818 052 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, jag kan inte veta vad du menar när du skriver något annat än du menar.M mickef skrev:
Om du vill slippa vad du anser vara härskarteknik så skriv vad du menar i stället för helt andra saker. När du skriver helt andra saker än vad du menar så får du räkna med att bli missförstådd alternativt att folk frågar vad du menar. Det blir då en väldigt meningslös diskussion när du i båda fallen bara klagar. Det är också en form av härskarteknik, så kallad dubbelbestraffning som du då håller på med.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Ah,så var det. Du drog sen slutsatsen att om någon hade munskydd så var det troligen en ovaccinerad eftersom de var mer försiktiga... En mycket märklig slutsats, men tyvärr inte överraskande.M mickef skrev:
Det var den rimliga slutsatsen då de är mer utsatta än vaccinerade. Din slutsats torde vara märklig däremot.Fairlane skrev:
Jag känner att det här håller på att gå överstyr.BirgitS skrev:Nej, jag kan inte veta vad du menar när du skriver något annat än du menar.
Om du vill slippa vad du anser vara härskarteknik så skriv vad du menar i stället för helt andra saker. När du skriver helt andra saker än vad du menar så får du räkna med att bli missförstådd alternativt att folk frågar vad du menar. Det blir då en väldigt meningslös diskussion när du i båda fallen bara klagar. Det är också en form av härskarteknik, så kallad dubbelbestraffning som du då håller på med.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu har haft en längre tid ledigt ifrån den här tråden...BirgitS skrev:Jag har många gånger under de senaste två månaderna länkat till de veckorapporter som UK Health Security Agency skriver och där det klart framgår att vaccin skyddar många mot sjukdom orsakad även av omikronvarianten, jag har även klistrat in bilder från dem (det börjar bli väldigt tjatigt):
[länk]
Den studien som kom fram till att vaccinerades virus i luftvägarna i stor utsträckning har antikroppar på sig har det också skrivits om flera gånger sen i oktober, som i inlägg #7991 där det hänvisas till att det redan då hade skrivits flera gånger om den studien i nyhetstråden. Du får leta vidare i nyhetstråden om du vill gå vidare med det. Men det gäller alltså information direkt från en forskningsstudie som inte har gått via en journalist.
Jag uppskattar att du tar dig tid. Jag är övertygad om att din länk räcker!
Jag vet att du brukar ha koll på dina källor och din källkritik..
Vi har inte helt samma syn vaccinet...
Men jag har en väldig respekt för mycket av din kunskap, då du nästan eller alltid har underbyggt det med seriösa källor.
Men nu tänker jag sluta smickra dig...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, det är fortfarande inte en rimlig slutsats som du gjorde eftersom man vet att många ovaccinerade ignorerar att det är en pandemi, struntar i alla rekommendationer, jobbar i yrken där de träffar många andra på kort avstånd osv. Medan vaccinerade ju följer rekommendationer, det är ju därför som de har vaccinerat sig.M mickef skrev:
Länkar på det?BirgitS skrev:Nej, det är fortfarande inte en rimlig slutsats som du gjorde eftersom man vet att många ovaccinerade ignorerar att det är en pandemi, struntar i alla rekommendationer, jobbar i yrken där de träffar många andra på kort avstånd osv. Medan vaccinerade ju följer rekommendationer, det är ju därför som de har vaccinerat sig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har tidigare sagt att Astras vaccin är helt nytt.. hittade en hyffsat seriös källa som ger mig nästan rätt... Man har för första gången använt tekniken i Ebola vaccinet. Men där blev det aldrig något vaccin.
https://www.vardfokus.se/nyheter/sa-fungerar-de-olika-covidvaccinerna/
https://www.vardfokus.se/nyheter/sa-fungerar-de-olika-covidvaccinerna/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 814 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 814 inlägg
Vad sägs om en länk som visar på att din tes stämmer istället?M mickef skrev:
När det krävdes vaccinpass för att gå på konserter så var det många som var väldigt upprörda för att de nu inte fick gå på konserten eftersom de inte kunde få ett vaccinpass. Tror du det var vaccinerade eller ovaccinerade?
Ett antal personer har också gripits då de använt någon annans vaccinpass för att komma in på krogen. Tror du det är vaccinerade eller ovaccinerade?
Du verkar tro att alla fungerar som du, men så är det inte. Det finns ovaccinerade såväl som vaccinerade som varit väldigt försiktiga under pandemin. Det finns ovaccinerade såväl som vaccinerade som fullständigt struntat i pandemin. Det går inte att dra slutsatsen "jag är ovaccinerad och försiktig, så det är nog så ovaccinerade i allmänhet är".
Jag antog att det är rimligt att oskyddade var mer försiktiga. Medan du och allmänheten vet att så inte är fallet. Jag har ingen länk till logik men det finns säkert. Har du någon länk till ditt påstående annars kan vi sluta här.BirgitS skrev:
Att frivilligt välja bort ett skydd är väl knappast ett tecken på att man är försiktig av sig?M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det handlar inte om logik utan om känslor när folk väljer att vaccinera sig eller inte vaccinera sig.M mickef skrev:
.
Man vet att färre av de anställda inom hemtjänsten är vaccinerade än snittet i Sverige. Tycker du att det är ett tecken på att de ovaccinerade är mer försiktiga med att inte vara nära andra?
Man vet att låginkomsttagare och boende i socioekonomiskt svaga områden har en lägre andel vaccinerade än andra grupper.
Ovanstående är sånt som Fohm har statistik om.
I socioekonomiskt svaga områden är folk mer trångbodda och handlar i små trånga affärer. Tycker du att det innebär att de är extra bra på att hålla avstånd?
Samt då det som Fairlane tog upp i #14799.
Du får allt inse att världen är större än dig själv och läsa/höra hur andra ovaccinerade resonerar. Det finns ju exempel i tråden med ovaccinerade som säger att de lever som innan pandemin för de bryr sig inte alls om att det är en pandemi. I omröstningen är det 7 % som har angett att de anser att det aktuella viruset inte finns utan allt är en konspiration. Tror du verkligen att dessa grupper är mer försiktiga?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om jag nu har mina försommar rättBirgitS skrev:Det handlar inte om logik utan om känslor när folk väljer att vaccinera sig eller inte vaccinera sig.
.
Man vet att färre av de anställda inom hemtjänsten är vaccinerade än snittet i Sverige. Tycker du att det är ett tecken på att de ovaccinerade är mer försiktiga med att inte vara nära andra?
Man vet att låginkomsttagare och boende i socioekonomiskt svaga områden har en lägre andel vaccinerade än andra grupper.
Ovanstående är sånt som Fohm har statistik om.
I socioekonomiskt svaga områden är folk mer trångbodda och handlar i små trånga affärer. Tycker du att det innebär att de är extra bra på att hålla avstånd?
Samt då det som Fairlane tog upp i #14799.
Du får allt inse att världen är större än dig själv och läsa/höra hur andra ovaccinerade resonerar. Det finns ju exempel i tråden med ovaccinerade som säger att de lever som innan pandemin för de bryr sig inte alls om att det är en pandemi. I omröstningen är det 7 % som har angett att de anser att det aktuella viruset inte finns utan allt är en konspiration. Tror du verkligen att dessa grupper är mer försiktiga?
Så var väl problemet språket och kultur i de socioekonomiska områden.
Sen satte de väl igång en ordentlig informations kampanj. Sen borde dessa områden ha en ganska stor smittograd då väldigt många bor väldigt trångt. Och att man umgås tät när man ber.
Därför borde det vara ännu viktigare att dessa grupper vaccineras.