19 988 läst · 131 svar
20k läst
131 svar
Nytt delforum: Prepping
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 534 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 534 inlägg
Jag köper det mesta från tyska Amazon. Finns olika saker till bra priser i både 400gr och 800gr burkar, ibland ännu större.S saiter skrev:
Mesta jag köper personligen är 400gr Grünkohl (med rent kött+kryddkorv mm, bästa de har enligt mig) för €1,49, Kesselgulasch för 1,69 och Linseneintopf för samma pris. Dreistern-märket har massor av bra konserver för mycket bra pengar och kvalitet.
Just nu verkar även 800gr-burkarna vara mer aggressivt prissatta än vanligt.
Jag har en bra lager av tyska specialiteten Schmalzfleisch för användning till knäckebröd bl a. €2.29 för en 400gr burk. Funkar som nöffe-smör, smaskens på olika bröd och håller länge.
Gillar även deras olika semmelknödel (alltså av bröd istället för potatis), där jag oftast köper med rökt fläsk. Kommer i mycket tålig tjock alu-belagd påse. För längst hållbarhet skippar man fläsket.
Man kan köpa en Preppbox, lådan kommer med frukost, lunch och kvällsmat samt lite tilltugg.S saiter skrev:
Lite som en nedskalad version av 24h påsarna
Har testat några av deras mjukkonserverna när jag campat med barnen, och det jag har smakat har varit rätt bra för att vara mjukkonserver (t.o.m. barnen åt rätt hyfsat).
Ni vet väl att det är meningslöst för 40+ personer?Jonatan79 skrev:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/eee4e563ccf940ddaa616ad0e06f2395/fakta-om-jod
Jag undrar hur ni som köper hem mjukkonserver gör för att äta upp maten innan bäst-före-datum. Äter ni de här måltiderna till vardags och byter ut allteftersom? När jag läste på en förpackning var det två års hållbarhet, något jag tycker är kort tid om jag köper in det med preppingsyfte.
Jag köper hem de produkter jag använder i vardagslag men i betydligt större mängd. 2 års hållbarhet är ok. För ett par år sedan då jag greps av en preppingfluga köpte jag massor av burkkonserver... Inte äter jag dessa inte! De kommer väl antagligen slängas en dag. Nej, istället bönor, linser, grönsaker med kortare hållbarhet. Okokta bönor, linser, ärter och pasta, gryner, hirs, rissorter håller längre men då måste jag skärpa mig för att rotera förrådet.
@Naturliv: att lagra för många år framöver är inte realistiskt. Blir det allmänt kärvt med mat under flera år har vi mer än matproblem. Då kraschar samhället.
@Naturliv: att lagra för många år framöver är inte realistiskt. Blir det allmänt kärvt med mat under flera år har vi mer än matproblem. Då kraschar samhället.
Redigerat: