Det finns flera hundra olika typer av hammare för olika ändamål och branscher. Här går vi igenom några vanliga sorters hammare som snickare använder.

Du kan läsa artikeln här: Hammare i byggarens verktygslåda

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Jag är inte någon hammarexpert. Men som ofta är fallet med verktyg har jag kommit underfund med hur det kan skilja mellan olika märken och modeller. Har haft en Miki klohammare i många år och den fungerar ypperligt men så provade jag en av de där från Hultafors och kände direkt att den vore mumma. Men det får vara.

Lite förtjust är jag i min franska hammare från en gammal snickares dödsbo. Skrapade av lack från handtaget för ett goare grepp.

Gammal fransk hammare och klohammare på slitet trägolv med bivråk- och tejpbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är lätt att snöa in på hammare. Själv har jag alldeles för många. En klassiker är ju Rocket True Temper hammare som vara allas favorit för en herrans massa år sedan. Tyvär lades produktionen ner och de började tillverka golfklubbor istället.

Måste slå ett slag för magnethammaren där man sätter nubben på hammaren och sedan slår till.

Inget för nybörjaren men man slipper i alla fall krossa fingrarna i spikningen

Ulltand Ulltand skrev:
Måste slå ett slag för magnethammaren där man sätter nubben på hammaren och sedan slår till.

Nubben trycker man i med tummen, en hammar används till spik :)

• Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Bästa hammaren jag någonsin haft. Martinez M4 Titanskaft och ett 16oz M1 huvud. Martinez M4 hammare med Titanskaft och 16oz M1 huvud liggande på trägolv.
Skapa konto

En bra hammare har lite välvd slagyta och det beror inte bara på att risken för synliga och djupare skador blir mindre om man missar och kanten går ned i trät. En viktig anledning till välvningen på en bra hammare är att det faktiskt är lättare att slå i spiken rakt utan att den böjer sig. När man slår med hammaren kan det hända att handen/armen vrider sig lite och slaget blir lite snett men välvningen på slagytan gör att den del av slagytan som träffar spiken ändå är mer i rät vinkel mot spiken. Det är en förklaring jag fått av den äldre generationen som spikat mycket. Jag råkar ha en hammare som är helt plan - inköpt faktiskt i Bankok. Samma tyngd och skaftlängd men den är inte lika bra som de andra som är lite välvda och ärvda. Det finns en del hammare som är plana men kanten är är avfasad. Spikar inte heller riktig lika bra. Om man använder hammaren för tungt jobb som att mejsla eller borra hål i betongvägar manuellt så blir den efter många år faktiskt lite välvd. Välvningen skall ha en klotyta som har ungefär samma radie som avståndet från slagytan till centrum för armens vridning.. Tänk på det när Du köper hammare.
Björn

• Gilla
Eld
  • Laddar…
B Björn Dahlroth skrev:
En bra hammare har lite välvd slagyta och det beror inte bara på att risken för synliga och djupare skador blir mindre om man missar och kanten går ned i trät. En viktig anledning till välvningen på en bra hammare är att det faktiskt är lättare att slå i spiken rakt utan att den böjer sig. När man slår med hammaren kan det hända att handen/armen vrider sig lite och slaget blir lite snett men välvningen på slagytan gör att den del av slagytan som träffar spiken ändå är mer i rät vinkel mot spiken. Det är en förklaring jag fått av den äldre generationen som spikat mycket. Jag råkar ha en hammare som är helt plan - inköpt faktiskt i Bankok. Samma tyngd och skaftlängd men den är inte lika bra som de andra som är lite välvda och ärvda. Det finns en del hammare som är plana men kanten är är avfasad. Spikar inte heller riktig lika bra. Om man använder hammaren för tungt jobb som att mejsla eller borra hål i betongvägar manuellt så blir den efter många år faktiskt lite välvd. Välvningen skall ha en klotyta som har ungefär samma radie som avståndet från slagytan till centrum för armens vridning.. Tänk på det när Du köper hammare.
Björn
Att ytan på slaget måste ha rätt välvning för att hammaren ska fungera bra märker man tydligt om man någon gång förslkt spika med en utsliten billig hammare vars slag har stukats till svampform. Jag har provat och den var helt värdelös att spika med.

Prova att slå i en spik eller slå på en dorn med den här:

En hammare med trähandtag och stålhuvud visad från sidan.
Skapa konto

Lykka till:crysmile:

Stora spik med stort huvud går den bra till

Ulltand Ulltand skrev:
Finns hållare med magnet som man slår på när det är mycket små spik som nubb etc

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Keld skrev:
Prova att slå i en spik eller slå på en dorn med den här:

[bild]
Lykka till:crysmile:
Ackordhammare, när det måste gå fort!
Har faktiskt dragit i en del rejäla spikar med slägga o det är betydligt smidigare än snickarhammaren.

Nu har en jag en ultra framer med långa skaftet och rak klo från estwing, man får bra sving med den.

En liten listhammare måste dock köpas in då jag inte riktigt har någon

L Lutte skrev:
Ackordhammare, när det måste gå fort!
Har faktiskt dragit i en del rejäla spikar med slägga o det är betydligt smidigare än snickarhammaren.

Nu har en jag en ultra framer med långa skaftet och rak klo från estwing, man får bra sving med den.

En liten listhammare måste dock köpas in då jag inte riktigt har någon
Just den på bilden är en smideshammare, och jag vill nog påstå att kan du slå i spik med den, så är du väldigt skicklig, då ytan är välvd o inte har någon plan yta. "Ackordhammare" är nog mer en handslägga.
Men smideshammaren hör inte hemma i verktygslådan för byggare, den gör sej bäst i smedjan, som namnet antyder:cool:

K Keld skrev:
Just den på bilden är en smideshammare, och jag vill nog påstå att kan du slå i spik med den, så är du väldigt skicklig, då ytan är välvd o inte har någon plan yta. "Ackordhammare" är nog mer en handslägga.
Men smideshammaren hör inte hemma i verktygslådan för byggare, den gör sej bäst i smedjan, som namnet antyder:cool:
Efter 10 år som byggnadssmed och ytterligare några till i industrin så har man en viss vana o spika in det mesta med den.

Har man inte en hultafors "övertalare" i lådan så blir inget gjort.

Jag har märkt att de flesta i min generation verkar ha tappat bort konsten att slå rundslag med slägga. Den konsten skulle förtjäna en artikel för den sparar på kroppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.