Hur har det gått i sökandet? Blev det en beg outlander eller tog du bil via jobbet?
 
A Ahlis78 skrev:
Hur har det gått i sökandet? Blev det en beg outlander eller tog du bil via jobbet?
Jag antar du frågade mig, eftersom TS väl postade 2017. ;)

Jag har 25 dagar på mig att fixa en bil (eller, jag har egentligen oändlig tid på mig då jag har en annan bil, men min fru har tappat vanan att köra manuell bil så det är hon som får cykla eller åka pendeltåg... Eller lära sig köra manuell bil.)

Ska provköra Zoey och Outlander. Leaf är kanske ett alternativ. Även BMW i3 har jag spanat på på blocket. BMWn känns minst praktisk och mest risky konstruktion men också roligast. Zoe känns säkrast köp, man får en med lossköpt batteri och yngre än 3år / 4000 mil för uppskattningsvis 170k.
 
  • Gilla
Ahlis78 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag antar du frågade mig, eftersom TS väl postade 2017. ;)

Jag har 25 dagar på mig att fixa en bil (eller, jag har egentligen oändlig tid på mig då jag har en annan bil, men min fru har tappat vanan att köra manuell bil så det är hon som får cykla eller åka pendeltåg... Eller lära sig köra manuell bil.)

Ska provköra Zoey och Outlander. Leaf är kanske ett alternativ. Även BMW i3 har jag spanat på på blocket. BMWn känns minst praktisk och mest risky konstruktion men också roligast. Zoe känns säkrast köp, man får en med lossköpt batteri och yngre än 3år / 4000 mil för uppskattningsvis 170k.
Om du tittar på Zoe så finns det ju andra småbilar för en bra peng. Frugan är väldigt nöjd med sin Fiat 500e som ju inte är så dyr ny ens.
 
Väcker liv i tråden igen!

Jag och frun spekulerar i att byta bort våran dieselvolvo mot något som passar våran körning bättre.
Var o kollade på en 2år gammal outlander med 4k mil på mätaren.
Finns på blocket för dom nyfikna.

Hur har det gått för outlander ägarna, är ni nöjda med bilen och hur har det fungerat för er med att köra på batteriet?
Har ni kört så mycket på batteri att det kändes värt eller blir det bara en gimick?

Våran typiska körning är max 2mil enkelväg, ibland körning vi längre sträckor, men i regel kör vi ca 60-70 mil i månaden. Statistiken säger 1000mil om året utslaget på 4a år med volvon, men nu lutar det mer mot 800mil med dessa bränslepriser som är idag.

Hur upplever ni förarmiljön? Blir det "enklare" att hitta rätt med alla knappar och grejer med tiden? Tycker volvon är fantastisk på just den biten medans outlandern kändes lite hipp som happ Hur allt var placerat.

Sen är det en japsare så inredningen kändes att vara från 80talet nästan.

Våran andra kandidat är v90cc t5 som med hjärtat känns som en roligare bil, och mer hemvant då man idag har en xc70 classic
 
J JohanLun skrev:
Jag antar du frågade mig, eftersom TS väl postade 2017. ;)

Jag har 25 dagar på mig att fixa en bil (eller, jag har egentligen oändlig tid på mig då jag har en annan bil, men min fru har tappat vanan att köra manuell bil så det är hon som får cykla eller åka pendeltåg... Eller lära sig köra manuell bil.)

Ska provköra Zoey och Outlander. Leaf är kanske ett alternativ. Även BMW i3 har jag spanat på på blocket. BMWn känns minst praktisk och mest risky konstruktion men också roligast. Zoe känns säkrast köp, man får en med lossköpt batteri och yngre än 3år / 4000 mil för uppskattningsvis 170k.
Det blev en Zoe, priserna har gått upp lite sista tiden. Men nu har jag en 2019 2900 mil och 1 års garanti från handlare, 5 år, dvs nästan 2 år kvar på fabriksgaranti och 8år/16kmil på batteriet.
Som komplement en gammal V70 med dragkrok.
Om min fru inte ogillat stora bilar och det dykt upp en Outlander med lagom pris och mil hade det gjort att vi klarat oss med en bil. V70 slutade min far köra förra sommaren, så istället för att sälja den tar vi över den. Gammal men välvårdad (gubbkörd).
Nya bilar just nu ligger långt bort.
Zoeyn verkar trevlig, plastig och jag saknar adaptiv farthållare och lane keep, men går man på en 3-4 år gammal beg bil är det nog få som har bra lane assist... För pengarna tycker jag det blev prisvärt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.