26 494 läst · 79 svar
26k läst
79 svar
Outlander PHEV tips/råd?
Aha, tack! Då är det till att kolla serviceboken då på ett ev tilltänkt objekt. Undrar om valfri OBD2 dongel funkar, jag tror jag har 2 men lånat ut en. Siktar man på en under 16.000 har man iallafall inte ett totalkasst batteri när man börjar sin resa...pacman42 skrev:
Stannade till och provsatt en Outlander på väg hem från jobbet idag. Frugan kommer nog tycka den känns klumpig. Men jag tror inte den i realiteten är så mycket större än en passat, den känns rätt liten och smal invändigt. Dock hög och klumpig, men hög är ju även en fördel - även om jag inte är en SUV människa. Men, kan man åka alla småturer utan att tanka så kan det vara värt det...
Det är en 2,2 liters bensinare fram till MY2020, ingen turbo.J JohanLun skrev:Ett par funderingar till på Outlander, det verkar varit lite olika med 8 år resp 5 års garanti och 15.000 mil, men batterier 16.000 mil och 8 år. Om jag skulle gå på en "billig" outlander för runt 150k så har de ju ofta gått 15.000 och är uttagna el YM 2014/2015. Då är man utanför maskinskada, men -kanske- innanför batterigaranti (minst 70%, men iallafall inte totalhaveri) - även om det bara är precis vid köpet är det ju iallafall en liten trygghet som kan göra att man bör välja den ena bilen framför den andra.
Funderade även på, är bensinmotorn som sitter i bilen en robust konstruktion? Kamrem eller kedja? Turbo eller sug? Är det nåt annat i konstruktionen som är känt för att ge upphov till dyra reparationer? Är elektronik och övrigt fippel på bilen av bra kvalitet? (har förstått att användarvänlighet, appar, logik i knappar och radio lämnar mycket att önska, men jag är ju härdad i VW ägande sen många år, så även om denna är värre är jag luttrad, om det bara strular men inte kräver reparation är jag nöjd, på en egenägd bil kan jag montera en elektrisk kupevärmare och med det behöver jag nog inte så mycket appar).
- Hur vet man vilken garanti som gäller, och hur länge?
- Hur läser man av hur stor kapacitet batteriet har kvar?
Jämfört med VW så känns de som ett under av driftsäkerhet. Har inga bevis, bara en känsla.
Enligt wikipedia är det en tvålitersmotor i lite moddat utförande i de "äldre" PHEVarna...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Outlander
Så att den automatiskt drar igång värmen. Men visst HAR den elektrisk värme, även de äldre, bara att den inte räcker på vintern? Min Passat drar igång motorn om det är kallt. Värmen i den är rätt kass.
Jag vet inte om det är möjligt att helt enkelt ha en lös elektisk kupevärmare i bilen och se till den är genomvarm för de resor man planerar, alternativt köra dess interna värme. Så man slipper värma upp bilen under färd.
Min nuvarande Passat har en så usel app att jag (nästan) aldrig lyckas förvärma den. Är den genomkall och jag ska åka mer än 3-4 mil brukar jag se till att köra förbränningsmotorn första milen. Sommartid utan AC och lugn körning går den (GTE 2020) ju över 5 mil på en laddning, men vintertid kommer man kanske 3, då är det ju bara bra att få nytta av spillvärmen... Borde ju gå att praktisera samma på en Outlander, som dessutom bör vara tyngre, mer luftmotstånd och något (12 mot 13kWh) mindre batteri. Går den med lite degradering i batteriet 2.5 mil på vintern och 3-4 på sommarn? Eller mindre än så?
Däremot har jag blivit lite skrämd av några videos där de visar att de får så dåliga batterier så att bilen inte ens går att använda, samtidigt som man "lurar" eller resettar BMUn så att den tror att batterierna är bättre än vad de kanske är? Men att BMUn kanske är väl restriktiv med vilken kapacitet batterierna har kvar, så resetten egentligen är bra att göra?
Undrar om man kan lita på att bara göra en utläsning med PHEV watchdog på en potentiell bil man vill köpa, eller om man ska begära (om man köper av handlare som säkert friskriver sig att de inte vet hur lång räckvidd bilen normalt har eller om man gjort nån nylig reset av BMU) att få låna bilen en dag och göra en full-laddning och sen köra en eller två tömningar av batteriet och se hur långt man kommer?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Outlander
Det verkar ju också vara så att de tidiga har sämre logik på att forcera olika körmode?E Edlunn skrev:
Så att den automatiskt drar igång värmen. Men visst HAR den elektrisk värme, även de äldre, bara att den inte räcker på vintern? Min Passat drar igång motorn om det är kallt. Värmen i den är rätt kass.
Jag vet inte om det är möjligt att helt enkelt ha en lös elektisk kupevärmare i bilen och se till den är genomvarm för de resor man planerar, alternativt köra dess interna värme. Så man slipper värma upp bilen under färd.
Min nuvarande Passat har en så usel app att jag (nästan) aldrig lyckas förvärma den. Är den genomkall och jag ska åka mer än 3-4 mil brukar jag se till att köra förbränningsmotorn första milen. Sommartid utan AC och lugn körning går den (GTE 2020) ju över 5 mil på en laddning, men vintertid kommer man kanske 3, då är det ju bara bra att få nytta av spillvärmen... Borde ju gå att praktisera samma på en Outlander, som dessutom bör vara tyngre, mer luftmotstånd och något (12 mot 13kWh) mindre batteri. Går den med lite degradering i batteriet 2.5 mil på vintern och 3-4 på sommarn? Eller mindre än så?
Däremot har jag blivit lite skrämd av några videos där de visar att de får så dåliga batterier så att bilen inte ens går att använda, samtidigt som man "lurar" eller resettar BMUn så att den tror att batterierna är bättre än vad de kanske är? Men att BMUn kanske är väl restriktiv med vilken kapacitet batterierna har kvar, så resetten egentligen är bra att göra?
Undrar om man kan lita på att bara göra en utläsning med PHEV watchdog på en potentiell bil man vill köpa, eller om man ska begära (om man köper av handlare som säkert friskriver sig att de inte vet hur lång räckvidd bilen normalt har eller om man gjort nån nylig reset av BMU) att få låna bilen en dag och göra en full-laddning och sen köra en eller två tömningar av batteriet och se hur långt man kommer?
Kolla här vilka adaptrar som funkar:J JohanLun skrev:Aha, tack! Då är det till att kolla serviceboken då på ett ev tilltänkt objekt. Undrar om valfri OBD2 dongel funkar, jag tror jag har 2 men lånat ut en. Siktar man på en under 16.000 har man iallafall inte ett totalkasst batteri när man börjar sin resa...
Stannade till och provsatt en Outlander på väg hem från jobbet idag. Frugan kommer nog tycka den känns klumpig. Men jag tror inte den i realiteten är så mycket större än en passat, den känns rätt liten och smal invändigt. Dock hög och klumpig, men hög är ju även en fördel - även om jag inte är en SUV människa. Men, kan man åka alla småturer utan att tanka så kan det vara värt det...
https://www.phevwatchdog.net/
Jag har en vgate av någon sort som funkar bra.
Vad gäller kupévärmare så behöver du inte hålla på med någon extra elvärmare. Den inbyggda ger ca 4kW och är väldigt effektiv. Det funkar bra även i stark kyla och bilen kan ladda samtidigt. Det går också att att kyla bilen i förväg på sommaren.J JohanLun skrev:Enligt wikipedia är det en tvålitersmotor i lite moddat utförande i de "äldre" PHEVarna...
[länk]
Det verkar ju också vara så att de tidiga har sämre logik på att forcera olika körmode?
Så att den automatiskt drar igång värmen. Men visst HAR den elektrisk värme, även de äldre, bara att den inte räcker på vintern? Min Passat drar igång motorn om det är kallt. Värmen i den är rätt kass.
Jag vet inte om det är möjligt att helt enkelt ha en lös elektisk kupevärmare i bilen och se till den är genomvarm för de resor man planerar, alternativt köra dess interna värme. Så man slipper värma upp bilen under färd.
Min nuvarande Passat har en så usel app att jag (nästan) aldrig lyckas förvärma den. Är den genomkall och jag ska åka mer än 3-4 mil brukar jag se till att köra förbränningsmotorn första milen. Sommartid utan AC och lugn körning går den (GTE 2020) ju över 5 mil på en laddning, men vintertid kommer man kanske 3, då är det ju bara bra att få nytta av spillvärmen... Borde ju gå att praktisera samma på en Outlander, som dessutom bör vara tyngre, mer luftmotstånd och något (12 mot 13kWh) mindre batteri. Går den med lite degradering i batteriet 2.5 mil på vintern och 3-4 på sommarn? Eller mindre än så?
Däremot har jag blivit lite skrämd av några videos där de visar att de får så dåliga batterier så att bilen inte ens går att använda, samtidigt som man "lurar" eller resettar BMUn så att den tror att batterierna är bättre än vad de kanske är? Men att BMUn kanske är väl restriktiv med vilken kapacitet batterierna har kvar, så resetten egentligen är bra att göra?
Undrar om man kan lita på att bara göra en utläsning med PHEV watchdog på en potentiell bil man vill köpa, eller om man ska begära (om man köper av handlare som säkert friskriver sig att de inte vet hur lång räckvidd bilen normalt har eller om man gjort nån nylig reset av BMU) att få låna bilen en dag och göra en full-laddning och sen köra en eller två tömningar av batteriet och se hur långt man kommer?
Jag köpte min Outlander PHEV 2014 och har nu kört ca 13700 mil. Jag bytte bromsbeläggen fram för första gången efter ca 13500 mil efter att verkstan påpekade att det var 20% kvar av dem. Jag gillar att köra typ "enpedal" med full regenerering och det gör att beläggen bevisligen slits väldigt lite. Jag bytte dem själv och jag tyckte nog att det var närmare 40% kvar. Enkelt jobb på ca 1 timme.
Jag kör ca 70% på el och resterande andel beror bland annat på att jag åker till hemmanet i Tornedalen 1 gång per år. Körsträckan är 2 x 110 mil vilket "sabbar" snittet. Sedan tillkommer resor till landet. Annars går det väldigt ofta att köra på ren el.
Om du kan acceptera att batteriet tappar kapacitet för många så är det bara att slå till. Jag har inte haft några speciella problem med bilen. Jag påstår att den håller en japansk kvalitetsnivå. Jag trodde nog att det skulle vara SW-problem med hybriddriften iom att det var första PHEV för Mitsubishi men har inte dykt på några alls. Jag misstänker att Toyota licensierade ut sin hybrid-SW till Mitsubishi med tanke på avsaknaden av stora barnsjukdomar. På mina 13700 mil har jag åkt på att byta nedre främre spindelleden på ena sidan, påpekande från besiktningsmannen. Sedan byttes bromsoken ut baktill på en kampanj pga dålig handbromsverkan. I övrigt har det inte varit någonting. Jämfört med tråden om Passat GTE så känns det nog som att Outlander PHEV är ett strå vassare kvalitetsmässigt. Appen är dock ett skämt och den ligger väl i klass med Passat GTE. Dock är bilen sin egen AP så det gäller "bara" att vara tillräckligt nära bilen för att man ska kunna ansluta till bilen via appen.
Vad gäller batterikapacitet så ligger jag på gränsen för garantiutbyte. Jag kommer att dra igång ett garantiärende på det rätt snart och det ska bli intressant att se hur Mitsubishi hanterar det. Först får verkstan printa ut en "health status" så det framgår svart på vitt vilken SOC% batteriet har.
En annan sak att reflektera över att Mitsubishi stängde ner sin säljverksamhet i Europa för ett tag sen. I Sverige återöppnades försäljning med idag 2 bilmodeller. Jag förstår inte varför de har misslyckats så kapitalt. Kanske blev Nissans ägarskap 2016 ett bidragande problem. Det skulle kunna påverka andrahandsvärdet på sikt.
Kom ihåg att jag har återger mina erfarenheter från min bil som är 1 individ i en större flotta av bilar. Det kan vara så att alla bilar är bra eller så är min bil en "outlier" som är ovanligt bra. Vad vet jag.
Grejen är att adaptern ska lira med appen och bilen samtidigt. Kör med någon adapter från listan. Jag tror inte appen funkar i någon annan bil utan vidare. Den hämtar motorid via ODB2 bland annat. Du kommer att få ett felmeddelande nästan direkt.J JohanLun skrev:
Det verkar ju lovande!ClasseClas skrev:
Som jag fattat är det lite av en modern volvo 240, outlandern. VW gör trevliga bilar. Men det är lite tysk ingenjörskonst med krångliga lösningar.
Om jag bestämmer mig för att satsa på en outlander så får jag helt enkelt köpa en OBD som finns på listan. Finns några tillsalu i närområdena. Jag bor förresten åxå i Sollentuna... Men kommer inte kunna ta tag i detta på allvar förrns efter sportlovet.ClasseClas skrev:
Är det 16.000 mil batterigarantin gäller till, för alla bilar? Och 8 år? Så om man köper en bil från 2014 under 16.000 mil så bör man kunna åberopa den om det skiter sig, för det är det som känns som dyrast om det pajar? Såg nån video där de påstod att inte ett enda batteri bytts på batterigarantin. Samtidigt som jag sett några video som visar att det är många som har nedåt 60% men då Mitsubishi bara återställer SW så kommer den upp på 75% igen, för att sen tappa i rask takt tillbaka till 60%. Frågan är om garantin är nåt att bry sig om?
Det verkar vara ett ganska stort steg mellan en 2014/15 till 2016 då de ser lite olika ut pga facelift... Men att drivlinan i stort är samma på dessa?
Jag köpte en sån har läsare:
https://www.24.se/hem-fritid/biltil...vgate-icar-pro-obdii-bluetooth-v3-0-android-o
Det finns säkert billigare sajter. Hör av dig om du vill låna min läsare när du hittat något objekt.
Garantier vågar jag inte uttala mig om. Måste kollas per bil helst. Det finns några få vad jag vet i UK och Australien som fått nytt batteripaket. Det är som du skriver att de flesta får återställd BMU-SW och sen håller sig batteriet över 70% ett kortare tag. För en äldre bil är det väl bara den garantin som är kvar överhuvud taget.
2016 kom en klassisk facelift där komponenter i plast (läs front och bak) byts ut för att öka intresset för bilen igen. Samma drivlina vad jag vet. Intressant att notera att Mitsubishi redan från start skippade en traditionell automatlåda till förmån för en planetväxel med en överväxel (eller vad det heter) som hanterar direktdrift från fossilmotor och främre elmotor. De flesta PHEV idag har fortfarande en automatlåda med 5-7 växlar (Kia, Hyundai, BMW, Mercedes, Peugeot mfl) så där är det mer att man tagit en befintlig fossildrivlina och hängt på batterier och elmotorer.
Facelift nr 2 bytte bl a ut drivlinan mot en vassare fossilmotor, lite större batteri och (tror jag) vassare elmotorer. Det går att köpa dessa som beg leasingbilar med full nybilsgaranti och full batterigaranti. Kan vara värt att kolla närmare på och givetvis provköra en sån för jämförelse.
https://jbil.se/mitsubishi/outlander-plug-in-hybrid
https://www.24.se/hem-fritid/biltil...vgate-icar-pro-obdii-bluetooth-v3-0-android-o
Det finns säkert billigare sajter. Hör av dig om du vill låna min läsare när du hittat något objekt.
Garantier vågar jag inte uttala mig om. Måste kollas per bil helst. Det finns några få vad jag vet i UK och Australien som fått nytt batteripaket. Det är som du skriver att de flesta får återställd BMU-SW och sen håller sig batteriet över 70% ett kortare tag. För en äldre bil är det väl bara den garantin som är kvar överhuvud taget.
2016 kom en klassisk facelift där komponenter i plast (läs front och bak) byts ut för att öka intresset för bilen igen. Samma drivlina vad jag vet. Intressant att notera att Mitsubishi redan från start skippade en traditionell automatlåda till förmån för en planetväxel med en överväxel (eller vad det heter) som hanterar direktdrift från fossilmotor och främre elmotor. De flesta PHEV idag har fortfarande en automatlåda med 5-7 växlar (Kia, Hyundai, BMW, Mercedes, Peugeot mfl) så där är det mer att man tagit en befintlig fossildrivlina och hängt på batterier och elmotorer.
Facelift nr 2 bytte bl a ut drivlinan mot en vassare fossilmotor, lite större batteri och (tror jag) vassare elmotorer. Det går att köpa dessa som beg leasingbilar med full nybilsgaranti och full batterigaranti. Kan vara värt att kolla närmare på och givetvis provköra en sån för jämförelse.
https://jbil.se/mitsubishi/outlander-plug-in-hybrid
Tack! För info och erbjudande om låna läsare!ClasseClas skrev:Jag köpte en sån har läsare:
[länk]
Det finns säkert billigare sajter. Hör av dig om du vill låna min läsare när du hittat något objekt.
Garantier vågar jag inte uttala mig om. Måste kollas per bil helst. Det finns några få vad jag vet i UK och Australien som fått nytt batteripaket. Det är som du skriver att de flesta får återställd BMU-SW och sen håller sig batteriet över 70% ett kortare tag. För en äldre bil är det väl bara den garantin som är kvar överhuvud taget.
2016 kom en klassisk facelift där komponenter i plast (läs front och bak) byts ut för att öka intresset för bilen igen. Samma drivlina vad jag vet. Intressant att notera att Mitsubishi redan från start skippade en traditionell automatlåda till förmån för en planetväxel med en överväxel (eller vad det heter) som hanterar direktdrift från fossilmotor och främre elmotor. De flesta PHEV idag har fortfarande en automatlåda med 5-7 växlar (Kia, Hyundai, BMW, Mercedes, Peugeot mfl) så där är det mer att man tagit en befintlig fossildrivlina och hängt på batterier och elmotorer.
Facelift nr 2 bytte bl a ut drivlinan mot en vassare fossilmotor, lite större batteri och (tror jag) vassare elmotorer. Det går att köpa dessa som beg leasingbilar med full nybilsgaranti och full batterigaranti. Kan vara värt att kolla närmare på och givetvis provköra en sån för jämförelse.
[länk]
Facelift 2 ser helt klart trevlig ut, men för 350k så hamnar man på en nivå där det blir mer lönsamt för mig att fortsätta köra bil via jobbet. Jag är inne på att ta en chans på en äldre...
Jag ser detta som nåt slags mellansteg på antingen att köpa eller leasa en full-el-bil. Nu börjar det talas om att vi ska tillbaka till kontoret igen. Samtidigt har man öppnat för att distansarbete är möjligt i viss omfattning även efter Covid... Och är Covid över? Och kommer jag nånsin att tycka det är OK att börja pendla 10 mil om dan igen om nuvarande tjänst kräver det? Att ha en dyr leasingbil med "fast" kontrakt med dessa oklara omständigheter känner jag är dumt.
Undrar om denna funkar?
https://www.amazon.se/Vgate-BLE-4-0...1645550807&sprefix=vgate+icar+,aps,160&sr=8-1
Jag har en vanlig ELM327, denna ser ut vara baserad på samma teknik, undrar om det är en "kopia" av en dyrare original VGATE?
Just drivlinan (och avsaknaden av en komplicerad växellåda) är det som lockar med en Outlander. Passat GTE är en trevlig bil, men jag känner en oro att en äldre av ungefär samma årsmodell som en gammal Outlander kommer generera ett svart hål av reparationskostnader. Det finns andra beg elbilar för ungefär samma peng, men då har de för kort räckvidd och ingen krok vilket gör att man i praktiken bara kan ha det som pendlingsbil.
Så, jag är inne på detta, en äldre bil med ett tekniskt mellansteg för en för mig mellanperiod till samhället har stabiliserat sig och/eller till elbilar med bra range är mer prisvärda.
Vad gäller OBD2-läsaren så ser den identisk ut med den jag har fast med mkt bättre pris. Den funkar. Grejen är att PHEV-appen frågar väldigt mkt och därför behövs det en snabb läsare med bra svarstider och throughput. En del kloner är för långsamma och funkar inte med denna app.
När jag valde Outlander PHEV och köpte den var jag ute efter en SUV med PHEV och då fanns det inte så många bilar att välja på. Jag ville inte fortsätta med diesel och som exempel var Frankrike (läs Paris) redan då inne på att förbjuda dieslar helt. Jag köpte bilen på chans med tanke på teknikvalet och Mitsubishis då odokumenterade "track record" på PHEV. Den här gången gick det bra.
När jag valde Outlander PHEV och köpte den var jag ute efter en SUV med PHEV och då fanns det inte så många bilar att välja på. Jag ville inte fortsätta med diesel och som exempel var Frankrike (läs Paris) redan då inne på att förbjuda dieslar helt. Jag köpte bilen på chans med tanke på teknikvalet och Mitsubishis då odokumenterade "track record" på PHEV. Den här gången gick det bra.
Tyvärr finns få vettiga phev och knappt någon elbil som ligger på 150k beg. Jag har inget behov av en SUV. En i3 rex plus en äldre bil med krok skulle funka. I3 skulle klara nästan all körning på el, men rex skulle behövas för nån resa i månaden. Om en Outlander klarar 3.5 mil i snitt så får jag 3 mil på soppa per arbetsdag, det är ändå en acceptabel kompromiss mot att bilen skulle klara lastning och långresor. Och jag räknar med att nästan all vardagskörning med hämtning och lämning av barn, handling mm går att göra på el. Tror det avgörande blir vad jag råkar springa på för bil som ser ut att vara prisvärt och bra exemplar. Men vill gärna slippa gå tillbaka helt till fossil...ClasseClas skrev:Vad gäller OBD2-läsaren så ser den identisk ut med den jag har fast med mkt bättre pris. Den funkar. Grejen är att PHEV-appen frågar väldigt mkt och därför behövs det en snabb läsare med bra svarstider och throughput. En del kloner är för långsamma och funkar inte med denna app.
När jag valde Outlander PHEV och köpte den var jag ute efter en SUV med PHEV och då fanns det inte så många bilar att välja på. Jag ville inte fortsätta med diesel och som exempel var Frankrike (läs Paris) redan då inne på att förbjuda dieslar helt. Jag köpte bilen på chans med tanke på teknikvalet och Mitsubishis då odokumenterade "track record" på PHEV. Den här gången gick det bra.
Jag åker också Passat GTE och tycker att förvärmning via appen fungerar OK nu, dock är den lika seg som tidigare.J JohanLun skrev:Enligt wikipedia är det en tvålitersmotor i lite moddat utförande i de "äldre" PHEVarna...
[länk]
Det verkar ju också vara så att de tidiga har sämre logik på att forcera olika körmode?
Så att den automatiskt drar igång värmen. Men visst HAR den elektrisk värme, även de äldre, bara att den inte räcker på vintern? Min Passat drar igång motorn om det är kallt. Värmen i den är rätt kass.
Jag vet inte om det är möjligt att helt enkelt ha en lös elektisk kupevärmare i bilen och se till den är genomvarm för de resor man planerar, alternativt köra dess interna värme. Så man slipper värma upp bilen under färd.
Min nuvarande Passat har en så usel app att jag (nästan) aldrig lyckas förvärma den. Är den genomkall och jag ska åka mer än 3-4 mil brukar jag se till att köra förbränningsmotorn första milen. Sommartid utan AC och lugn körning går den (GTE 2020) ju över 5 mil på en laddning, men vintertid kommer man kanske 3, då är det ju bara bra att få nytta av spillvärmen
Förstår inte hur du kan tycka värmen är kass i Passaten, den kommer med en gång och värmer bra utan bensinmotor. Däremot tycker jag halvläderklädseln är onödigt kall innan stolsvärmen kommit igång.
Förvärmningen är kass, bilen blir inte varm på "en aktivering" om det är kallt ute. När man väl kör bilen är den bra, bara att man börjar med iskall bil. Men mest är det att på min bil funkar det oftast inte att aktivera värmningen alls. Tror har det att göra med att jag även har tibber-integrationen på, den använder nog upp lite av de kommunikationsförsök man har på sig. Brorsan har samma problem på sin e-golf berättade han. Han hade satt 3 ivägkörningstider, en på morgonen, en på lunchen och en på eftermiddagen och slagit av all smart laddning. Då får den värma och ladda bilen, vare sig han ska köra eller inte om den är inkopplad på laddaren. Innan var det tydligen vanligt han kom ut till kall och halvfull bil. Appen blir man ju galen på att hela tiden kolla om den gör som den ska. Men jag hade ju första vintern jätteproblem med att den återaktiverade ivägkörningstider fast jag varken rörde appen eller bilen, nåt serverfel.E Edlunn skrev:Jag åker också Passat GTE och tycker att förvärmning via appen fungerar OK nu, dock är den lika seg som tidigare.
Förstår inte hur du kan tycka värmen är kass i Passaten, den kommer med en gång och värmer bra utan bensinmotor. Däremot tycker jag halvläderklädseln är onödigt kall innan stolsvärmen kommit igång.
Passaten är trevlig att köra och har en bra förarmiljö och ok stolar. Men appar och menyer i bilen fungerar urkass. Några små ändringar hade gjort att det var OK. Bara det att man tex får reda på att en ivägkörningstid är aktiverad när man stänger av, men för att ändra den får man stå igång igen och vänta 1-2 minuter alternativt köra appen som tar 1-2 minuter att starta. SUCK. Nå. Detta var lite OT om passaten. Hade den haft en mer robust drivlina hade jag kunnat köpa att app och menyer är kass, men kombinerat med en superkänslig och komplicerad transmission så går den bort som privatägd bil om man köper en utanför maskinskada.