4 083 läst · 21 svar
4k läst
21 svar
Hammare i byggarens verktygslåda
Då ska jag ge er alla ett gratistips från en yrkesman som garanterat gör att ni böjer färre spik.B Björn Dahlroth skrev:
Att ni böjer spiken beror oftast/delvis på att hammarhuvudet är för glatt, beroende på alla galvade spik som ni använt hammaren på. Olja in hammarhuvudet och försök sedan att slå in en spik med den hammaren ... typ omöjligt Så då förstår ni vad jag syftar på med att det inte är friktion mellan hammarhuvudet och spiken.
Åtgärden är busenkel. Ha alltid en liten bit grovt sandpapper i fickan. Med jämna mellanrum så slipa av "smutsen" från hammarhuvudet med slippapperet, räcker med typ 5 drag. Har ni inget slippapper till hands, dra hammarhuvudet på betong eller sten, samma effekt med lite "brutalare"
hehe, TT 20oz klassisk hammare för formsättning på 80-talet, hänger några väl utslitna i snickarbodenB byggolle skrev:
Min favorit är Vaughan 16oz eftersom den är mycket skonsam mot handled och underarm tack vare rekyldämpningen i den.
https://www.verktygshandlarn.se/product/vaughan-hammare-24to
Dessutom har Vaughan 16oz typ samma driv som en TT 20oz tack vare att Vaughan är extremt väl balanserad som gör att all kraft går rakt ut i hammarhuvudet
Däremot inte så lämpad för formsättning med stålform eftersom skaftet är klart ömtåligare. Då är den klassiska Estwing bättre för jobb med stålformar ... men den är så attans stum att den snabbt sabbar handleder uch underarmar ...
Så det räcker inte med en hammare hemma, olika behov kräver olika hammare
Redigerat:
Rättelse du menar smerjeduk det är papper för metal sandpapper är för träMats-S skrev:Då ska jag ge er alla ett gratistips från en yrkesman som garanterat gör att ni böjer färre spik.
Att ni böjer spiken beror oftast/delvis på att hammarhuvudet är för glatt, beroende på alla galvade spik som ni använt hammaren på. Olja in hammarhuvudet och försök sedan att slå in en spik med den hammaren ... typ omöjligt Så då förstår ni vad jag syftar på med att det inte är friktion mellan hammarhuvudet och spiken.
Åtgärden är busenkel. Ha alltid en liten bit grovt sandpapper i fickan. Med jämna mellanrum så slipa av "smutsen" från hammarhuvudet med slippapperet, räcker med typ 5 drag. Har ni inget slippapper till hands, dra hammarhuvudet på betong eller sten, samma effekt med lite "brutalare"
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
johnsilver skrev:
Spelar absolut ingen roll vad man använder, funkar precis lika bra med grovt sandpapper.Bernieberg skrev:
Det här är ingen exakt vetenskap, syftet är att få bort "fettet" från hammarhuvudet och öka friktionen genom att göra ytan på huvudet "grövre", inte att smärgla upp det till någon exakt finish
Som jag även skrev, funkar även att dra hammarhuvdet på en rå betongyta eller en sten
Redigerat:
Om du vill avyttra några rariteter så fattas en 20oz med glasfiberskaft i min true temper samling . Jag går nästan bara på formsättning hela dagarna på jobbet. Jag har märkt att vi formsnickare är de enda som fortfarande handspikar på byggena. Ibland kommer de någon nybörjare som skruvar form, men då får de riva formen själva .Mats-S skrev:hehe, TT 20oz klassisk hammare för formsättning på 80-talet, hänger några väl utslitna i snickarboden
Min favorit är Vaughan 16oz eftersom den är mycket skonsam mot handled och underarm tack vare rekyldämpningen i den.
[länk]
Dessutom har Vaughan 16oz typ samma driv som en TT 20oz tack vare att Vaughan är extremt väl balanserad som gör att all kraft går rakt ut i hammarhuvudet
Däremot inte så lämpad för formsättning med stålform eftersom skaftet är klart ömtåligare. Då är den klassiska Estwing bättre för jobb med stålformar ... men den är så attans stum att den snabbt sabbar handleder uch underarmar ...
Så det räcker inte med en hammare hemma, olika behov kräver olika hammare
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ergonomiska snickarhammare, tips önskas
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Biltema 18V Borrhammare - någon som testat?
Bila upp golvbrunnar - storlek bilningshammare?
Vilken borrmaskin borrhammare?
Måleriverktygslåda
Färg, Måla & Tapetsera