Hej

För ca 1 år sedan installerade jag värmepump Nibe och har haft en hel del strul som delvis löst sig
Under vintern har det fungerat ganska bra, men idag så kom det upp ett felmeddelande. Och jag har avluftat, kollat trycket och återställt men får fortfarande fram samma felmeddelande (alarm)

Nedan kan ni se bild på de felmeddelanden jag fått under dagen
Som ni kan se så började det med vissa felmeddelanden och allt efter att jag avluftat och återställt tempraturbegränsaren så har jag fastnat i larmkod 167.

Är det någon vänlig som kan hjälpa mig här, det har börjat bli lite kallt hemma och jag känner att jag behöver lösa detta ganska snart.

vad gäller installatören så har jag ringt honom och han ligger hemma sjuk med Corona och kan närmast i slutet på nästa vecka

• Skärmvisning av felmeddelanden från en Nibe värmepump, inklusive larmkod 167 och temperaturvarningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av felmeddelanden från en värmepumps styrpanel, inklusive kort drifttid och pressostat- eller Klixonlarm.
    Skapa konto
  • Display på värmepump visar flera felmeddelanden, inklusive temperaturbegränsarlarm och maxtemperaturöverskridande.
    Skapa konto
  • Skärmdump av fellogg från Nibe-värmepump visar upprepade temperaturbegränsarlarm och en kod 167.
    Skapa konto
För höga inställningar av värmekurva? Prova i så fall lägre inställningar även om det inte blir lika varmt i huset.

Hej
Tack
Så ser det ut nu, vad ska det vara tycker du?
Bor i 2 plans villa ok isolerad, nya fönster och dörrar 3 glas
192kvm.
Har golvvärme både uppe och nere

• Digital termostat visar värmeinställningskurva med justeringar för golvvärme i villa.
    Skapa konto
Har du bara element eller golvvärme med . Kurvan är rätt för element , ca 42 C vid noll ute , är det GV får du sänka kurvan, börja med ca 35 C och prova.

Ja det ser inte ut att vara någon ovanligt hög värmekurva. Fin display på de där S-modellerna. Kan det vara problem med cirkulationspumpen så den inte får ut värmen i systemet? Sitter det något smutsfilter på värmesidan som behöver rensas?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du bara element eller golvvärme med . Kurvan är rätt för element , ca 42 C vid noll ute , är det GV får du sänka kurvan, börja med ca 35 C och prova.
jag har bara golvvärm, inga element

J Josth skrev:
Ja det ser inte ut att vara någon ovanligt hög värmekurva. Fin display på de där S-modellerna. Kan det vara problem med cirkulationspumpen så den inte får ut värmen i systemet? Sitter det något smutsfilter på värmesidan som behöver rensas?
vet inte är amatör, men det finns en pump och den ser ut att fungera iallafall.

• Pump ansluten till eluttag med grön lysdiod, indikerar fungerande tillstånd.
    Skapa konto
  • En pump med tända indikatorljus, kopplad till en flexibel slang, som verkar vara i funktion.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Satte den på 36

• Digital termostat visande värmeinställningskurva med framledningstemperatur satt till 36 grader Celsius.
    Skapa konto
Vad visas det nu på värme ut och retur

J jonaserik skrev:
Vad visas det nu på värme ut och retur
inte säker på att jag förstår frågan, men kan du möjligtvis mena denna?
Isåfall 40 på flow, och 28 på return

• LK värmefördelningssystem med märkta rör och justerbara flödesmätare.
    Skapa konto
Väldigt hög temp på fram GV och 28 retur , tumregel är ca 4 - 5 C skillnad. Men nu väldigt varmt så du får nog vänta tills i morgon för att se på termometrarna. På den blå skärmen kan du få info om en del temperaturer , den del som visar ut , värmebärare ut och in ska du se på.

J jonaserik skrev:
Väldigt hög temp på fram GV och 28 retur , tumregel är ca 4 - 5 C skillnad. Men nu väldigt varmt så du får nog vänta tills i morgon för att se på termometrarna. På den blå skärmen kan du få info om en del temperaturer , den del som visar ut , värmebärare ut och in ska du se på.
är det detta du menar?

• Skärmdump av värmesystemets gränssnitt med temperaturavläsningar och inställningar.
    Skapa konto
Det ser bra ut , det enda som jag inte vet något om är det med tillsats 40,7 C , om det är någon mintemp för elpatronen att gå in eller vad. Du får känna vad tempen är i morgon, varje större ändring kan ta ett dygn innan allt stabiliserats sig i huset. Återkom med resultatet.

J jonaserik skrev:
Det ser bra ut , det enda som jag inte vet något om är det med tillsats 40,7 C , om det är någon mintemp för elpatronen att gå in eller vad. Du får känna vad tempen är i morgon, varje större ändring kan ta ett dygn innan allt stabiliserats sig i huset. Återkom med resultatet.
Tack (y)
Måste jag alltså få ner tempen till imorgon för att sedan försöka bli av med felmeddelandet? (Alarm)

t

J jonaserik skrev:
Glömde visa detta, det kanske kan hjälpa?

• Felmeddelande på digital display angående hög temperatur hos en huvudenhet, med tips och instruktioner för åtgärder.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.