M
Om dom elektroniska systemen skulle fallera till den grad att vi pratar om en kris så skiter nog handlaren i sin bokföring och jag är inte så petig med kvitto när jag handlar med mina kontanter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Handskriva kvitton är fortfarande ok bokföringsmässigt. Så det är inga problem att ordna kvitton om man vill det.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
H HSP skrev:
Handskriva kvitton är fortfarande ok bokföringsmässigt. Så det är inga problem att ordna kvitton om man vill det.
Ha ha... Jag vill se det handskrivna kvittot på 78 olika matvaror.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag vill se det handskrivna kvittot på 78 olika matvaror.
Varför, det kommer bara att stå 1 rad. "Div mat"
Det viktiga är det står de saker som skatteverket bryr sig om t.ex. summan, moms och momsregistreringsnummer.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanske dags att börja preppa??

Nån av er som har tips på var man handlar konserver till bra pris.
De i matbutiken kostar för mycket.
Typ 30:- för en burk gulaschsoppa.

//AA
 
Koka själv och lägg i brukar. En riktig preppare fixar själv :)
 
  • Haha
saiter
  • Laddar…
Kom ihåg att köpa jodtabletter också, snart slutsålt!
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom ihåg att köpa jodtabletter också, snart slutsålt!
Redan slutsålt verkar det som.

Nån som vet var man smidigast får tag i 4-5st AK, ett 30-tal magasin och ca 15000 kulor, gärna jakt-ammo för maximal skada. 10 truppminor och 2-3 pansarskott?
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Malmö !
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
TypRätt och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
S saiter skrev:
Kanske dags att börja preppa??

Nån av er som har tips på var man handlar konserver till bra pris.
De i matbutiken kostar för mycket.
Typ 30:- för en burk gulaschsoppa.

//AA
Jag köper det mesta från tyska Amazon. Finns olika saker till bra priser i både 400gr och 800gr burkar, ibland ännu större.

Mesta jag köper personligen är 400gr Grünkohl (med rent kött+kryddkorv mm, bästa de har enligt mig) för €1,49, Kesselgulasch för 1,69 och Linseneintopf för samma pris. Dreistern-märket har massor av bra konserver för mycket bra pengar och kvalitet.

Just nu verkar även 800gr-burkarna vara mer aggressivt prissatta än vanligt.

Jag har en bra lager av tyska specialiteten Schmalzfleisch för användning till knäckebröd bl a. €2.29 för en 400gr burk. Funkar som nöffe-smör, smaskens på olika bröd och håller länge.

Gillar även deras olika semmelknödel (alltså av bröd istället för potatis), där jag oftast köper med rökt fläsk. Kommer i mycket tålig tjock alu-belagd påse. För längst hållbarhet skippar man fläsket.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Nån av er som har tips på var man handlar konserver till bra pris.
De i matbutiken kostar för mycket.
Man kan köpa en Preppbox, lådan kommer med frukost, lunch och kvällsmat samt lite tilltugg.
Lite som en nedskalad version av 24h påsarna
Har testat några av deras mjukkonserverna när jag campat med barnen, och det jag har smakat har varit rätt bra för att vara mjukkonserver (t.o.m. barnen åt rätt hyfsat).
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ni vet väl att det är meningslöst för 40+ personer?

[länk]
Skönt! Jag är 40+ :)
 
Jag undrar hur ni som köper hem mjukkonserver gör för att äta upp maten innan bäst-före-datum. Äter ni de här måltiderna till vardags och byter ut allteftersom? När jag läste på en förpackning var det två års hållbarhet, något jag tycker är kort tid om jag köper in det med preppingsyfte.
 
Jag köper hem de produkter jag använder i vardagslag men i betydligt större mängd. 2 års hållbarhet är ok. För ett par år sedan då jag greps av en preppingfluga köpte jag massor av burkkonserver... Inte äter jag dessa inte! De kommer väl antagligen slängas en dag. Nej, istället bönor, linser, grönsaker med kortare hållbarhet. Okokta bönor, linser, ärter och pasta, gryner, hirs, rissorter håller längre men då måste jag skärpa mig för att rotera förrådet.

@Naturliv: att lagra för många år framöver är inte realistiskt. Blir det allmänt kärvt med mat under flera år har vi mer än matproblem. Då kraschar samhället.
 
Redigerat:
  • Gilla
OWK och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.