linjers. Men visst fortsätt ni att driva med folk om ni tycker ni växer som människor.
 
C
X xxx.maws skrev:
Men visst fortsätt ni att driva med folk om ni tycker ni växer som människor.
För min del var jag faktiskt genuint intresserad av vad som menas med 16 linjer och var inte ute efter att driva med någon. Gjorde faktiskt inte spontant kopplingen att 4 väggar = 4 linjer...
 
  • Gilla
Götesjö och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.