7 110 läst · 54 svar
7k läst
54 svar
Knipex hjälp att välja flacktång, avbitare, storlekar..
Håller på att investera i bättre verktyg för att ha för hemmafix och renovering mm. Behöver lite tänger och har förstått att Knipex levererar. Har en Cobra 180 sen förut och tänkte komplettera med en 125 och 300.
Sen behöver jag flacktång/spetstång och undrar om det är någon skillnad mellan dem eller olika namn på samma verktyg? Har kikat på denna:
Sen behöver jag avbitare och finns ju en jädrans massa olika modeller. Är det vettigt att ha en mindre sidavbitare och en kraftsidavitare? Sen finns ju ännu kraftigare cobolt.
Hur ska man tänka ang storlekar?
Sen behöver jag flacktång/spetstång och undrar om det är någon skillnad mellan dem eller olika namn på samma verktyg? Har kikat på denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen behöver jag avbitare och finns ju en jädrans massa olika modeller. Är det vettigt att ha en mindre sidavbitare och en kraftsidavitare? Sen finns ju ännu kraftigare cobolt.
Logga in
Skapa konto
Hur ska man tänka ang storlekar?
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
https://www.amazon.se/Spetsig-kombi...ocphy=1012296&hvtargid=pla-420295086666&psc=1
Knipex 08 22 145 är en otroligt mångsidig liten tång jag inte skulle vilja vara utan. Inte bäst på något men bra till mycket!
Logga in
Skapa konto
Knipex 08 22 145 är en otroligt mångsidig liten tång jag inte skulle vilja vara utan. Inte bäst på något men bra till mycket!
Du måste ha en
också.
https://www.amazon.se/dp/B002L6HJAA...t_i_D5CZZDDYWMZZGGHV6MY6?_encoding=UTF8&psc=1
Logga in
Skapa konto
också.
https://www.amazon.se/dp/B002L6HJAA...t_i_D5CZZDDYWMZZGGHV6MY6?_encoding=UTF8&psc=1
Nej, använder Lindstrom. Men om jag skulle slarva bort dem så skulle jag nog testa en liten Knipex. Förmodligen med vanliga handtag och inte comfort grip som jag kan tycka är lite klumpiga i bland.B Bulten37 skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag använder elektronikavbitaren relativt ofta. Har en lyxigare knipex-modell som också har plant skär på ena sida som ger en rak snittyta. Men det gäller att inte lura sig själv att använda dem till någon lite tuffare utmaning för de går relativt lätt sönder.B Bulten37 skrev:
Sen föredrar jag alla gånger comfort-greppet.
Sen angående kraftavbitaren tycker jag den modellen är alldeles för liten för att ha ett rimligt brett användningsområde. Skulle satsa på en mindre "bultsax" istället.
Produkter som diskuteras: "kraftavbitaren"
Kraftavbitare
Kraftavbitare, även kända som bultsaxar eller klipp, är ett tungt och kraftfullt verktyg utformat för att klippa genom hårda material som bultar, metallstänger, kättingar och tjocka trådar. De har långa handtag för att ge användaren ökad
Läs mer
Vad heter den modellen med rak snittyta?C cpalm skrev:Jag använder elektronikavbitaren relativt ofta. Har en lyxigare knipex-modell som också har plant skär på ena sida som ger en rak snittyta. Men det gäller att inte lura sig själv att använda dem till någon lite tuffare utmaning för de går relativt lätt sönder.
Sen föredrar jag alla gånger comfort-greppet.
Sen angående kraftavbitaren tycker jag den modellen är alldeles för liten för att ha ett rimligt brett användningsområde. Skulle satsa på en mindre "bultsax" istället.
Du menar att du hade skippat nr 2 och kört på 3an (cobolt modellen)?
Produkter som diskuteras: "kombinationstång"
Kombinationstänger
Kombinationstänger, även kända som universaltänger, är mycket användbara verktyg som kombinerar flera funktioner i en enda enhet. Dessa tänger kan ha greppzoner för att hålla både rundade och platta objekt, skärblad för att klippa tråd,
Läs mer
Kombinationstång är sånt man har bilen tillsammans med ståltråd och silvertejp, eller i kökslådan. Då klarar man sig nästan lika långt som MavGyver gör med ett gem.
Men den där gröna japanska saken insåg jag genast att jag villhöver!
Bra tråd, för just tänger är det jag också behöver komplettera med. Alla mina avbitare saknar spets, just för att dom använts till allt istället för att köpa rätt tång för rätt ändamål.
Men den där gröna japanska saken insåg jag genast att jag villhöver!
Bra tråd, för just tänger är det jag också behöver komplettera med. Alla mina avbitare saknar spets, just för att dom använts till allt istället för att köpa rätt tång för rätt ändamål.
Elektronikavbitare är super till just det.B Bulten37 skrev:
Komforthandtag kommer till sin rätt där en ska klämma hårt och har nytta av större anläggningsyta mot handen. Annars inte så viktigt. Med det sagt tycker jag det funkar bra även på småtänger som denna 79 02 125 (som lätt skulle gå sönder om man klämde bara en bråkdel så hårt som handtagen inbjuder till):
Logga in
Skapa konto
Redigerat: