Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har du något belägg för att vaccinet skyddar mot postcovid?
Om man som vaccinerad undviker att bli riktigt sjuk så torde man kunna anta att man slipper alvarlig post-covid också,verkar logiskt.

D Dilato skrev:
Om man som vaccinerad undviker att bli riktigt sjuk så torde man kunna anta att man slipper alvarlig post-covid också,verkar logiskt.
Beror väl på vad som avgör om man drabbas av postcovid? Samt hur man avgör hur sjuk man är? Jag har feber när temperaturen är över 39'C med en temperatur normalt runt 36,9. För min del så är man ordentligt sjuk med minst en natt på Iva. Jag har bara varit ordentligt sjuk en gång.
Andra säckar vid 38 och är ordentligt sjuka.
Dock inget sjukhus.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Artikeln tar upp att man kan få covid flera gånger och därmed att man inte kan lita på att ens antikroppar skyddar en mot sjukdom i framtiden. Det var just det som blackarrow skrev om, att 14% av de som besvarat enkäten har valt att de inte vill vaccinera sig för att de litar på sina antikroppar.
Men det är ju ett svar som detta som visar på paniken hos både dig o flera andra, Jag kan GARANTERA att ni kommer få covid oavsett antalet sprutor, sorry om det är jag som måste ge er den tråkiga nyheten...

P
L Lärospånet skrev:
Intressant hur ni som inte tillhör trådens målgrupp försöker sätta reglerna för hur ämnet ska diskuteras och inläggen göras.
Min fråga hade ingenting med att "sätta regler" att göra. Jag undrade bara varför du ställde en fråga om något du redan visste svaret på. Det kan finnas goda skäl till det, men jag kan inte komma på nåt så jag frågade.

Man bör hålla i minnet att subtiliteter och ironi går fram väldigt dåligt i skrift.

P
L Lärospånet skrev:
Tillåt mig därför att skriva ut det tydligt, bara för er skull: Jag och fler med mig hyser fortfarande misstankar om att när man väl börjar med sprutorna, så kommer kroppens eget immunförsvar inte att vara fullt så effektivt som det skulle ha varit utan vaccin men med antikroppar efter genomgången/na infektion/er. Detta alltså trots aldrig så många färggranna tabeller från FHM m fl som "bevisar" motsatsen.
Vad har fått dig att misstänka det? Det finns ju studier som visar att genomgången sjukdom och vaccination ger ett bättre skydd än bara det ena av dem.

P
Det följer av att vaccin skyddar mot covid, eftersom postcovid är en möjlig följd av covid.
100 %-iga skydd får man dock aldrig av vaccin så man kan få covid även som vaccinerad (men med lägre sannolikhet och mindre allvarlighetsgrad). Att någon har fått postcovid utan att ha haft covid har jag dock aldrig hört talas om och det förefaller mycket osannolikt.
Vet man något om postcovid? Har man börjat studera det problemet? Detta är en nyfiken fråga
Ja, det studeras en del, men jag har inte hängt med angående de senaste rönen. Det finns en tråd här på Byggahus om just postcovid. Det kan hända att du kan få bra svar i den.
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276/

• Gilla
Tommynorskens och 2 till
  • Laddar…
P
P pegr skrev:
Men det är ju ett svar som detta som visar på paniken hos både dig o flera andra, Jag kan GARANTERA att ni kommer få covid oavsett antalet sprutor, sorry om det är jag som måste ge er den tråkiga nyheten...
Hur kan du garantera det?

BirgitS
Vet man något om postcovid? Har man börjat studera det problemet? Detta är en nyfiken fråga
Eftersom vaccinet skyddar en del från att över huvud taget bli sjuka när de utsätts för virus. Gällde ju särskilt alfa och delta så under 2021 var det en hel del vaccinerade som inte insjuknade just för att de var vaccinerade. Vilket ju då innebär att de inte heller fick postcovid.

Om omikron ger upphov till lika mycket postcovid och om det skiljer sig beroende på vaccinationsgrad, tidigare sjukdom osv. vet man ju inte förrän det har gått mer än 3 månader sen de första insjuknande i omikron.

Postcovid har studerats i typ 1,5 år. Man vet att det är rätt jämnt fördelat över alla åldrar för vuxna. Bland yngre vuxna verkar det vara något vanligare hos kvinnor (eller så beror det på att män i den åldern struntar i trötthet osv.) och tvärtom i övre medelåldern. Bland yngre vuxna är det mer hjärntrötthet och liknande medan det bland bland lite äldre är mer fysiska skador på hjärtan och lungor. Det finns en särskild tråd om postcovid (heter något med långtidscovid) i samma underforum som den här tråden. Där tas flera forskningsrapporter upp.

Socialstyrelsen har en del statistik: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Det finns särskilda postcovid-mottagningar i flera regioner.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Förstår inte alls vad ditt inlägg har att göra med det du citerade.

Jag har ingen panik.

Då kan jag ju kvittera med (utan att skrika) att jag kan garantera att ni som inte vaccinerar er kommer att få covid flera gånger. Båda garantierna är dock inga riktiga garantier utan bara en gissning.

Ingen vet hur just detta coronavirus kommer att förändra sig i framtiden. Nästa variant kan mer likna tidigare varianter än omikron och då är antikropparna mot omikron inte särskilt betydelsefulla, däremot skyddar då vaccinet bra eftersom det är gjort mot tidigare varianter. Eller så blir det väldigt annorlunda igen och vare sig vaccinerade eller tidigare sjuka har något egentligt skydd alls.

Edit: tog bort ett "inte".

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
BirgitS BirgitS skrev:
Att hon var vaccinerad var inte intressant i sammanhanget.

Det är välkänt för alla, inkl. Nissens, som läser i dessa covidtrådar att med omikron är det rätt stor risk att insjukna även för dubbel- och trippelvaccinerade och då särskilt om det har gått flera månader sen senaste dosen. Stor skillnad till hur det var med delta. Liksom skyddet för den som har varit sjuk tidigare är sämre mot omikron än mot delta.

Naturligtvis finns det uppgifter även från Fohm om genombrottsinfektioner sen länge. Tramsa inte.
Jag är trippelvaccinerad och testade positivt förra veckan. Samma m maken. Båda barnen dubbelvaccinerade fick det också. En vecka efter positivt test är vi återställda, bortsett fr yngsta sonen som är symtomfri men positiv.
Visar hur smittsam omikron är, och vilken nytta vaccinet gör, vet ju hur det varit för många ovaccinerade…..

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
P pegr skrev:
Tror du på fullt allvar på det du säger???
Det handlar inte bara om att slippa smitta, det handlar om att drabbas mildare om/när man blir smittad. Att undvika allvarlig sjukdom och de följder som kan bli följden.

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tror du på fullt allvar på det du säger???
Det handlar inte bara om att slippa smitta, det handlar om att drabbas mildare om/när man blir smittad. Att undvika allvarlig sjukdom och de följder som kan bli följden.
Ännu en som har panik ser jag.
Hur många sprutor tycker du är ok då, tre per år livet ut, känns det bra?

KristinaRT
P pegr skrev:
Ännu en som har panik ser jag.
Hur många sprutor tycker du är ok då, tre per år livet ut, känns det bra?
Panik? Njae, inte riktigt…. Men eftersom jag jobbar på akuten har jag sett tillräckligt av ovaccinerade personer under 50 som blir väldigt förnärmade över att de hade fel om hur bra deras kroppar kunde hantera covid….
Hur mycket har du personlig erfarenhet av? Vad har du sett? Eller du kanske mest tycker?

• Gilla
  • Älska
Kurtivan och 11 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Panik? Njae, inte riktigt…. Men eftersom jag jobbar på akuten har jag sett tillräckligt av ovaccinerade personer under 50 som blir väldigt förnärmade över att de hade fel om hur bra deras kroppar kunde hantera en infektion…. Hur mycket har du personlig erfarenhet av? Vad har du sett? Eller du kanske mest tycker?
Jag har haft Covid, Delta varianten, o finner vaccinerings hysterin o anklagelserna över att folk är ovaccinerade helt onyanserade, men du kanske då kan berätta var det finns statistik över refinfektioner i Sverige då?

KristinaRT
P pegr skrev:
Jag har haft Covid, Delta varianten, o finner vaccinerings hysterin o anklagelserna över att folk är ovaccinerade helt onyanserade, men du kanske då kan berätta var det finns statistik över refinfektioner i Sverige då?
Så skönt att du mår bra, delta var inte jätterolig att få.
Tyvärr måste jag göra dig besviken, eftersom testkapaciteten tidvis varit bristfällig går det inte att få fram helt säker statistik. Många kunde helt enkelt inte testa sig så de vet inte med säkerhet om de haft covid eller ej.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.