Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Hon har ju uttalat sig i media ända sen omikron upptäcktes och hela tiden framfört att det har varit en mildare sjukdom i Sydafrika än delta. Alltså absolut inte tystad.
De ville tysta henne. Är inte det allvarligt?

BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
De ville tysta henne. Är inte det allvarligt?
Av artikeln får jag uppfattningen att andra vill att hon just ska säga hur det har varit i Sydafrika men inte påstå att det gäller över hela jordklotet. Så väldigt mild som i Sydafrika har inte omikron varit i Europa för många patienter med omikron har lagts in på IVA och avlidit. Men konsensus är väl att omikron är mildare än delta, men inte som en förkylning. Det hon sa i början lät som att det var som en förkylning.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Av artikeln får jag uppfattningen att andra vill att hon just ska säga hur det har varit i Sydafrika men inte påstå att det gäller över hela jordklotet. Så väldigt mild som i Sydafrika har inte omikron varit i Europa för många patienter med omikron har lagts in på IVA och avlidit. Men konsensus är väl att omikron är mildare än delta, men inte som en förkylning. Det hon sa i början lät som att det var som en förkylning.
Första intervjun jag hörde så sa hon att vi inte stressa upp oss. Att det inte varit några allvarligare besök på sjukhus. Dock ingenting om förkylning.

Omikrom är mildare än delta enligt WHO...

Kul att man kan tolka en text så olika.
Men jag tolkar det som att väldigt många är på henne hur hon ska uttrycka sig. Är det okej att be henne uttrycka sig annorlunda?

Redigerat:
BirgitS
Första intervjun jag hörde så sa hon att vi inte stressa upp oss. Att det inte varit några allvarligare besök på sjukhus. Dock ingenting om förkylning.
Men i Europa har det varit och är många som behöver sjukhusvård. Jag skrev inte att hon sa att det var som en förkylning utan jag skrev att det lät som att det var som en förkylning, typ just som du skriver "inte några allvarliga besök på sjukhus".

Omikrom är mildare än delta enligt WHO...
Ja, WHO är med på konsensusen om det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker.nog inte det var etiskt korrekt.
P pmd skrev:
Hur ska man så fall göra för att testa vaccin?
Det finns ett sätt. Det talades tidigt om att ersätta placebogruppen med en referensgrupp som skulle få ett känt vaccin och ser om det nya vaccinet som testas är bättre eller sämre.

Det blir dock problematiskt att veta om den höga skyddseffekten beror på att båda vaccinen fungerar eller om det varit lite smitta i omlopp. De vanliga dubbelbinda studierna har ju inte det problemet genom att vänta in att tillräckligt många insjuknar (i placebogruppen) för att se hur många som skyddats i vaccingruppen, vilket också är anledningen att en företaget kan lämna in en ansökan om godkännande inom så luddiga tidsintervall som 3 till 6 månader och innan studien är slut.

En annan metod att testa vaccin är ”Challenge” där man låter frivilliga först vaccineras och sen infekteras med viruset för att se hur bra skyddet är.
Snabbt och effektivt.
Högst oetiskt.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men i Europa har det varit och är många som behöver sjukhusvård. Jag skrev inte att hon sa att det var som en förkylning utan jag skrev att det lät som att det var som en förkylning, typ just som du skriver "inte några allvarliga besök på sjukhus".

Ja, WHO är med på konsensusen om det.
Men du håller inte med WHO?

Eftersom du pratar om att Sydafrika fick en mildare typ av omikron har du nått som stödjer det?

Fairlane
Vad är skillnaden? Hon fick inte säga som hon ville. är det okej?
Vi har olika syn på att tystas skulle jag tro.
För mig innebär det att man skulle försöka hindra henne att framföra sina tankar överhuvudtaget.
Att be henne vara tydlig med att det kan skilja i olika länder ser inte jag som ett försök att tysta någon.

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Men du håller inte med WHO?

Eftersom du pratar om att Sydafrika fick en mildare typ av omikron har du nått som stödjer det?
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva att omikron är mildare än delta för att du ska förstå att jag tycker det. Omikron verkar vara på ungefär samma nivå som varianterna under 2020 när det gäller allvarlighetsgrad för den som inte är vaccinerad och inte har varit sjuk tidigare.

Nej, jag har inte skrivit att Sydafrika fick en mildare typ av omikron. Däremot när de äldsta är vaccinerade och övriga redan har haft covid i stor utsträckning (som i Sydafrika) så verkar det ju som att omikron är extra mild eftersom nästan alla har ett skydd mot allvarlig sjukdom och död.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva att omikron är mildare än delta för att du ska förstå att jag tycker det. Omikron verkar vara på ungefär samma nivå som varianterna under 2020 när det gäller allvarlighetsgrad för den som inte är vaccinerad och inte har varit sjuk tidigare.

Nej, jag har inte skrivit att Sydafrika fick en mildare typ av omikron. Däremot när de äldsta är vaccinerade och övriga redan har haft covid i stor utsträckning (som i Sydafrika) så verkar det ju som att omikron är extra mild eftersom nästan alla har ett skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Det var detta stycke som jag tänkte på "Så väldigt mild som i Sydafrika har inte omikron varit i Europa för många patienter med omikron har lagts in på IVA och avlidit"

Fairlane Fairlane skrev:
Vi har olika syn på att tystas skulle jag tro.
För mig innebär det att man skulle försöka hindra henne att framföra sina tankar överhuvudtaget.
Att be henne vara tydlig med att det kan skilja i olika länder ser inte jag som ett försök att tysta någon.
Så att be nån säga att det kan skilja mellan olika länder. Är inte det att påverka vad hon ska säga?

Men det är tydligt här. Här hittade jag någon som tyckte annorlunda. Folk försöker påverka vad hon ska säga. Men då är det visst inte så farligt man kommer på olika ursäkter.
Istället för att erkänna. Det kan förekomma att folk tystas eller försöker påverkas?
Eller är det skillnad på vad man ska säga?
Hur ofta läser man om folk som berättar det folk vill höra blir tystade av folk högt upp?

J
Så att be nån säga att det kan skilja mellan olika länder. Är inte det att påverka vad hon ska säga?

Men det är tydligt här. Här hittade jag någon som tyckte annorlunda. Folk försöker påverka vad hon ska säga. Men då är det visst inte så farligt man kommer på olika ursäkter.
Istället för att erkänna. Det kan förekomma att folk tystas eller försöker påverkas?
Eller är det skillnad på vad man ska säga?
Hur ofta läser man om folk som berättar det folk vill höra blir tystade av folk högt upp?
Vill på inget sätt tysta dig nu, men skulle du kunna vara lite tydligare med vad du menar?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Det var detta stycke som jag tänkte på "Så väldigt mild som i Sydafrika har inte omikron varit i Europa för många patienter med omikron har lagts in på IVA och avlidit"
Ja, pga. skillnader mellan länderna. Alltså att den sydafrikanska läkaren upplever att omikron där är väldigt mild, det är så jag har tolkat hennes uttalanden, betyder inte att man upplever det på samma sätt i andra delar av världen fast det är samma virusvariant.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
Jodå det är ett försök att påverka vad någon säger, men det är inte i min värld samma sak som att tysta någon.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
I labb har man visat att omikron viruset replikerar mycket snabbare i de celler som finns i övre luftvägarna och mycket mindre i nedre luftvägar/lungor.

Edit: Hade lite "otur" med formuleringarna.

Hur påverkar detta de med ”dåligt immunförsvar”?
Kommer de att drabbas hårt i alla fall?

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, pga. skillnader mellan länderna. Alltså att den sydafrikanska läkaren upplever att omikron där är väldigt mild, det är så jag har tolkat hennes uttalanden, betyder inte att man upplever det på samma sätt i andra delar av världen fast det är samma virusvariant.
Så det är en tolkning du har gjort att den är mildare i sydafrika. Alla får vi göra våra egna tolkningar. Bara man inte försöker få det till någon sanning. Förvisso framgick det inte att du tolkade läkaren utan mer att det var dina åsikter? Som sagt alla får vi ha våra åsikter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.