L Lilllen skrev:
Inte bra, :cry: har endel krukor med buskar som ska planteras framöver när tomten är mer i ordning. Haft dem så ett par år nu, men tidigare år har det ju knappt blivit kallt i Stockholm. Men i år ser endel ut så här:
[bild] [bild][bild]
Så, troligen totalt genomfruset rotsystem.
Vad bör jag göra nu? Ta in dem så isen tinar och sedan ställa dem så det är luft under så de inte kan fyllas med vatten igen. Eller är det bättre att bara låta dem stå? Tänker att fördelen med att tina är att rötterna får syre. Fördelen att behålla dem ute, att de inte blir väckta och tror det är vår. Eller är dessa körda hur som helst? De flesta är hyfsat härdiga, vissa väldigt härdiga, endel mindre.
Blåbärstry, fläder, havtorn, körsbärskornell, körsbär, minikiwi, teplanta mm mm.
Låt dem stå och följa naturens växlingar.. (är de körda spelar det ju ingen roll om du väntar lite).. så de följer värme o sol just där du är.

Man har inte alltid tur.. men jag har haft mina blåbärsplantor i köpekrukan.. ute.. i en barnpool.. i 2,5 år innan jag satte dem i jorden (så att säga). Samma med krusbär och hallon.. alla överlevde.. mot alla odds (alla försökte få mig att kasta dem, för de såg döda ut).

Har ett par vipphortensior plus 4-5 andra plantor.. som står ute nu.. i sina köpekrukor (sedan förra våren).. blir spännande och se om de klarat sig.. härdningstest el nått ;) okok.. jag hade fullt sjå och hinna med annat.. då jag var lite hängig.

Kontentan.. avvakta och se.. de kan överraska dig när isen smält och vårsolen tittar fram!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Är det här det som ett tag kallades amerikanska blåbär?
Hur odlar du dem?
Jag har läst att de behöver vissa sorter för att pollineras, precis som äpplen och surjord... Sen kom jag av mig.
JA precis hybrid, typ amerikanska blåbär. Större frukter med vitt fruktkött (y) (till skillnad från våra svenska små som är genomgående blåa).

De ger bättre skörd om man har två sorter (spelar ingen roll vilka.. finns nån låg och nån hög variant och några sorter av varje Strlk.. så man kan blanda hej vilt).. jag har 2-3 sorter.. och 5 plantor tror jag.. verkar funka bra!

Gillar surjord.

(I år ska jag nog sätta båbärstry också)

:cool:
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
engs
Fadai Fadai skrev:
Snygg hylla! Här är det snart dax att ge purjon första klippningen. Sådde även tomater idag; Tigerella, Banana Legs, Cherry Red och ZlotyOzarowski. [bild]
Kanske fick en dålig batch men lyckas inte få ett enda purjofrö att gro, har blötlagt de tom.
"Blue Green Winter".

Ska försöka en sista gång, mer tips än blötläggning och varmt under? Har värmematta men kört på golvvärmen i groventrén i år, känns som samma lika.
 
De kan ta lite tid på sig så ge inte upp för tidigt.
 
Fadai
engs engs skrev:
Kanske fick en dålig batch men lyckas inte få ett enda purjofrö att gro, har blötlagt de tom.
"Blue Green Winter".

Ska försöka en sista gång, mer tips än blötläggning och varmt under? Har värmematta men kört på golvvärmen i groventrén i år, känns som samma lika.
Otur. Du behöver inte blötlägga o ha värme. Bara fyll en bytta med jord, strössla massa frö o strö över jord. Dra en plastpåse över och håll fuktigt (inte genomblött). Trägen vinner.
 
Odlingsbricka med jord och etiketter för tomatplantor redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äh nu orkar jag inte vänta mer , några tomater till får allt komma ner i jorden..

:p:cool: (Inte så många höga iaf)
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
S
En cm jord hade tinat så jag sådde morötter och palsternacka i de upphöjda bäddarna.

Sådde också i växthuset.
Kål, sallad, massa lök etc. Upphöjda odlingsbäddar med fuktig jord täckt av fiberduk och stenar som tyngder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plantfrön sådda i organiserade rader i plantbäddar i ett växthus, med märkpinnar för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Äntligen känner jag att odlingen är på gång.
Krukor med jord och späda plantor av Padronas, paprika, basilika och koriander på ett odlingstablett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Padronas och 2 sorters paprika.

Basilikan och koriandern tar sig också bra
Färska korianderblad och basilikaplantor med frodiga gröna blad odlade inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
UPPDATERING om min tävlingsplanta..

Den börjar bli fin, inga knoppar eller så än. Men nya blad har kommit och den ser stadig ut!

Händer håller en kruka med en växande Purple Tiger planta utan knoppar men med nya gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En uppåtväxande Purple Tiger planta utan knoppar, visar nya stadiga blad i kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Purple Tiger (y):cool:
 
  • Gilla
Lill72 och 9 till
  • Laddar…
Andra våningen av odlingshyllan invigd. Odlingshylla med perenner i fönster, skyddsnät, växande jättevädd och grekvädd, svart katt vid skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perennerna jag sådde i höstas gror. Lite kompensation för de uppätna tulpanlökarna. Det blir narcisser till hösten istället. Två odlingslådor med gror av perenner på en fönsterbräda, belysta för tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jättevädd (citrongul) och stor grekvädd 'melton pastels' i tråget till vänster. Till höger har rysk marton 'white glitter' fått sina sanna blad.
 
  • Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo
Då var första batchen igång :)
Inomhusodlingsstation med plantor under lila LED-belysning, redo för groddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Då var första batchen igång :)
[bild]
Prydligt! (y)
 
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
Skulle bara köpa småkrukor för att plantera om chilin men de hade halva priset på citrusträd så blev de här 2. Hoppas de kommer tycka om altanen i sydvästläge i sommar. Tills dess får de stå i uterumme
Två citrusträd i krukor inomhus bredvid en shoppingpåse och ett par skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MaxHugo och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Då var första batchen igång :)
[bild]
Snyggt, är det laminerade bilder ?
 
MaxHugo
mackee mackee skrev:
Snyggt, är det laminerade bilder ?
Det stämmer :)

Har inte tänkt att odla allt detta själv. Så om man ska ge bort en odling till någon annan, så hjälper det att ha en snygg bild :)
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.