pacman42 pacman42 skrev:
Rörande extender så har Conrad/CDON en Xiaomi för 159kr som jag vet att folk fått att fungera med PHEV (har nämnts i ett PHEV-forum att den fungerar).
Tack, kan du länka till extendern alt. forumet där du läste om det?
 
anders07 anders07 skrev:
Det var en gammal något... den ligger här och skräpar om du vill "köpa" den?
Har du vägarna förbi Stockholm något?
Tyvärr inget planerat. Du råkar inte veta märke/modell? Använder du den inte längre?
 
T Tjompa skrev:
Tyvärr inget planerat. Du råkar inte veta märke/modell? Använder du den inte längre?
Näh, den skräpar bara här... betalar du porto och ett vadderat kuvert kan jag skicka den åt dig... :)
 
anders07 anders07 skrev:
Näh, den skräpar bara här... betalar du porto och ett vadderat kuvert kan jag skicka den åt dig... :)
Har skickat pm
 
Gammal tråd, men tänker att jag lyfter den istf börja på en ny...

Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.

Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
 
J JohanLun skrev:
Gammal tråd, men tänker att jag lyfter den istf börja på en ny...

Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.

Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
Kolla upp batteriet innan du köper en. Mitt batteri är nere på 70% efter vara fyra år.
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Gammal tråd, men tänker att jag lyfter den istf börja på en ny...

Min bil via jobbet (Passat GTE / PHEV) löper snart ut, att ta en ny likadan blir svindyrt. En helel så är det ID4 och även den är nästan lika dyr... jag är inte speciellt sugen på att köpa en sådan (VW) privat, men har sett att Outlander PHEV ligger lägre i pris än en passat och (om jag förstått rätt) har mindre problem än passaten.

Är det några Outlander PHEV ägare här som kan dela problem och förtjänster med bilen efter ett antal år?
Min PHEV var väl ok, hade en hel del problem med Bluetooth och så är ju räckvidd på el på vintern kass, kommer man 3 mil om det är under nollan är det bra...

Finns ju massor av alternativ till hyfsade priser på privatleasing nu, Kia e-niro t.ex.men beror på vad för storlek man söker...
 
Outlandern är betydligt mindre rymlig än Passaten.
 
Är mkt nöjd med min Outlander men håller med om att batteriet har tappat efter de sex år jag haft bilen, på vintern går den aldrig på ren eldrift. I övrigt bekväm och problemfri
 
Har en Outlander sedan några månader. Om man bara åker extremt korta sträckor så kan man njuta av billiga mil och superlågt förmånsvärde.
Dock finns, enligt mig, en hel del annat att irritera sig på, bland annat:
• Batteriet räcker kort. När det är slut så är det inget problem att få den att dra över litern på landsväg. Med 9:50 i ersättning från staten så blir det ingen vidare bra affär att åka långt i tjänsten.
• Tanken rymmer bara drygt 40 liter. Man får tanka OFTA!
• En normallång man kan inte stå under den öppna bakluckan.
• Den piper och varnar HELA tiden! Ofta för saker man inte förstår varför det ska varnas om. Jag kan bli fullständigt galen på detta.
•Handsfree har så dålig mikrofon att den är helt oanvändbar. Den jag pratar med hör bara vägljud. Jag var tvungen att köpa Airpods bara för att kunna prata i bilen.
Ekonomin som borde vara bilens starka punkt blir det bara om man använder den väldigt lite. Bäst är att åka i stan, då räcker batteriet som längst. Med stort släp bakom är det slut efter 10-15km på landsväg.
Några plus finns dock:
• Jag har någon slags (originalmonterad) Rockford-Fosgate-högtaleri med extra 8” bas i bakluckan, det är oväntat bra ljud och tryck i den.
• Man sitter och åker helt ok.
• Med laddat batteri är den ganska kvick (nåja) från rödljusen.

Mina åsikter
 
Problemet med privatleasing är att jag inte vet hur mycket jag kommer köra under en 2-3 årsperiod (hoppas få fortsätta jobba hemifrån 3 dar i veckan men långt ifrån säkert). Ska man ha dragkrok blir utbudet mycket mindre och annars ska jag snurra runt en extra skruttbil med dragkrok. Har egentligen bara behov av en bil.

Tanken var alltså att köpa nån av de billigare på blocket... Verkar gå att få för 150k. På 3-4 år bör en sådan inte kostat mig mer än en leasad passat med skillnaden att jag äger bilen efter 3 år. Men om nåt dyrt rasar så faller kalkylen. Passat gte är dyrare och verkar ha några fel som inte är ovanliga men mycket dyra.

Försämrad räckvidd kan jag leva med, men inte generalras.
 
Redigerat:
Är det inte Outlandern som måste ha fossilmotorn igång för att få värme?
 
E Edlunn skrev:
Är det inte Outlandern som måste ha fossilmotorn igång för att få värme?
Ja, så är det
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, så är det
Nja, det beror på årsmodell och temperatur. De med EV-knapp behöver inte ha det förrän man kommer en bit under nollan.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.