Mats-S
B Björn Dahlroth skrev:
En viktig anledning till välvningen på en bra hammare är att det faktiskt är lättare att slå i spiken rakt utan att den böjer sig.
Då ska jag ge er alla ett gratistips från en yrkesman som garanterat gör att ni böjer färre spik.

Att ni böjer spiken beror oftast/delvis på att hammarhuvudet är för glatt, beroende på alla galvade spik som ni använt hammaren på. Olja in hammarhuvudet och försök sedan att slå in en spik med den hammaren ... typ omöjligt :) Så då förstår ni vad jag syftar på med att det inte är friktion mellan hammarhuvudet och spiken.

Åtgärden är busenkel. Ha alltid en liten bit grovt sandpapper i fickan. Med jämna mellanrum så slipa av "smutsen" från hammarhuvudet med slippapperet, räcker med typ 5 drag. Har ni inget slippapper till hands, dra hammarhuvudet på betong eller sten, samma effekt med lite "brutalare" :)

• Gilla
debbo och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
B byggolle skrev:
En klassiker är ju Rocket True Temper hammare som vara allas favorit för en herrans massa år sedan.
hehe, TT 20oz klassisk hammare för formsättning på 80-talet, hänger några väl utslitna i snickarboden :geek:

Min favorit är Vaughan 16oz eftersom den är mycket skonsam mot handled och underarm tack vare rekyldämpningen i den.
https://www.verktygshandlarn.se/product/vaughan-hammare-24to
Dessutom har Vaughan 16oz typ samma driv som en TT 20oz tack vare att Vaughan är extremt väl balanserad som gör att all kraft går rakt ut i hammarhuvudet :cool:
Däremot inte så lämpad för formsättning med stålform eftersom skaftet är klart ömtåligare. Då är den klassiska Estwing bättre för jobb med stålformar ... men den är så attans stum att den snabbt sabbar handleder uch underarmar ... :cry:

Så det räcker inte med en hammare hemma, olika behov kräver olika hammare :cool:

Redigerat:
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Då ska jag ge er alla ett gratistips från en yrkesman som garanterat gör att ni böjer färre spik.

Att ni böjer spiken beror oftast/delvis på att hammarhuvudet är för glatt, beroende på alla galvade spik som ni använt hammaren på. Olja in hammarhuvudet och försök sedan att slå in en spik med den hammaren ... typ omöjligt :) Så då förstår ni vad jag syftar på med att det inte är friktion mellan hammarhuvudet och spiken.

Åtgärden är busenkel. Ha alltid en liten bit grovt sandpapper i fickan. Med jämna mellanrum så slipa av "smutsen" från hammarhuvudet med slippapperet, räcker med typ 5 drag. Har ni inget slippapper till hands, dra hammarhuvudet på betong eller sten, samma effekt med lite "brutalare" :)
Rättelse du menar smerjeduk det är papper för metal sandpapper är för trä

johnsilver johnsilver skrev:
Tur du sa det, jag fattade verkligen inte vad han menade men nu är det solklart.

Mats-S
johnsilver johnsilver skrev:
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tur du sa det, jag fattade verkligen inte vad han menade men nu är det solklart.
Spelar absolut ingen roll vad man använder, funkar precis lika bra med grovt sandpapper.
Det här är ingen exakt vetenskap, syftet är att få bort "fettet" från hammarhuvudet och öka friktionen genom att göra ytan på huvudet "grövre", inte att smärgla upp det till någon exakt finish ;)

Som jag även skrev, funkar även att dra hammarhuvdet på en rå betongyta eller en sten :cool:

Redigerat:
Jag tror det andra inlägget måste ha varit sarkasm.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, TT 20oz klassisk hammare för formsättning på 80-talet, hänger några väl utslitna i snickarboden :geek:

Min favorit är Vaughan 16oz eftersom den är mycket skonsam mot handled och underarm tack vare rekyldämpningen i den.
[länk]
Dessutom har Vaughan 16oz typ samma driv som en TT 20oz tack vare att Vaughan är extremt väl balanserad som gör att all kraft går rakt ut i hammarhuvudet :cool:
Däremot inte så lämpad för formsättning med stålform eftersom skaftet är klart ömtåligare. Då är den klassiska Estwing bättre för jobb med stålformar ... men den är så attans stum att den snabbt sabbar handleder uch underarmar ... :cry:

Så det räcker inte med en hammare hemma, olika behov kräver olika hammare :cool:
Om du vill avyttra några rariteter så fattas en 20oz med glasfiberskaft i min true temper samling . Jag går nästan bara på formsättning hela dagarna på jobbet. Jag har märkt att vi formsnickare är de enda som fortfarande handspikar på byggena. Ibland kommer de någon nybörjare som skruvar form, men då får de riva formen själva .

• Haha
Hojte
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.